Čeští vědci objevili nový způsob sledování vnitřku buňky, mikroskop lze využít v medicíně nebo u nanotisku

Čtěte více: věda | věda a výzkum | objev
  • Vědci z Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích vynalezli unikátní optický mikroskop, který umí nahlédnout do nitra buňky.
  • Oproti stávajícím metodám nový český přístroj nevyžaduje, aby vědci předem buňku upravili.
  • Mikroskop lze využít v medicíně, farmakologii nebo jako nástroj pro kontrolu kvality nanotisků.
Přístroj přináší významné zjednodušení dosavadních metod mikroskopického pozorování buněk. Přístroj přináší významné zjednodušení dosavadních metod mikroskopického pozorování buněk. Foto: Jihočeská univerzita

Pozorovat vnitřek živých buněk půjde díky tuzemským vědcům snadněji než dosud. Pětičlenný tým výzkumníků z Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích vyvinul unikátní optický mikroskop, který se umí pomocí speciálních algoritmů "podívat" do buněk zevnitř a zobrazit je trojrozměrně.

Přístroj přináší významné zjednodušení dosavadních metod mikroskopického pozorování buněk. Při využití stávajících způsobů musí výzkumníci buňky vždy předem upravit: například je obarvit nebo rozřezat na tenčí části. Zařízení tuzemských badatelů se bez takových zásahů obejde a přitom dosahuje srovnatelných výsledků.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit