Čína měla být pro skupinu Home Credit tahounem růstu a výrazně ziskovým trhem. Do rozvoje tamní sítě proto v minulosti masivně investovala. Nyní přichází první překážka v podobě utažení úvěrových šroubů ze strany čínské vlády proti nelicencovaným poskytovatelům mikropůjček a firmám, kde si lidé půjčují mezi sebou (tzv. peer-to-peer), což se projevilo i na výsledku licencované skupiny Home Credit za první letošní čtvrtletí.

Výsledky Home Creditu

(za první čtvrtletí 2018, meziročně)

  • Home Credit zaznamenal ztrátu 31 milionů eur (803 milionů korun) za první čtvrtletí 2018, v porovnání s loňským ziskem 80 milionů eur (2,01 miliardy korun).
  • Počet klientů vzrostl na 28,9 milionu z 23,4 před rokem.
  • Počet distribučních míst se zvýšil o 30,7 %, téměř na 404 tisíc. Objem půjček oproti prvnímu čtvrtletí 2017 vzrostl o 2,6 procenta.
  • Čistá úroková marže stoupla na 15,6 procenta z loňských 14,2 %.
  • Provozní příjmy skupiny vzrostly meziročně o 40,4 % na 953 milionů eur.
  • Oprávky úvěrů vzrostly o 184 % na 572 milionů eur.
  • Operační náklady meziročně vzrostly o 21,1 procenta, a to hlavně díky investicím do další expanze.

Home Credit prodělal v prvním čtvrtletí letošního roku 31 milionů eur (803 milionů korun), přitom v loňském prvním čtvrtletí měl zisk 80 milionů eur (2,01 miliardy korun). Na vině je především zpřísnění podmínek na trhu v Číně a zavedení tvrdší regulace na tamním trhu, který je přehřátý. Jen v samotné Číně dosáhla ztráta Home Creditu 88 milionů eur (2,3 miliardy korun). Se započtením vlivu Číny vzrostl objem poskytnutých půjček celé skupiny pouze o 2,6 procenta, bez čínského vlivu pak o 28,4 procenta. Výrazně lépe se Home Creditu dařilo meziročně na Filipínách (+150 procent), v Indii (110 procent), Indonésii (+130 procent), ale rostl i v Rusku.

"Výsledky Home Creditu v prvních třech měsících odpovídají našim očekáváním s tím, jak naplňujeme naši strategii napříč zeměmi, kde působíme, a speciálně v oblasti on-line služeb. V Rusku, Vietnamu a Kazachstánu pokračovaly dobré výsledky z roku 2017. V Indonésii, na Filipínách a v Indii jsme posílili tržní podíl díky on-line prodejům a lokálním partnerstvím," popisuje Jiří Šmejc, šéf společnosti Home Credit a její minoritní akcionář. 

Home Credit nadále pokračuje v expanzi své prodejní sítě. Meziročně navýšil počet prodejních kamenných míst o 94 874 na více než 400 tisíc, přičemž se stále více soustřeďuje na on-line prodeje, aby portfolio produktů mohl nabídnout co nejvíce kanály. Meziročně mu stoupl počet aktivních klientů (těch, kteří splácí úvěr) o 23,4 procenta na 28,9 milionu. Podíl nesplácených úvěrů kvůli Číně vzrostl z 6,9 procenta na konci roku 2017 na nynějších 8,2 procenta. Objem poskytnutých úvěrů v Číně činí asi 55 procent objemu všech půjček Home Creditu.

Plná třetina zákazníků Home Creditu využívá mobilní aplikace. V Rusku stouply on-line prodeje přes aplikace oproti poslednímu čtvrtletí 2017 o 13,4 procenta, v Číně to bylo o 14 procent. Podobně rostla firma mezičtvrtletně i na dalších asijských trzích – na Filipínách o 19 procent a v Indonésii dokonce o 80 procent, přestože jde o trhy v investiční fázi vývoje.  

Čínská úvěrová bonanza

Home Credit se na zpřísnění v Číně, které přišlo v prosinci loňského roku, připravoval a negativní dopady tak trochu zmírnil. Objem úvěrů na tamním trhu snížil o 11,6 procenta v meziročním srovnání.

V Číně v uplynulých letech zaznamenal trh půjček a on-line úvěrů strmý růst. V zemi vzniklo tisíce různých poskytovatelů, často formou peer-to-peer půjček nebo mikropůjček. Jedním z hlavních důvodů tohoto vývoje je, že finanční trh v Číně není tak rozvinutý, a pro mnoho lidí i menších firem není jednoduché se dostat ke klasickým bankovním úvěrům. Proto se ve stále hojnější míře obraceli na poskytovatele na internetu. V loňském roce dosáhlo na internetové připojení 770 milionů Číňanů (více než počet lidí v celé Evropě).

Čína v roce 2016 odpovídala podle Cambridge Center For Alternative Finance za 85 procent trhu s alternativním poskytováním financí. Celkový objem nezajištěných krátkodobých půjček pak loni přesáhl 151 miliard dolarů. S tím, jak rostl apetit běžných Číňanů po zadlužování, ovšem rostlo i riziko. Řada hráčů na trhu se totiž neřídila pravidly, lidé měli úvěry i u více firem najednou, a jelikož nebyli v žádné úvěrové databázi, celý rozsah problémů se odkryl až nyní.

"Dříve to fungovalo tak, že si mnozí klienti u malých poskytovatelů na internetu půjčovali na splátky větších úvěrů. Jenže vláda je dramaticky omezila a na konci roku tu bublinu vlastně propíchla. Pocítili jsme to tak, že část lidí přestala splácet a zároveň se na nás začalo obracet mnohem víc lidí. Bylo vidět, že není, kde si půjčit," popsal v nedávném rozhovoru pro MF Dnes situaci na tamním trhu Šmejc.

Na dva miliony Číňanů si třeba v jednom měsíci půjčilo u více než jedné úvěrové firmy, a i proto čínská vláda koncem loňského roku sáhla k řešení situace zaváděním přísných regulací. Zaměřeny jsou na predátorské půjčky a řízení rizik, jakož i na ochranu spotřebitelů. Nově byla například stanovena pro segment malých půjček maximální možná roční úroková míra ve výši 36 procent, předtím to bylo 50 procent i více.

Poučení z ruského bolehlavu?

V následujících měsících se ukáže, jak dobře se Home Credit na čínské změny připravil a zda se poučil ze situace v Rusku, která skupinu výrazně trápila před pár lety. Tehdy v roce 2013 zapříčinil pád cen ropy a zavádění protiruských sankcí oslabení rublu a ztížili Rusům schopnosti splácet. Růst nesplácených úvěrů prudce vzrostl a stáhl do ztráty v letech 2014 a 2015 celý Home Credit. Výsledkem bylo rušení části poboček a propouštění zaměstnanců v Rusku, Bělorusku o v Kazachstánu. O to více se Home Credit soustředil na svou asijskou misi, které se v posledních letech dařilo významně růst. Celá skupina vytváří téměř polovinu zisku skupiny PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Loni měl Home Credit největší zisk za posledních pět let ve výši 256 milionů eur (asi 6,5 miliardy korun). Je pravděpodobné, že letos budou díky vlivu Číny výsledky horší.

Home Credit se nadále zajímá o vstup na další trhy třeba v Bangladéši a poohlíží se po nových možnostech rozšíření služeb. "V Asii jsme postavili obchodní model především na financování nákupu mobilních telefonů. Třeba v Číně je to 80 procent našeho byznysu. Teď například v Číně testujeme aplikaci, která umožní častější nákup věcí denní potřeby," popsal plány v nedávném rozhovoru pro MF Dnes Jiří Šmejc.