Humor patří k firemní kultuře švédské značky Ikea. Podle Elišky Novotné, manažerky pro rozvoj a talent zaměstnanců, hledá společnost praktické lidi, kteří se nebojí převzít odpovědnost a udělat si ze sebe legraci.

"Jedna naše kolegyně chtěla nové kozy, a tak je dostala. Řeč je o zvířatech, které chtěla mít na zahradě," směje se Novotná, když popisuje projekt, při němž zaměstnanci nominovali své kolegy na ocenění Hrdina Ikea hodnot. Vítězové si pak mohli splnit nějaký sen. Ačkoliv česká firma od své domovské přebírá hodnoty a kulturu, i Ikea v našem regionu inspirovala tu švédskou. Kvůli situaci na trhu práce je místní pobočka napřed v tvorbě značky mezi zaměstnanci, a mnohé lokální nápady tak sdílí firma v dalších zemích, kde působí.

Jak se česká Ikea inspiruje od své domovské společnosti?

Přístupy k zaměstnancům se napříč světem tolik neliší. Když se cítíte dobře v Ikee v Česku, cítíte se tak i v té švédské. Typy lidí, kteří tam pracují, jsou podobné. Vybíráme je podle toho, jaké mají hodnoty. V tomto se příliš nelišíme. Ze Švédska přejímáme globální strategii a koncept, který se musí individuálně přizpůsobit lokalitě. A Švédsko ovlivňuje nás, ale i my je. Nízká nezaměstnanost vyžaduje, abychom byli inovativní.

Eliška Novotná

manažerka pro rozvoj a talent zaměstnanců, Ikea Česká republika, Slovensko a Maďarsko

◼ Pracuje v Ikee už 17 let, v současné době na pozici manažerky pro rozvoj a talent zaměstnanců v regionu Česká republika, Slovensko a Maďarsko.
◼ Začínala jako HR asistentka v obchodním domě Ikea Bratislava.
◼ Díky práci na zkrácený pracovní úvazek zvládá úspěšně propojit kariéru manažerky a zároveň se věnovat své rodině.

Můžete uvést příklad?

Kvůli situaci na trhu práce musíme více navenek prezentovat to, jak interně fungujeme a pracujeme se zaměstnanci, takže ve vytváření značky mezi zaměstnanci jsme napřed. Byli jsme jedna z prvních organizací, které si zmapovaly, jak je Ikea vnímána jako značka a zaměstnavatel na trhu. Zjišťovali jsme to mezi lidmi hledajícími zaměstnání, ale ptali jsme se i našich zaměstnanců. Z toho jsme vycházeli při tvorbě lokální strategie náboru lidí ještě před tím, než byla hotova ta globální. Následně jsme se sešli s kolegy ze Švédska a naše výstupy jsme s nimi sdíleli. Tuto část převzali a nyní to dále šíří do dalších zemí, kde firma působí.

Jaká je lokální strategie?

Zmapovali jsme si, co naši zaměstnanci vnímají jako dobré a s čím jsou spokojení, a zároveň jsme zjišťovali, co považují za důležité uchazeči. Propojili jsme to a sdělujeme to lidem. Příkladem je třeba pracovní náplň. O práci v obchodě si někteří uchazeči myslí, že je nudná. Když si ale lidé hledají zaměstnání, je pro ně jeho náplň velmi důležitá. Zjistili jsme, že pro naše zaměstnance je jejich práce zajímavá. Rozhodli jsme se to tedy ukázat navenek.

Čím je pro ně jejich práce zajímavá?

Lidé v ní mají dost volnosti. Základní pracovní náplň je sice daná, ale v rámci ní si ji naši zaměstnanci mohou přizpůsobit a zaměřit se více na to, co jim jde. Říkáme tomu věnovat se individuálnímu talentu. Když dělají lidi práci, ve které jsou dobří a mají ji rádi, tak je to všechno, co na pracovišti potřebují. Nemusí mít ani moc velké vedení, protože se dokážou vést sami.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • Jakým způsobem Ikea rozvíjí talent svých zaměstnanců?
  • Jak firma řeší případy lidí, které jejich práce nebaví?
  • Poznamenal nějak firmu skandál s koňským masem v masových kuličkách?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se