reklama

Taxikáři se střelili do vlastní pneumatiky

Čtěte více: taxi | Uber | pravidlo | Praha | protest
  • Taxikáři si tradičně stěžují, že jim veřejnost křivdí, třeba tím, že podle hříchů jedinců soudí celou skupinu.
  • Protestem, kterým vystresovali všechny, kdo museli na letiště, ale své pozici nepomohli.
  • A co vlastně získali?
Luděk Vainert. Luděk Vainert. Foto: HN - Libor Fojtík

Najít Pražana, jehož zkušenosti s taxikáři jsou převážně dobré, není lehké. Kritika, až zloba padá především na ty, které si lidé odchytli na ulici, při neplánované cestě, návratu z divadla nebo třeba z baru. Čím později v noci či nad ránem, tím jsou zkušenosti zpravidla horší. Každý taxikář, který zákazníka odmítne, protože má třeba políčeno na bezstarostné turisty nebo mu objednaná trasa nestojí za to, aby točil volantem, nahání zákazníky do rukou alternativních služeb, kde si to, i kvůli systému hodnocení, řidiči nemohou tak snadno dovolit.

Podobně zafungovala i pondělní demonstrativní blokáda cest na pražské letiště, kterou tisícovka taxikářů z metropole za symbolické podpory brněnských kolegů protestovala proti tomu, že novou konkurenci magistrát dostatečně důrazně netlačí k dodržování pravidel, která platí pro ně. Kdo ještě o Uberu, proti němuž byl protest namířen, neslyšel, ten se v pondělí, trochu nedobrovolně, poučil. Zahlcení klíčových úseků sice díky včasnému ohlášení nezpůsobilo, že by cestující masově nestíhali své spoje, život jim ale zkomplikovalo dostatečně. Stejně tak těm, kteří jen projížděli po trase.

S blokádou je naštvání části obyvatel spojeno už z definice, ale výsledky by je měly vyvážit. Taxikářská komunita je v tomto ohledu tradičně nerealistická. Její vedení tvrdí, že ke kroku omezujícímu návštěvníky i obyvatele hlavního města přistoupila až poté, co vyčerpala všechny možnosti. Jenže to podstatné se neodehrává na magistrátu, ale na ministerstvu dopravy, kde se chystá zákon, který by měl mít na taxikáře, jejich soupeře jezdící pod taktovkou nadnárodního Uberu i na další konkurenty totožný metr.

Hned první klíčové ustanovení má zrovnoprávnit aplikaci v mobilním telefonu, podle níž řidič jezdí a která i automaticky vystaví účet, s tradičním taxametrem. To se bude veřejnosti líbit. Po letech zvěstí o tlačítku "turbo", které z ujetého kilometru udělá třeba tři, nebo o zprávách o brutálních podvodech typu přelepení desetinné čárky, čímž se pro neznalého cizince Praha stane mnohem dražší než Londýn, má v aplikaci a satelitní navigaci mnohem větší důvěru. Tu "uberisté", ne vždy v pražských ulicích zrovna ostřílení, ještě podminovat nedokázali.

Příprava nového zákona přichází v nejvyšší čas, taxislužba v současné podobě je zjevně neudržitelná. Pondělní blokáda ale přispěla maximálně k tomu, že změny budou k současným taxikářům o něco nevlídnější. Bojem za jejich ochranu se body u voličů získají jen těžko.

Luděk Vainert
Přeposlat
Diskuse
reklama

Babiše se Zaorálkem čeká stíhací závod. Během večera se utkají ve dvou superdebatách

Sanofi prodá divizi generik, její vlajkovou lodí je česká Zentiva. Cena se může pohybovat kolem tří miliard eur

Brněnskou společnost Moravia IT kupují za sedm miliard Britové. Firma patří v oboru k největším na světě, stojí za překlady Windows

Kdo chce zavést právo nebrat šéfovi telefon? A kdo chce snížit DPH na květiny? Zkuste si, jestli poznáte strany podle programu

Sídlo Goldman Sachs se kvůli brexitu zřejmě přesune z Londýna do Frankfurtu, naznačil na Twitteru šéf banky

reklama