Marek Premus
HR ředitel Alzy

Obrovskou každoroční výzvou je pro nás nabrat spoustu zaměstnanců v předvánočním období od září do listopadu, kdy navýšíme počet pracovníků o polovinu na 1500 lidí. Značka Alza jako zaměstnavatel je stále silnější, naše kariérní stránky navštěvuje stále více lidí. Každým rokem se nám hlásí více uchazečů o práci, letos se číslo vyšplhalo na 60 tisíc, což je nárůst zhruba o 20 procent. Nedá se říci, že bychom neměli dostatek zájemců o práci, nicméně máme na naše kolegy velké nároky, proto bojujeme spíše s jejich kvalitou.

Letos pro nás byla klíčová expanze do Maďarska a Rakouska. Protože jsme velmi rychle potřebovali spustit maďarskou verzi webu, kolegyně dokázaly navázat spolupráci se stovkami překladatelů během tří měsíců. Celý HR tým pak zvládl ulovit talenty do jednotlivých oddělení, což nám samotnou expanzi umožnilo.

Mezi letošní výzvy také patřilo například doplnění našeho IT týmu, kde máme momentálně více než sto programátorů. Málokdo ví, že Alza nemá jen webový a mobilní vývoj, ale už přes 12 let si vyvíjí také vlastní interní systém, který je mozkem celé firmy. Letos jsme také řešili systém udržení naší neformální firemní kultury. Cílem bylo zvýšit transparentnost a zlepšit komunikaci mezi manažery a zaměstnanci.

Alessandro Lagazio
HR manažer Ikey Česko, Maďarsko a Slovensko

Rok 2017 byl velmi úspěšný. Návštěvnost našich kariérních stránek se zvýšila o 30 procent, stejně jako zájem o společnost Ikea jako zaměstnavatele. Během jednoho roku žádalo o práci v naší společnosti více než 12 tisíc lidí. V průběhu loňského roku jsme dělali mezi zaměstnanci dva rozsáhlé průzkumy a jsme velmi rádi, že celková spokojenost zaměstnanců stále roste. Letos jsme se zaměřili na vedoucí pozice a schopnosti jejich představitelů vést lidi, což se odrazilo i na výsledcích průzkumu, kdy 88 procent našich zaměstnanců považuje své vedoucí týmu za dobré lídry. Díky speciálním tréninkům se toto procento za poslední rok a půl zvýšilo o sedm procent.

Spolu s rostoucí ekonomikou je důležité stále hledat nové talenty a umět si udržet ty stávající, abychom byli schopni naplnit naše ambice pro růst. A tento úkol je stále náročnější. Naše průzkumy ukazují, že dlouhodobá kariéra a příležitost k rozvoji jsou třetím nejdůležitějším důvodem, proč pracovat v Ikee. Proto je naší prioritou pro rok 2018 rozvoj talentů našich zaměstnanců a dovednosti vést lidi. V rámci toho chystáme v dubnu již třetí ročník Týdne talentů, kterého se celosvětově účastní přes 45 tisíc zaměstnanců.

Hana Caltová
HR ředitelka Kofoly ČeskoSlovensko

V letošním roce jsme pokračovali v rozvojovém programu určeném manažerům obchodního oddělení. Zahájili jsme jej na podzim 2016 workshopem, jehož cílem bylo sebrat odvahu a zvládnout něco, co by účastníky předtím nikdy nenapadlo. Součástí projektu bylo šest adrenalinových aktivit včetně přechodu žhavých uhlíků.

Letos jsme školili oblastní manažery obchodních týmů, další školení bylo určené lidem v retailu a gastru, vrcholový management v obchodním oddělení absolvoval Leadership Academy.

Zatímco rozvoj manažerů měli na starosti externí experti pro vedení lidí a prodej, interní Sales Academy pro obchodní zástupce připravil trenérský tým Kofoly. V týmových workshopech zaměřených na rozvoj prodejních dovedností se obchodní zástupci zdokonalovali ve zbožíznalectví, komunikačních dovednostech, metodice prodeje a také zvládání obtížných situací. Při pravidelných spolujízdách s trenéry mají také možnost průběžně využívat jejich koučinku a mentoringu. I tato série workshopů bude v dalším roce pokračovat. Oba nákladné a rozsáhlé rozvojové programy považujeme za dobrou investici, která přináší navýšení prodeje i tržeb a posiluje postavení Kofoly na lokálním trhu s nápoji.

Jana Šrámová
vedoucí Operativní HR péče Škody Auto

Letos jsme oslavili 90 let odborného vzdělávání ve Škodě Auto. Naše společnost mimo jiné provozuje také vlastní Střední odborné učiliště strojírenské v Mladé Boleslavi, kde v současné době studuje také celá řada našich zaměstnanců v rámci nástavbového studia. Firemní učiliště je jednou částí Škoda Akademie, kde se studenti v posledních ročnících učí od špičkových specialistů na nejmodernějších přístrojích a v laboratořích primárně určených pro vzdělávání zaměstnanců. Spolupráce ale funguje i opačně, jelikož z učiliště vycházejí absolventi, kteří umějí pracovat s CNC technologiemi a často směřují pracovat do naší společnosti. Automobilový průmysl prochází významnou proměnou a stojí před velkými výzvami. Nové, revoluční trendy automobilového průmyslu, jako například elektromobilita, digitalizace a autonomní řízení, ovlivňují také požadavky na kvalifikaci a kompetenci zaměstnanců. Proto se plánujeme i nadále věnovat vzdělávání zaměstnanců, posilování digitálních kompetencí či spolupráci se školami, které se zaměřují na technické vzdělání i problematiku e-mobility.

Milan Kroupa
HR ředitel E.ON Česká republika

Letos se nám podařilo obsadit všechny volné pracovní pozice, které vznikly zejména v důsledku odchodů stávajících zaměstnanců do důchodu. Povedlo se to díky naší spolupráci se středními školami v projektu Montérský dorost. Uplatnitelnost absolventů programu ve firmě je více než 80 procent.

Generace montérů vykazuje dlouhodobě vyšší věkový průměr vzhledem k dalším profesím zastávaným zaměstnanci v rámci tuzemské skupiny. Systematické řešení nástupnictví bylo úkolem, na kterém jsme tento rok intenzivně pracovali. Po několika letech beze změny se dočkají nového kabátu kariérní stránky, které uchazečům o zaměstnání nabídnou reálné fotky z prostředí společnosti, rozhovory se zaměstnanci a hlavně jednodušší strukturu, která návštěvníkům umožní snazší orientaci. Pokračovat bude také rozvoj digitalizace HR, aktuálně připravujeme aplikaci, která zaměstnancům umožní přístup i přes mobilní zařízení.

Martina Schiestlová
HR ředitelka Deloittu

V tomto roce jsme se zaměřili na aktivity vedoucí ke zlepšení zkušenosti kandidátů s náborovým procesem, tzv. candidate experience. Tyto aktivity by nám měly pomoci s plánovaným růstem Deloittu v Česku. Ve spolupráci s týmem Deloitte Next, který firmám pomáhá s realizováním nápadů, prošel náborový tým třídenním intenzivním workshopem. Bylo inspirující sledovat, jak rozmanitá řešení jsme v týmu společně vymysleli. Ještě zajímavější pak byla konfrontace našich nápadů nejen s našimi kolegy, ale také s profesionály z jiných firem, ať už v roli kandidátů, nebo zkušených náborářů, které jsme do tvůrčího procesu přizvali. Uvnitř týmu se nám tak povedlo nastartovat proces, ve kterém chceme ve větší míře uplatňovat inovační aktivity typické pro jiné oblasti a ukázat, že "inovace v Deloittu" není prázdný pojem. V roce 2018 se chceme pustit do pořádání HR hackathonu, známého především z oblasti IT.

Vladimíra Carroll
HR ředitelka Hamé

Tento rok jsme se zaměřili na vylepšení pracovních podmínek v našich závodech, speciálně v bezpečnosti a nemocnosti. Dále jsme zatraktivnili nabídku pracovních příležitostí a její nastavení. Hodně se nám osvědčilo zavedení flexibilních úvazků mezi pracovníky výrobních závodů. Snažíme se co nejvíc uzpůsobit směnný režim a pracovní dobu napříč výrobními pozicemi studentům, maminkám na rodičovských dovolených či aktivním důchodcům. Počet takových úvazků jsme meziročně zmnohonásobili, jedná se o zcela nový způsob fungování výrobního provozu. Dále jsme upravili celkovou nabídku benefitů tak, aby byla zajímavější jak pro naše zaměstnance, tak pro uchazeče o práci. Zavádíme nový systém flexibilních benefitů, dodatečné volno, očkování i zdravotní program pro všechny zaměstnance. Objem prostředků na tento systém benefitů více než zdvojnásobujeme.

Jaroslava Raisová
HR ředitelka Českého Aeroholdingu

I letos se nám dařilo úspěšně nabírat zaměstnance. Přivítali jsme více než 850 nových kolegů na hlavní pracovní poměr a další stovky brigádníků. Více než desetinu uchazečů, které jsme přijali, doporučili přímo naši zaměstnanci prostřednictvím programu "Najdi si nového kolegu!". Ten jsme spustili na podzim roku 2016 a hodnotíme ho jako velice úspěšný. Pozitivní zpětnou vazbu máme i od zaměstnanců, kterým jsme za doporučení vyplatili odměny v celkové výši přes 500 tisíc korun. I přes složitou situaci na trhu práce dostáváme tisíce životopisů, zhruba 20 tisíc od začátku letošního roku, a v tuto chvíli se nám daří více než 80 procentům uchazečů odpovědět do dvou týdnů od jejich reakce na inzerát.

V neposlední řadě se nám podařilo z pilotního projektu do běžné praxe převést zaměstnávání maminek po rodičovské dovolené na zkrácené úvazky, a to i v provozních jednotkách.