T-Mobile, největší tuzemský operátor sítí pro mobilní telefony, plánuje v následujících pěti letech investovat až patnáct miliard korun do stavby vlastních optických sítí. Podle firmy jde o investici do budoucnosti, která otevře cestu službám spojeným s internetem věcí, videem s vysokým rozlišením a chytrou domácností.

Jen letos chce operátor vložit do rozvoje vlastního optického připojení tuzemských domácností 20 až 30 milionů eur (510 až 765 milionů korun). V následujících pěti nebo více letech mohou tyto investice dosáhnout na sumu mezi 400 a 600 miliony eur. Cílem je připojit k optice až jeden milion domácností. Na setkání s novináři v Praze to řekli generální ředitel T-Mobilu pro Česko a Slovensko Milan Vašina a technický ředitel firmy Branimir Marić.

Zveřejněný plán je součástí zaměření na nové služby, které budou spočívat v kombinaci mobilních služeb a služeb postavených na pevné lince. Podle manažerů je budoucnost telekomunikací částečně v internetové televizi nebo videu s vysokým rozlišením a v "chytré" domácnosti. V takové domácnosti bude řada spotřebičů, od ledničky až po topení, připojena k síti pomocí čidel. Pro firmy a obchod zase nová infrastruktura otevře cestu k využívání například virtuální reality. Optické kabely mají prakticky neomezenou kapacitu pro přenos dat a jejich rozšíření je pro fungování nových aplikací klíčové.

"Budoucnost je v chytré domácnosti, videu s velkým rozlišením a internetu věcí. Všechny tyto trendy vnímáme a chceme být jejich součástí," řekl Vašina.

Rozhodnutí T-Mobilu přichází v době, kdy ekonomové a odborníci na  telekomunikace upozorňují, že v České republice chybí státní strategie pro budování kvalitní digitální sítě. Ta je v zemích, které s digitalizací pokročily, například v Estonsku, základem pro rozvoj nové ekonomiky a pomáhá udržet budoucí hospodářský růst. Na nedostatek optických připojení poukazuje  mimo jiné i mezinárodní žebříček konkurenceschopnosti Světové banky nebo loňský sborník Kam kráčíš, Česko, který ve spolupráci s Hospodářskými novinami připravil americký think-tank Aspen Institute. Stát navíc nestihne vyčerpat 14 miliard korun z evropských fondů na stavbu rychlých sítí na venkově, protože přípravu už čtvrtý rok brzdí průtahy.

T-Mobile je součástí mezinárodní telekomunikační skupiny Deutsche Telekom a na tuzemském trhu má 6,2 milionu mobilních zákazníků. Jeho pevné připojení k internetu nyní využívá 161 tisíc domácností a firem. Většina vedení internetu do domácností je ale stále na základě starších, metalických vodičů.

Zlepšením pevného připojení firma také může rozšířit nabídku své internetové televize, se kterou je nyní napřed konkurent O2, ovládaný finanční skupinou PPF Petra Kellnera. Na nedostatek vlastních optických sítí si stěžuje také Vodafone.

Nové optické sítě bude podle Mariće T-Mobile stavět zejména v menších městech, kde je internet buď pomalý, třeba na základě mikrovlnných vysílačů, nebo úplně chybí. Tempo výstavby bude záviset především na tom, jak rychle se operátorovi bude dařit vyrovnávat se s legislativními a administrativními překážkami, jako jsou například věcná břemena k pozemkům či potřebná povolení. "To je jedna z největších bariér současnosti," řekl Vašina. I nadále bude T-Mobile spoléhat na pronájem části vedení pro domácnosti od České telekomunikační infrastruktury (CETIN). Tu PPF také vlastní a dokonce ji považuje za strategické aktivum.

Nová vláda premiéra Andreje Babiše, kterou čeká hlasování o důvěře příští týden, má digitalizaci společnosti jako jednu z priorit. Podle Vašiny je ale pro širší digitalizaci třeba "celá řada radikálnějších změn", například snížení byrokracie při stavbě sítí.

Zaměření T-Mobilu na rozvoj internetu pro domácnosti ukazuje i nová nabídka kombinující mobilní LTE signál a pevný příjem, kterou firma představila na začátku loňského roku. Česko-slovenský operátor je v současnosti třetím největším co do příspěvku k zisku celé skupiny Deutsche Telekom. Před ním jsou jen německá a americká divize.