reklama

Škoda bojuje o mzdy i výrobu. Českou automobilku čekají klíčová a tvrdá jednání o její budoucnosti

  • Škodu Auto čeká období, které výrazně ovlivní její budoucnost.
  • Odboráři se s vedením firmy chystají jednat o razantním zvýšení platů.
  • A v německé centrále koncernu Volkswagen se už brzy začne rozhodovat o tom, co se bude v Česku vyrábět.
jarvis_59d6873d498e2987e162bc6a.jpeg Českou automobilku čekají klíčová jednání pro její budoucnost. Foto: Škoda Auto

Nejziskovější český podnik vstupuje do období, které výrazně ovlivní jeho budoucnost. Odboráři Škody Auto se s vedením firmy chystají jednat o razantním zvýšení platů. A v německé centrále koncernu Volkswagen, do nějž Škodovka patří, se už brzy začne rozhodovat o tom, co se bude v Česku vyrábět.

Obě věci spolu úzce souvisí. Škodě se v posledních letech mimořádně daří, je druhým nejvýnosnějším podnikem koncernu. Zájem o vozy z Česka je dokonce takový, že firma nestíhá. Chybějí jí zejména lidé ve výrobě. Právě proto odboráři zatlačí na výrazný růst mezd.

Inspirovali je kolegové z bratislavské továrny VW, kteří si v létě vymohli růst platů o 14 procent do konce příštího roku. Češi požadují ještě více. Přesné číslo odboráři neuvedli s tím, že ho sdělí až vedení firmy.

S manažery Škody Auto budou jednat i o úpravě pracovní doby. Na stránkách svého týdeníku už svým šéfům vzkázali, že jim ta současná nevyhovuje. Vadí jim hodně přesčasů i to, že zaměstnanci často pracují také o víkendech. Bez toho se ale firma v současné době neobejde, jinak by musela výrobu omezit.

K dotazům HN ohledně dalšího postupu se šéf odborářů Škody Jaroslav Povšík postavil vyhýbavě. Prý nechce odkrývat karty před začátkem rozhovorů s vedením. To se k situaci rovněž odmítlo vyjádřit.

Na stranu škodováckých zaměstnanců se v jejich boji za vyšší mzdy postavili i němečtí odboráři z koncernu Volkswagen. Bylo to poprvé, co je takto podpořili.

Kvůli nedostatku zaměstnanců Škodě hrozí, že by se část její výroby mohla přesunout do méně vytížených zahraničních závodů Volkswagenu. Odboráři už informovali o tom, že nová generace vozů Superb by mohla sjíždět z linek v dolnosaském Emdenu místo v Kvasinách. Jde přitom o auto, na němž Škoda hodně vydělává.

Škoda tvrdí, že taková věc je v rámci koncernu normální: například v Česku se vyrábí i modely Seatu, který zákazníci nejčastěji vnímají jako španělskou značku.

Do situace se už vložil český premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), který chce od firmy ujištění, že případné přesuny části výroby neohrozí pracovní místa. "Je to zásadní posun, dosud nikdy se nemluvilo o tom, že by se Škodě mohl vzít některý z modelů," říká šéf odborových svazů Josef Středula.

Vedení Škody Auto podle agentury ČTK napsalo zaměstnancům dopis, aby obavy z možného přesunu uklidnilo. „Naše české výrobní závody zásadně jsou a budou na prvním místě,“ uvedl šéf představenstva Bernhard Maier. Podle ČTK ale v dopisu nevyvrátil spekulace, že se má část výroby přesunout do Německa. „Poptávka je však tak vysoká, že musíme prověřovat i možnosti dalšího rozšíření našich kapacit. V tomto ohledu je nám ku prospěchu výrobní svazek koncernu Volkswagen, který je v rámci celosvětového automobilového průmyslu jedinečný. V této záležitosti se však jedná výlučně o pokrytí špiček ve výrobě,“ napsal.

Za výrobu škodovek v německých továrnách paradoxně lobbují zmínění odboráři z VW. Na rozdíl od Česka totiž tamní závody nejedou naplno. Takové požadavky přitom mají velkou váhu: německé odbory ovládají polovinu dozorčí rady koncernu, a o strategických věcech tak spolurozhodují. Akcionářem firmy je navíc Dolní Sasko, kde sídlí závod, v němž by se Superb mohl vyrábět. Může tak jít spíše o politický než ekonomický krok.

Renomovaný německý expert Ferdinand Dudenhöffer z Centra automobilového výzkumu při Duisbursko-essenské univerzitě však nevěří, že k přesunu z Česka do Německa dojde. "Náklady jsou zde mnohem vyšší. Byla by to jasná chyba managementu, koncern by stála hodně peněz," vyjádřil se pro HN.

Kvůli nedostatku pracovníků by ale podle ekonoma UniCredit Bank Pavla Sobíška přemístění výroby dávalo smysl. "Zbývá jen otázka, proč se má přesun týkat modelu Superb, na němž má Škoda nepochybně nejvyšší přidanou hodnotu," poznamenává.

Vedle otázek ohledně budoucí výroby Superbu vedení koncernu začne už v listopadu řešit i to, kde bude vyrábět elektromobily i jejich součásti včetně baterií. Elektrovozy se v autoprůmyslu stávají výrazným trendem − do 10 let má až každé čtvrté prodané auto jezdit na elektřinu.

Pro VW to bude velká investice, protože zatím odpovídající továrny nemá. A Škoda Auto bojuje o to, aby se komponenty pro elektrická vozidla vyráběly i v Česku. Podle dosavadních informací od českých odborářů by měla získat část výroby baterií.

Roman Šitner, Václav Lavička
Přeposlat
Diskuse
reklama

Politici nebojují jen o poslanecké mandáty. Volby přinesou i mnohá vnitrostranická zemětřesení

Poslance si během prvního dne voleb vybraly více než dvě pětiny voličů. Zájem je vyšší než před čtyřmi lety

Liberální demokracie už lidem nestačí. Dvacet let se preferovala svoboda, teď se více mluví o rovnosti, říká historik Kopeček

Bitcoin poprvé překonal hranici šesti tisíc dolarů. Analytici věří, že se dostane i přes deset

Zbýšov volil před čtyřmi lety stejně jako Česko, jak bude volit nyní? Jestli dají hlasy Okamurovi, zklamou mě, říká starosta

reklama