Ačkoli většina motoristů při nákupu ojetiny pečlivě vybírá a snaží se bedlivě prověřit stav vybraného vozu, zánovní auta by se již brzy měla prodávat i zcela on-line. Plánuje to Stanislav Gálik, výkonný ředitel inovační laboratoře AuresLab, jež je součástí sítě autocenter AAA Auto. Podle jeho slov půjde o podobnou změnu, jako je právě startující nabídka, jež zákazníkům dává měsíční lhůtu na vyzkoušení vozu a teprve až po ní se mohou rozhodnout, zda jej koupí. Takové inovace, včetně využívání takzvaných velkých dat, jsou nutností, pokud se prodejci chtějí dožít zásadních změn, které přinesou elektromobily a autonomní řízení vozidel.

"Důležité je prodej digitalizovat a automatizovat," soudí Gálik. Digitalizace nejen láká mladší generaci a zkracuje dobu čekání na pobočkách, ale otevírá i nové možnosti. "Chtěl bych, abychom se letos stali první firmou, u které půjde zakoupit ojeté auto zcela on-line," říká Gálik.

On-line se prosazuje postupně

Podobnou cestou se vydávají také další firmy, nikde však zatím není možné nákup přes internet vyřídit kompletně, tak jako v běžném e-shopu. Například autobazar Auto Esa nabízí elektronický nákup už několik let a ročně takto prodá desítky vozů. "Předání auta však předchází prohlídka a zkušební jízda, případně i diskuse o financování na prodejně," vysvětluje Pavel Foltýn ze společnosti Auto Esa.

On-line lze však auta už nyní pořizovat prostřednictvím operativního leasingu. První takovýto "e-shop" v Česku spustila společnost LeasePlan před čtyřmi roky. "Využívají to hlavně menší firmy a živnostníci," líčí Martin Brix, generální ředitel firmy LeasePlan. Zákazníci si na internetu vyberou vůz i balíčky doprovodných služeb a elektronicky zašlou objednávku i všechny dokumenty potřebné k sepsání smlouvy. "Potom přece jen musí nastoupit trocha papírování. Smlouvu vytiskneme a zašleme zákazníkovi messengerem. Jakmile ji doručí zpět, obchod můžeme realizovat. Pokud si klient vybere auto, které je na skladě, počítá se doba od objednání k předání na dny," doplňuje ředitel Brix s tím, že e-shop s operativním leasingem již posloužil k pořízení více než tří tisíc vozů.

Kamenným prodejnám aut však hrana nezvoní. "Nákup auta je zážitek," vysvětluje Petr Dajbych, zakladatel a majitel společnosti Dajbych, jež prodává vozy Jaguar a Land Rover. "Zákazník po internetu nezjistí, jak se mu v autě sedí, zda mu vyhovuje řízení a jízdní vlastnosti. Proto se nebojíme investovat do našich autosalonů," říká Dajbych.

Nicméně když si někdo chce pořídit standardní Octavii, která má najeto 10 tisíc kilometrů, tak ji podle Stanislava Gálika nemusí fyzicky vidět. To platí zejména v případě, že kupujícím je firma, která taková auta potřebuje tři a chce je mít už zítra.

Auto na měsíční zkoušku

Další inovací skupiny Aures Holdings, pod kterou spadá síť AAA Auto a Mototechna, je služba Try&Buy, která umožní zákazníkům nejprve si vybrané auto vyzkoušet a teprve pak zakoupit. V ostrém provozu chce Mototechna tuto službu spustit od dubna, v prvních měsících letošního roku ji zkoušela. Oproti testovací verzi se změní to, že zkušební lhůta nebude až tříměsíční, nýbrž jen měsíční. "Během testovacího provozu se ukázalo, že všichni tu službu chtěli na měsíc. Nabízet větší počet měsíců by byla zbytečná komplikace, která by nic nepřinesla," popisuje Gálik.

Tato služba přitom firmu prakticky nic nestojí − za vůz "na zkoušku" platí zákazník běžný nájem, a když se rozhodne, že si auto koupí, sníží se mu o zaplacenou částku kupní cena. Nabídka se ovšem bude týkat jen zánovních aut. Pokud jde o starší vozy, firma poskytuje možnost do sedmi dnů vyměnit zakoupené auto za vůz stejné nebo vyšší ceny.

"Zároveň chceme vytvářet další byznys modely," uvádí Gálik. "Aby firma nestála jen na pilíři kupujeme auta − prodáváme auta, ale měla i další. Jedním z klíčových pilířů je software. Když jsme si vytvořili aplikaci, můžeme ji prodávat těm, kteří nám nekonkurují, protože třeba působí na jiném kontinentu," dodává.

Firma vytvořila automatický oceňovací systém, který využívá data z celého trhu ojetin. "Klient přijede například s Mercedesem třídy A z roku 2013. Všude jinde k němu přijdou nějací odborníci, kteří mají tabulky a v nich stojí, že cena takového auta se pohybuje třeba v rozmezí od 390 do 450 tisíc korun. Podle své nálady pak řeknou, že auto vykoupí za 398 a budou prodávat za 428 tisíc. U nás je to jinak: v řádu zlomků vteřiny se podíváme na všechna auta, která na trhu jsou. Na všechny Mercedesy, na všechny vozy třídy A, na všechny Mercedesy z roku 2013, na všechny Mercedesy v dané barvě, se servisní knížkou. Z těchto velkých dat nám počítač sdělí, za jakou částku bychom vůz měli vykoupit, abychom jej s určitou marží a v požadovaném čase prodali," líčí Gálik. Z dat například vyplyne, že když bude firma automobil nabízet za 399 tisíc, prodá jej za 38 dní, a když za 390 tisíc, najde si zákazníka za 30 dní.

Pojišťovny prosadí roboty

Nezmění se však jen způsob prodeje. Firmy se podle Gálika rovněž musí připravit na to, že auta budou úplně jiná než dnes. Ve výhledu do 15 let by se měla objevit autonomní vozidla, kterým uživatel řekne, kam mají jet, a víc se o řízení nebude starat. Člověk sice stále bude moci dávat autu pokyny a převzít nad ním kontrolu, autonomní provoz však bude bezpečnější.

"Pojišťovny si vyhodnotí, jakou nehodovost mají auta řízená autonomně a jak často bourají auta řízená člověkem. Na základě toho stanoví, že čím více jezdíte na autopilota, tím levnější budete mít pojistku. Zatím jsme na samém začátku, ale bude to narůstat geometricky," tvrdí Gálik.

Rizikem budou staré baterie

Dalším trendem bude podle něj přesun k elektromobilům. Může to sice dopadnout jinak, neboť inovace nelze jednoznačně predikovat, ale zdroje fosilních paliv se vyčerpávají a pro využití vodíku zatím neexistuje infrastruktura, zatímco elektromobil půjde dobít z každé zásuvky.

Jak upozorňuje Petr Dajbych, například přicházející elektrický Jaguar I-Pace už je praktické auto s dojezdem 480 kilometrů a zavazadlovým prostorem velkým skoro jako v Superbu Combi. "Z hlediska přípravy autosalonu na prodej a servis elektromobilů jde ovšem o poměrně značné náklady," popisuje Dajbych. Investice jsou nutné do budov a zařízení, ale také do lidí. Je nutné proškolit pracovníky servisu a získat příslušná oprávnění; samotná servisní práce se bude časem přesouvat od mechanické k diagnostické, k softwarovým zásahům.

Výrobci stále přicházejí s výkonnějšími bateriemi. Cena ojetého elektromobilu tak může klesat rychleji než u klasického auta.

Všichni odborníci však přesvědčení o rychlém nástupu samořiditelných elektromobilů nesdílejí. "Cesta k autonomním vozidlům bude ještě dlouhá, protože je třeba vyřešit celou řadu otázek, kupodivu ani ne tak technických, jako spíše legislativních," domnívá se Martin Brix ze společnosti LeasePlan.

Naproti tomu v případě elektromobilů už prý není daleko doba, kdy začnou být po finanční stránce rovnocennou alternativou k vozům se spalovacími motory, a tehdy nastane jejich boom. "Osobně očekávám, že tento moment přijde brzy po roce 2020," říká Brix. Rizika nicméně vidí na trhu s použitými vozidly. První riziko souvisí s likvidací starých baterií, protože tento proces ještě není vůbec dořešen. A druhé riziko spočívá v tom, že výrobci stále přicházejí s výkonnějšími bateriemi, a proto o vozy s těmi staršími není až takový zájem. Jinými slovy, cena ojetého elektromobilu může klesat výrazně rychleji než u klasického auta.

Související