Svoboda při výběru auta stojí firmu peníze

◼ Jiří Kot, business development manager, LeasePlan Česká republika

Jiří Kot, business development manager, LeasePlan Česká republikaOtázku, nakolik by měli mít zaměstnanci volnou ruku při výběru služebního auta, dostáváme od svých zákazníků často. Z pozice externího správce firemních flotil se musíme dívat hlavně na efektivitu zvoleného řešení. A tady je zřejmé, že přílišná svoboda při výběru vozu stojí každou firmu nemalé peníze.

Přibývá společností, pro které už finance nejsou rozhodujícím argumentem. Pomáhá tomu současná situace na trhu práce, kdy právě služební auto podle vlastního výběru může být trumf v boji o kvalifikované zaměstnance. Kromě toho stále více firem považuje vozový park za důležitou součást podnikové image. Typické jsou v tomto ohledu progresivní společnosti, které přecházejí na elektromobily. Přesto mezi firemními zákazníky stále převládají ti, pro které je finanční hledisko prvořadé.

Zrovna nedávno jsme řešili problém ve společnosti s dvaceti vozidly, jejíž vedení nebylo spokojené s vývojem nákladů na autopark. Ukázalo se, že firma dává zaměstnancům na výběr ze tří značek, a navíc ze tří úrovní výbavy. Doporučili jsme jí, aby volbu podřídila analýze celkových nákladů na vozidla (TCO). Různá auta stejné třídy se totiž v tomto směru velmi podstatně liší. Z toho pak plynou rozdíly ve splátkách za operativní leasing. Důležité je také vědět, jak se u konkurenčních modelů odlišuje reálná spotřeba. Firma také zbytečně utrácela v oblasti oprav poškozených vozidel. Celkem jsme našli reálný prostor k úsporám ve výši 2,6 milionu korun během čtyř let. Když podobně nesystematicky postupuje velká korporace se stovkami vozidel, tratí mnohem více.

Právě proto významně stoupá zájem o profesionální poradenství zaměřené na správu vozových flotil. Klíčovým faktorem je přitom už zmiňované TCO. Hlavně noví klienti často nevědí, co přesně a jakým způsobem celkové náklady ovlivňuje. Jsou odborníky ve svém oboru a erudovanou správu autoparku očekávají od nás. Potřebují vidět konkrétní data, znát váhu jednotlivých položek v celkových nákladech a identifikovat příležitosti, které jsou pro ně výhodné.

Často se například stává, že klienti leasingové společnosti nastaví kritéria pro přidělování vozidel podle pořizovací ceny. Ale oni přece vozidla nekupují, zajímat by je měly právě náklady na provoz. Proto jedním z cílů naší spolupráce je zasvětit je do problematiky TCO tak, aby dokázali své flotily řídit co nejhospodárněji. Je logické, že velká volnost při výběru vozů se s takovým záměrem příliš nepotkává.

Čím menší uhlíková stopa, tím lepší auto

◼ Ivo Hykyš, head of mobility services, Siemens ČR

Ivo Hykyš, head of mobility services, Siemens ČROd roku 1885, který je považován za začátek automobilismu, se co do technologií změnilo skoro všechno. Co se však téměř nezměnilo, je vnímání auta jako ukazatele společenského postavení, životního postoje či světonázoru. A firemní a služební auta nejsou výjimkou. Siemens jako nadnárodní společnost provozující globální flotilu s více než 40 tisíci vozidly tuto otázku řeší ve všech regionech a na všech úrovních.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se