Evropská unie má jasno: je nutné tlačit na automobilky, aby co nejvíce snižovaly emise. Aktuálně po nich chce, aby do roku 2021 jejich auta do ovzduší průměrně vypouštěla jen 95 gramů CO₂ na jeden ujetý kilometr. Pro srovnání: Škoda Fabia se svým nejslabším tříválcovým motorem o výkonu pouhých 44 kW má hodnotu 108 gramů na kilometr. Aby vůbec výrobci mohli svá auta v Evropě prodávat, musí do té doby podstatnou část vozů vybavit alternativními pohony, ať už auta na stlačený zemní plyn (CNG), elektromobily, nebo hybridy. Výsledkem je, že se na trhu objevují nové modely a nabídka ekologických aut je tak širší.

EU ale také rozhodla, že stát má jít řidičům příkladem, což potvrzuje i usnesení české vlády z prosince 2015. To požaduje po všech orgánech státní správy a jejich podřízených firmách, aby do konce roku 2020 dosáhly podílu 25 procent aut s alternativním pohonem v jejich vozových parcích a do roku 2030 pak dokonce 50 procent. Soukromých firem se nařízení netýká, ale už se objevují takové, které se ke snižování emisí hlásí dobrovolně. Například technologický gigant Sie­mens.

"Rozhodli jsme se upravit naši car policy (pravidla pro nakupování aut do vozového parku, pozn. redakce) tak, že všechny národní flotily mají mít do roku 2021 emise 95 gramů CO₂ na kilometr. Z toho důvodu jsme do českého fleetu koupili už osm elektrických aut a tři hybridní vozy," říká Ivo Hykyš, šéf elektromobility tuzemské pobočky Siemens. Firma v Česku aktuálně provozuje 730 aut, v poměru k velikosti fleetu se zdá být nákup několika ekologických vozidel zanedbatelný. Přesto už vykazuje dobré hodnoty. "Aktuálně jsme na 105 gramech CO₂. Je to dáno i tím, že pořizujeme nízkoemisní vozy ve vyšších kategoriích. Aktuálně jsme povolili v manažerském segmentu, aby bylo možné nakupovat i vozy s benzinovým pohonem. Dříve byly povoleny diesely," upřesňuje Hykyš.

Jak se "krade" proud?

Při provozování elektromobilů není vždy dobré spoléhat na běžnou dobu, kterou strávíme u veřejné rychlonabíjecí stanice. Každý výrobce totiž řeší dobíjení svých vozidel trochu jinak. Auta umožňující větší nabíjecí příkon jsou schopna uzurpovat si pro sebe také větší část z celkové dobíjecí kapacity v daném místě. Tento problém bývá akcentován zejména v souvislosti s vozy Tesla, které jsou takto schopny vyřadit z nabíjení ostatní elektromobily připojené na stejný uzel. Výsledkem je rychlé nabití vozu Tesla a naopak úměrné prodloužení nabíjení ostatních vozů.

Car policy, vládní nařízení, velké flotily… Že se to malých a středních podnikatelů netýká? To není úplně pravda. Leasingové společnosti mění své nabídky podle toho, jak se hýbou velcí hráči, což se začíná projevovat na cenách. "Leasingové firmy se jistí proti nízkým zůstatkovým hodnotám. Je to cítit po aféře Dieselgate (skandál s falšovanými emisemi u dieselových motorů koncernu Volkswagen, pozn. redakce). Není jisté, jak bude za pár let prodejné auto s naftovým motorem, a tak jsou splátky vyšší," vysvětluje Hykyš. Siemens si obvykle pořizuje auta na tři roky s ročním nájezdem 35 tisíc kilometrů.

I pro menší firmy tak může být v některých případech výhodnější sáhnout po alternativním pohonu. Jaký ale vybrat?

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se