Startupová společnost Hevo představila technologii bezdrátového dobíjení pro elektromobily. Díky ní může být vůz vzdálen i 15 centimetrů od zdroje napájení. Bezdrátová technologie by mohla lidem usnadnit dobíjení elektromobilů, vyřešit problém s rozdílnými typy nabíjecích konektorů a zlevnit samotný proces dobíjení. O novince informovala na svém webu agentura Bloomberg NEF (BNEF)

Prvních 25 bezdrátových nabíječek plánuje Hevo instalovat v New Yorku, kde je nyní vyvíjí. V budoucnu by mohly stejnou technologii využívat i autobusy. Z dodavatelských dohod společnosti Hevo vyplývá, že v nadcházejícím roce a půl firma plánuje zavést tisíce takových zařízení. Bezdrátové dobíjení by mělo být podle společnosti mnohem levnější než dosavadní dobíjení pomocí kabelu. Vozidla by se navíc v budoucnosti měla dobíjet bez asistence člověka.

Brooklinskou společnost Hevo založil Jeremy McCool, bývalý americký vojenský kapitán, který na Kolumbijské univerzitě studoval udržitelný rozvoj. Společnost vznikla ze školního projektu a v současné době spolupracuje se třemi výrobci automobilů.

Jedním z nich je i německý koncern BMW, který již od května v Německu nabízí první vůz s možností právě bezdrátového dobíjení. Spolu s modelem 530e dostanou zákazníci dvě speciální cívky, pomocí kterých mohou auto dobíjet bezdrátově.

Tuto novou technologii plánuje zavést i Mercedez-Benz, na trh by se vozidlo mělo dostat hned, jak bude technologie plně rozvinuta. 

V současné době existuje asi 580 tisíc veřejných míst, na kterých je možné dobít elektromobil zapojením kabelu do vozidla. Toto číslo by navíc podle odhadů BNEF v letošním roce mělo vzrůst o 30 procent. Jen v Paříži je nabíjecích míst podle serveru plugshare.com 250, v New Yorku 249, v Praze pak 114.

Počet elektromobilů, podle odhadů Mezinárodní energetické agentury, by se v roce 2020 měl ztrojnásobit na 13 milionů. Do roku 2030 by potom elektromobily měly tvořit jednu čtvrtinu všech nových prodaných vozidel v celkovém počtu 30 milionů elektromobilů, tvrdí odhady BNEF. Investice do společností vyrábějících nabíjecí sítě vzrostly v loňském roce o 165 procent na 345 milionů dolarů.

O budoucnost se ale strachují ropné společnosti nebo provozovatelé čerpacích stanic. Otázka bezdrátového dobíjení je podle výkonného předsedy společnosti Blink Charging Co Michaela Farkase otázkou deseti až patnácti let. Ropné společnosti proto přistoupily k některým opatřením. Například ropný gigant BP Plc souhlasil, že odkoupí společnost dodávající nabíjecí zařízení pro elektromobily Chargemaster v přepočtu za necelé 4 miliardy korun (169 milionů dolarů). Další firmy jako třeba Royal Dutch Shell Plc, finská Fortum Oyj nebo německá Innogy SE se do podobných investicí také pustily.