reklama

Čeští vědci objevili nový způsob sledování vnitřku buňky, mikroskop lze využít v medicíně nebo u nanotisku

Čtěte více: věda | věda a výzkum | objev
  • Vědci z Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích vynalezli unikátní optický mikroskop, který umí nahlédnout do nitra buňky.
  • Oproti stávajícím metodám nový český přístroj nevyžaduje, aby vědci předem buňku upravili.
  • Mikroskop lze využít v medicíně, farmakologii nebo jako nástroj pro kontrolu kvality nanotisků.
Přístroj přináší významné zjednodušení dosavadních metod mikroskopického pozorování buněk. Přístroj přináší významné zjednodušení dosavadních metod mikroskopického pozorování buněk. Foto: Jihočeská univerzita

Pozorovat vnitřek živých buněk půjde díky tuzemským vědcům snadněji než dosud. Pětičlenný tým výzkumníků z Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích vyvinul unikátní optický mikroskop, který se umí pomocí speciálních algoritmů "podívat" do buněk zevnitř a zobrazit je trojrozměrně.

Přístroj přináší významné zjednodušení dosavadních metod mikroskopického pozorování buněk. Při využití stávajících způsobů musí výzkumníci buňky vždy předem upravit: například je obarvit nebo rozřezat na tenčí části. Zařízení tuzemských badatelů se bez takových zásahů obejde a přitom dosahuje srovnatelných výsledků.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

Jakub Horáček
Přeposlat
Diskuse

Nové testovací centrum automobilky BMW u Sokolova svým významem předčí stávající centra v západní Evropě

Hodnota kryptoměn je už 11 bilionů korun. Bitcoinu věří Musk nebo McAffee, jiní varují před rostoucí bublinou

Víceleté gymnázium nemusí být kvalitnější než základní škola, zjistili vědci. Mívá lepší učitele, zároveň ale větší třídy, upozorňuje Münich

Číňané představili návrh lázeňských Pasohlávek. U Nových Mlýnů chtějí postavit hotel a desítky bytů

Dárky nakupte nejpozději v pondělí, jinak je nestihneme doručit, radí e-shopy. Češi v nich před svátky utratí 38 miliard korun

reklama