Tradičně konzervativní pojišťovnictví stále výrazněji ovlivňují technologie. Lidé už prostřednictvím počítače a mobilu mohou sledovat své smlouvy a vyřídit si likvidaci škody. On-line sjednávání cestovních pojistek nebo povinného ručení se pro mnohé stalo rutinou. Podle odborníků by však technologie v budoucnu měly Čechům přinášet ještě více zcela nových produktů a služeb a pojišťovnám více šetřit náklady.

"Tempo technologické inovace v pojišťovnách zatím úplně srovnatelné s bankami není. Každopádně však pojišťovnictví budou stále více ovlivňovat technologické koncepty, jako jsou internet věcí, umělá inteligence nebo blockchain," řekl Jaroslav Peyerl z české pobočky IBM v debatě, kterou HN pořádaly v rámci soutěže Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna. Podle něho už pojišťovny přestaly ignorovat technologické start-upy a podobně jako dříve banky v nich vidí možnost, jak popohnat své inovace.

Digitalizace už dnes pojišťovnám umožňuje lépe rozpoznávat podvody. Pojišťovny uplatňují technologie, které podle hlasu klienta nebo z informací o jeho předchozím pojištění rozpoznají, že by mohlo jít o podvod. Drony, které si pojišťovny v Česku už pořizují, se v daleko větší míře budou používat při sjednání majetkových pojištění a mohly by porovnávat stav pojištěných objektů v době sjednání smlouvy a po nahlášení škody. Větším rozšířením dronů se pojišťovny připraví na potenciální majetkové podvody. "Podstatné procento klientů si například po vichřici přidá škodu na majetku, kterou už měli dřív," říká Peyerl.

Digitalizace pojišťovnictví nabírá tempo

O technologiích v pojišťovnictví

Debaty se zúčastnili Jiří Střelický (ČSOB Pojišťovna), Marek Jankovič (Česká pojišťovna), Filip Duchoň (Fincentrum), Martin Jašminský (šéfredaktor HN), Martin Žáček (Uniqa pojišťovna) a Jaroslav Peyerl (IBM Česká republika).

Osobní kontakt s klientem je stále důležitý

Aktuálně své úsilí pojišťovny zaměřují na urychlení procesu správného výběru pojištění. Díky internetu a nejrůznějším srovnávačům jsou lidé sice informovanější, ale nechtějí příliš trávit čas výběrem pojištění, které by správně a v požadované ceně nejlépe pokrylo jejich rizika. "Roste skupina klientů, která je přesycena technologiemi a pojištění chce mít extrémně rychle a jednoduše zařízené. A zároveň mít pocit, že ho mají férově nastavené," vysvětluje Jiří Střelický z ČSOB Pojišťovny.

Dosáhnout toho bez konzultace s expertem je ale podle pojišťoven složité. "V Německu si podle jedné z významných pojišťoven osm z deseti klientů přeje mít svého finančního poradce. Jde o studii zveřejněnou před dvěma měsíci," říká Martin Žáček z Uniqa pojišťovny. Obdobné chování Čechů potvrzují i kolegové z konkurenčních firem. "Lidé chtějí mít k dispozici odborníka, který jim do detailu všechno vysvětlí. I proto stále držíme pobočky," říká Marek Jankovič z České pojišťovny.

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

  • Pojišťovny přemýšlí, jak do budoucna promítnout životní styl a kondici klienta i do ceny životního pojištění.
  • Jaké pojišťovací platformy mohou díky technologickým inovacím přijít na český trh?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se