Československá obchodní banka, největší domácí finanční dům podle objemu spravovaných peněz, loni dosáhla rekordního čistého zisku 17,5 miliardy korun. Jde o šestnáctiprocentní růst proti roku 2016. Silná ekonomika pomáhá ČSOB poskytovat více úvěrů firmám a domácnostem. Nicméně bance k dobrým výsledkům pomohly také zvyšující se příjmy z poplatků od klientů. Je to zčásti také díky růstu podílu na trhu pojišťovacích produktů, které ČSOB poskytuje společně s bankovními službami. "Vypadá to, že se většině běžných lidí v Česku líbí myšlenka využívání jejich banky jako místa, kde mohou dostat doporučení a rady také ohledně pojištění," uvedl v rozhovoru s HN generální ředitel ČSOB John Hollows.

Jedním z hlavních úspěchů loňského roku je prodloužení a rozšíření spolupráce s Českou poštou. Jakým směrem se bude ubírat expanze ČSOB letos?

Pošta je důležitou součástí naší maloobchodní strategie. Vypadá to, že jsme měli od prvního ledna dobrý začátek a objemy prodejů už dosahují úrovně, kterou jsme si pro tento rok naplánovali. Co se budoucnosti týče, nyní nehledáme žádné velké akvizice. Dávám přednost tomu, budovat náš byznys organickým růstem. Zkušenosti mi říkají, že při akvizici zpravidla musíte prodávajícímu nabídnout prémii, kterou musí zaplatit váš akcionář. Následně musíte tyto náklady pokrýt pomocí synergických úspor, aby taková prémie byla opodstatněná. Dobrým příkladem organického růstu je naše pojišťovna, která za posledních dvanáct měsíců zvýšila svůj tržní podíl zhruba o půl procentního bodu.

Akvizice tedy vylučujete?

My jsme některé menší investice v oblasti fintechu provedli. Konkrétně šlo třeba o internetový srovnávač Top-Pojištění.cz, což je transakce, která předčila naše očekávání co do výkonu a toho, kolik nových klientů přivedla. Byť nyní nepředpokládám velké akvizice, umím si představit, že v budoucnosti provedeme další menší vybrané investice. Specificky by mohlo jít o technologie, které potřebujeme, nebo společnosti, jež hledají partnera se zdroji pro další rozvoj jejich technologie. Nám dává smysl do něčeho vstoupit až ve chvíli, kdy už to začíná dosahovat určitých úspěchů. Pokud vezmete jako vzorek sto fintechových firem, tak na základě pravidla o průměrech uspěje jen zhruba čtyři až pět z nich.

Co říkáte na příchod nových hráčů na pojišťovací trh? Záměr postavit vlastní, zcela novou životní pojišťovnu oznámila finančně-poradenská společnost Partners…

Do všech odvětví přicházejí noví hráči. To je zcela normální. Pokud jde ale o fintech, musí na sebe takové firmy vzít odpovědnost za vysokou míru regulace, která nyní pro bankovnictví platí. To je, myslím, pro novou konkurenci silná bariéra. Co se týče pojištění, bariéry nejsou možná tak velké, ale my jsme unikátní v tom, že klientům nabízíme společně jak bankovní, tak pojišťovací produkty. Vypadá to, že se většině běžných lidí v Česku líbí myšlenka využívání jejich banky jako místa, kde mohou dostat doporučení a rady také ohledně pojištění.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se