Několikaletý boj za odstranění billboardů od hlavních tahů je u konce. Ministerstvo dopravy začne v září masově likvidovat obří reklamní poutače, které nejsou alespoň 250 metrů od dálnic a silnic I. třídy. Je jich několik tisíc a podle expertů rozptylují řidiče a způsobují nehody.

Umisťovat billboardy u hlavních tahů zakázala novela zákona o pozemních komunikacích již v roce 2012. Na jejich odstranění a přesunutí dala provozovatelům pětiletou lhůtu. Právě tolik let je maximální doba, na kterou se může smlouva o provozu reklamní plochy s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) uzavřít. Ministerstvo se tak chtělo vyhnout žalobám od provozovatelů poutačů.

"Veškerá reklamní zařízení, kterým vypršela platná smlouva, už byla odstraněna," řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký. V současnosti ale u hlavních tahů stále stojí až 3000 reklamních ploch, kterým končí smlouva ke konci srpna. Navzdory výzvě ŘSD z nich ale byla dosud odstraněna jen menší část.

3 tisíce

billboardů by mělo v Česku do konce srpna zmizet od hlavních silnic.

Billboardy a silnice

◼ V řadě evropských zemí omezení billboardů podél dálnic funguje již několik let. Úplný zákaz reklam mimo města a obce platí v Německu a Španělsku. Francie zakázala billboardy podél dálnic zcela.

◼ Rakousko je o něco mírnější – umožňuje jejich umístění 100 metrů od kraje silnice. Nizozemsko pak povolilo pouze reklamy týkající se bezpečnosti a dopravy.

Od prvního září všechny neodstraněné reklamní plochy v zakázaném pásmu ŘSD zakryje a následně zlikviduje.

Veškeré náklady uhradí vlastník billboardu. Pokud se jej nepodaří zjistit, zaplatí odstranění majitel pozemku, kde billboard stojí. Likvidace jedné reklamní plochy bude podle odhadů stát mezi deseti až třemi sty tisíci korun.

Záleží na umístění a typu konstrukce.

Podle ředitele Svazu pro venkovní reklamu Marka Pavlase samotná demontáž nezasáhne menší provozovatele tak jako ztráta klientů.

"Pro desítky menších provozovatelů to může být likvidační. Nebudou mít co nabízet svým klientům, a tak budou muset propustit zaměstnance a zavřít," domnívá se.

Na vyřešení existenčních problémů měly ale společnosti pět let a podle ministerstva má bezpečnost přednost před byznysovými zájmy. Billboardy prý řidiče rozptylují a vedou k řadě dopravních nehod. "Jsme přesvědčení o tom, že naše snaha o bezpečnější situaci na našich dálnicích a silnicích je legitimní," uvádí mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Statistiky mapující počet nehod v důsledku čtení billboardů neexistují.

Podle kritika billboardů u silnic Vojtěcha Razimy, který provozuje portál kverulant.org, zemře kvůli tomu jedna až dvě osoby ročně.

Řadu z billboardů u hlavních silnic využívají ke své kampani i politické strany, nejčastěji podél dálnice D1 spojující Prahu a Brno. Strany ale s novelou počítaly, a finančně je tak zářijové změny nijak neohrozí.

"S agenturami zajišťujícími distribuci billboardů jsme smluvně ošetřili, aby billboardy ze srpnové kampaně nezůstávaly následně v místech, na která se vztahuje zákaz," vysvětlila mluvčí ODS Jana Havelková. TOP 09 při výběru reklamních poutačů vyloučila dálnice a rychlostní silnice hned na začátku kampaně.

Účinnost novely o dalších pět let se loni pokusil oddálit poslanec za hnutí ANO Stanislav Berkovec. Hlavním důvodem podle něj byla hrozící arbitráž za zmařené investice. Podle Tomáše Neřolda se ale ministerstvo s hrozbou možných arbitrážních řízení vypořádalo.

O arbitrážích například už v minulosti opakovaně mluvila americká společnost A.C.E. Media, která v devadesátých letech získala na provoz stovek reklamních ploch neomezenou licenci. A v roce 2013 vypočítávala své budoucí ztráty kvůli zákazu billboardů na 20 milionů dolarů. Dosud ale Česko nikdo nežaloval.