reklama

Průlet laseru či bagr na baterky

Čtěte více: strojírenství | veletrh | novinka
  • Nespočet robotů, 3D tiskárny, supermoderní počítače či obrovské stroje určené do výroby patří mezi návnady, na které lákají vystavovatelé na letošním ročníku brněnského strojírenského veletrhu.
  • Mezi dlouhou řadou specializovaných průmyslových inovativních produktů se objeví také novinky, které mohou zaujmout i laiky.
  • Stánek Vysokého učení technického láká například na svůj minibagr na bateriový pohon, jehož největší výhodou je bezhlučnost.
jarvis_59d62823498e2987e15d137f.jpeg Létající laboratoř je založená na celokompozitovém letounu Phoenix Air U-15 vybaveném senzorickým systémem. Foto: Phoenix Air

Německá společnost Walter Maschinenbau ukáže pomocí brýlí na virtuální realitu, jaké je to být uvnitř stroje Laser Line Ultra. Návštěvník stánku si stáhne do chytrého telefonu aplikaci, vypůjčí si cardboard na virtuální realitu (papírové "brýle", které upevní displej telefonu před očima) a bude tak mít možnost si ve virtuální realitě prohlédnout, jak funguje robotický podavač a laser. "Uvidí stavbu stroje zevnitř a průchod laserového paprsku od zdroje k obráběnému nástroji," potvrzuje obchodní ředitel firmy Georgi Žilev. K vidění bude výrobní proces a laserová technologie, jako by osoba stála uvnitř stroje a vše se odehrávalo kolem ní.

Firma Fanuc, která loni v Brně představila nejsilnějšího robota, předvede letos největší servomotor. Kromě toho představí ucelenou řadu kolaborativních robotů a předvede, co umí v oblasti diagnostiky a predikce poruch systémů. Technologie ZDT − Zero Down Time − by měla pomoci zamezit neplánovaným výpadkům ve výrobě, které jsou způsobeny například poruchami. Systém shromažďuje diagnostické informace, informace o alarmech, informace o fungování systému a upozorňuje včas na potřebu případné údržby nebo opravy.

Bezhlučný minibagr či pohodlné letadlo

Stánek se zajímavými exponáty připravily také technicky zaměřené univerzity. Brněnské Vysoké učení technické láká především na svůj největší exponát a tím je minibagr na bateriový pohon, jehož největší výhodou je bezhlučnost. "Upravili jsme bagr tak, aby měl místo dieselového motoru elektrický a byl napájen pouze elektrickými bateriemi," vysvětluje profesor Josef Nevrlý z Fakulty strojního inženýrství.

"Malý bagr do dvou tun by měl tu výhodu, že by mohl pracovat v prostředích, která vyžadují nízkou hlučnost, nebo spíše skoro žádnou, a nulové exhalace plynů. Je určen pro práci v nemocnicích, školách a podobně," vysvětluje Nevrlý. Baterie v optimálním případě vydrží jednu směnu a mohou se nabíjet třeba přes noc. Výkon zůstává i s novým druhem pohonu zachován. "Minibagr na bateriový pohon dokáže zvednout náklad až do dvou tun," říká Nevrlý.

Další zajímavou novinkou je mobilní tester tlumičů. Ten by mohly využít malé autoservisy, které netestují tlumiče každý den. Takový tester by šetřil místo, protože by jej bylo možné v době, kdy se nepoužívá, odklidit. "Je to výsledek naší desetileté práce," popisuje docent Mazůrek z Fakulty strojního inženýrství. "Je na to udělen český patent a zažádali jsme o patent mezinárodní," dodává. "Původně jsme se zařízení snažili udělat co nejlevnější, ale majitelé autoservisů nám řekli, že jsme to trochu přehnali," vysvětluje a dodává, že model na základě zpětné vazby od majitelů menších autoservisů zdokonalili.

Ve stánku Českého vysokého učení technického bude možné prohlédnout si zblízka leteckou laboratoř Phoenix Air U-15 AFL, jež je výsledkem spolupráce Fakulty strojního inženýrství Českého vysokého učení technického v Praze a společností Phoenix Air a Safibra. "Studuje se, co dělá letoun za letu. Letadlo je prošpikované senzory, ať už obyčejnými elektrickými, nebo našimi optovláknovými," vysvětluje Ladislav Šašek, ředitel společnosti Safibra. Letadlo je unikátní použitím integrovaných optických vláknových snímačů ve struktuře dílů a v lepených spojích. Ve více než stovce míst se měří deformace draku letounu a dále letové parametry, například rychlost a výška letu, otáčky motoru, násobky zatížení či výchylky ovládacích ploch. Výzkumníci se díky získaným informacím při dalších návrzích mohou soustředit na slabá místa a další modely vylepšit. Šašek dodává, že u velkých letadel je to běžná praxe, ale u malých letounů se tak podrobné zkoumání běžně nedělá.

Umělá inteligence rozpozná zmetky

Brněnská firma Kinali předvede přístroje, které dokážou kontrolovat kvalitu výrobků pomocí umělé inteligence a učí se tak podobně jako člověk poznat povrchové vady, odlišnosti v barvě či velikosti. "Stroj kombinuje něco, čemu se říká strojové vidění a umělá inteligence," popisuje Radek Šťourač, jednatel brněnské firmy. "Díky umělé inteligenci dokáže přístroj rozpoznávat velké množství kategorií a chyb," vysvětluje.

Kromě strojírenských exponátů si mohou návštěvníci prohlédnout například novinky v oblasti obalů. Česká společnost Branopac Antalis ukáže fixační materiál, který lze nafouknout například do tvaru loga firmy nebo vzkazu. Zákazník tak vybalí zboží v bublinkové fólii s přáním veselých Vánoc. Fólie se vyrábí přímo v místě balení. Výrobce si nafoukne tolik metrů fixačního materiálu, kolik potřebuje. Odpadá tím skladování, složitá manipulace a vysoké přepravní náklady.

Kristína Paulenková
Přeposlat
Diskuse
reklama

Češi mají v oblasti kryptoměn hned dvě světová prvenství. Vytvořili virtuální peněženku a bitcoinové "JZD"

Ministerstvo průmyslu zpřísňuje investiční pobídky. Levné montovny neplatící alespoň průměrnou mzdu mohou na podporu zapomenout

Babiš ani neví, kde Kostelec je, jinak by to tak nenechal, říkají místní. Volit budou ANO, i když na práci v masně Agrofertu si stěžují

Češi umí rozjíždět "byznys z vesmíru". Dostávají kosmické technologie do běžného života, říká manažer Evropské vesmírné agentury

Forbes: Trump se propadl v žebříčku boháčů o sto příček. Gates zůstává nejbohatším člověkem planety

reklama