Za umělou inteligenci zákazníci letos utratí 19,1 miliardy dolarů, což znamená meziroční nárůst o 54 procent. Vyplývá to z analýzy Worldwide Semiannual Cognitive Artificial Intelligence Systems Spending Guide od IDC. V roce 2021 by se pak mělo jednat až o 52 miliard dolarů.

Umělá inteligence (respektive v terminologii IDC k AI navíc "kognitivní aplikace") se začíná týkat všech oborů. Prorůstá systémy podnikového IT, takže do roku 2019 má hrát roli ve 40 procentech iniciativ digitální transformace firem a do roku 2021 pak bude AI využívat 75 procent podnikových aplikací.

V letošním roce se má umělé inteligence v největší míře chopit maloobchod (výdaje 3,4 miliardy dolarů). Softwaroví agenti budou zákazníkům generovat doporučování dalších produktů a obecně řídit zákaznické služby, včetně cíle sjednotit komunikaci napříč jednotlivými kanály. U bank/finančních služeb (odhadované letošní výdaje 3,3 miliardy) se mají technologie AI také významně uplatnit při detekci podvodů, prevenci a řízení rizik. Na třetím místě bude letos z hlediska nákladů diskrétní výroba (dvě miliardy), kde má umělá inteligence především zajišťovat automatizaci preventivní údržby a navrhovat postupy při řízení kvality. Ve zdravotnictví (čtvrté místo v žebříčku, výdaje 1,7 miliardy dolarů) se AI uplatní jak v systémech diagnostiky, tak i samotné léčby. Nicméně tyto čtyři příklady jsou podle IDC jen špičkou ledovce a zajímat se o možné využití AI v rámci svého podnikání by se měly začít firmy bez ohledu na obor svého působení.

75 %

Do roku 2021 bude podle analytiků AI využívat 75 procent podnikových aplikací.

V rámci trhu mají letos hrát největší roli samotné aplikace, které se učí a posléze poskytují doporučení nebo předpovědi. Na druhém místě jsou platformy, v jejichž rámci vývoj aplikací AI probíhá. S nasazováním umělé inteligence jsou samozřejmě spojeny i výdaje za IT služby (konzultace, outsourcing) a hardware (servery a úložiště).

Analýza společnosti Gartner z druhé strany tvrdí, že umělá inteligence letos pro podniky vytvoří hodnotu 1,2 bilionu dolarů (meziroční růst 70 procent). V roce 2022 by odpovídající přidaná hodnota měla dosáhnout 3,9 bilionu dolarů. Gartner rozděluje přínosy AI na vylepšení zákaznické zkušenosti, generování nových příjmů a snižování nákladů. Umělá inteligence má v příštích 10 letech představovat nejvýznamnější disruptivní technologii.