Ve čtvrtek dopoledne je doprava v centru Berlína docela klidná. Spolu s dalšími dvěma spolujezdci projíždíme podél kanálu Landwehr, okolo Německého technického muzea s rozsáhlou expozicí z dějin dopravy.

Sami jsme přitom důkazem, že se její vývoj nezastavil: ačkoli sedíme v sedmiapůltunové dodávce, po sešlápnutí plynu se ozve jen tiché bzučení a vůz vyrazí nezvykle rychle kupředu. Řidič, novinář zaměřující se na nákladní dopravu, si auto pochvaluje. Je cítit síla motoru. Přesněji řečeno, elektromotoru. Jedeme totiž v nové elektrododávce FUSO eCanter automobilky Daimler.

Kabina auta, která trochu připomíná moderní verzi dávné skříňové Avie, se v ničem zásadním neliší od běžných dieselových dodávek. Vejdou se tam tři lidé, řidič i cestující mají k dispozici obvyklou sadu tlačítek a vybavení. Drobným, ale zásadním rozdílem je ukazatel stavu baterie tam, kde obvykle bývá ukazatel množství paliva v nádrži.

Auto spolehlivě ujede 100 km – za každého počasí, ať s topením nebo puštěnou klimatizací. Není to samozřejmě mnoho, a tak se prozatím počítá s využitím těchto vozidel v městské a příměstské logistice. Ta dnes zažívá rychlý rozvoj díky boomu internetových obchodů. A moderní podoba dodavatelského řetězce si žádá i nové a ekologické způsoby dopravy.

Témata nového Respektu

Hlavní komentář:

Prezidentské volby – bod nula

Téma:

Prezidentské volby 2018:

Nečekaná vzpoura. Jak probíhalo první kolo prezidentských voleb.

Agenda:

Naprosto vyrovnaný génius. Donald Trump po roce prezidentování mění Ameriku k obrazu svému.

O kom se mluví

The Economist:

Mladí a klidní. Teenageři jsou dnes méně požitkářští, ale také osamělejší a izolovanější.

Kontext:

Hej, Google – nechceš pauzu? Reportáž z největšího světového veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas, kde všichni slibují lidstvu ještě pohodlnější život.

Rozhovor:

Škola hrou je pořád aktuální. S pedagogem a tvůrcem počítačových her Vítem Šislerem o hře Attentat 1942, smyslu autentického učení a limitech technologií ve školách.

Kultura:

Slunce z vypalovačky. Bratislavské vydavatelství Slnko Records stojí za hudbou, která baví české i slovenské posluchače.

I obalka R03

Elektromobilita konečně prorazila. Po planetě už jezdí přes tři miliony aut do zásuvky a jen za minulý rok se jich prodalo přes milion, z toho polovina v Číně.

Naprostou většinu tvoří osobní elektromobily, nákladní doprava však nezůstává úplně stranou.

Opravdu se v ní může elektrický pohon, který byl dlouho synonymem krátkého dojezdu, dlouhého nabíjení a těžkých rozměrných baterií, úspěšně prosadit? A mohou jezdit na elektřinu i obří tahače?

Číňané pod okny Tesly

Nejnovější nákladní elektromobily Daimler jsou zatím důkazem, že elektřina funguje u dodávek. Uvezou až 4,5 tuny nákladu a díky šesti li-ion bateriím o celkové kapacitě až 83 kWh bezpečně ujedou – i plně naložené – zmíněných 100 km. Průměrná česká domácnost by si s takovou zásobou elektřiny vystačila na více než dva týdny.

Pro srovnání, běžně prodávané osobní elektromobily dnes mají v bateriích zhruba třetinu až polovinu této kapacity.

Daimler odhaduje, že provozovatelé nových elektrických nákladních aut ušetří hlavně díky levnému nabíjení až jedno euro na každých ujetých deset kilometrů. To není málo, logistické a přepravní společnosti mívají stovky až tisíce takových aut, která každý rok urazí desítky tisíc kilometrů.

Další úspory může přinést to, že elektrické vozy nemusí platit za vjezd do center měst.

Mezi zákazníky, kteří si v Berlíně převzali první kusy těchto dodávek, patří proto velké firmy v oblasti logistiky a spedice. Prozatím si však auta od Daimleru pouze na dva roky pronajímají zhruba za tisíc eur měsíčně. Automobilka ostatně nemá s vozy FUSO eCanter zrovna velkolepé plány. Minulý rok vyrobila 150 kusů a po třetinách je rozdělila do Evropy, USA a Japonska. Do roku 2019 chce mít vyrobeno celkem 500 vozů.

K tomuto opatrnému osahávání terénu se však připojují i další výrobci. Mercedes-Benz hodlá postupně nabídnout všechny své dodávky také v plně elektrické verzi – například elektrické Vito půjde na trh už letos, o rok později pak elektrický eSprinter.

Velké investice do elektrifikace nákladních aut chystá Volkswagen, první zákazníci už v Evropě testují jeho plně elektrickou dodávku e-Crafter.

Čínská společnost BYD nabízí například elektrické popelářské vozy s bateriemi o kapacitě 178 kWh.

Jezdí třeba v kalifornském Palo Altu, tedy v místě, kde sídlí automobilka Tesla.

Bez popelářské nástavby se prodávají za cenu kolem 180 tisíc dolarů, v přepočtu asi 3,6 milionu korun, což je zhruba o třetinu víc než u podobných aut v dieselové verzi.

Firma ale slibuje, že elektromobil dokáže ročně ušetřit kolem deseti tisíc dolarů, a brzy si tak na sebe vydělá.

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se