Americká kapela Interpol, která pozítří vystoupí ve Velkém sále pražské Lucerny, zní angličtěji než většina anglických skupin. Vznikla přitom koncem 90. let v New Yorku a odrážela hudební názory tamních rockových kruhů, z nichž zhruba ve stejné době vzešly skupiny jako The Strokes nebo The National. Ve vývoji Interpolu však nakonec převážily britské vlivy.

Dnes dvaačtyřicetiletý kytarista Daniel Kessler se třemi dalšími členy sestavy začal vystupovat okolo roku 1998. Rodilý Angličan kapelu poskládal ze svých amerických spolužáků na Newyorské univerzitě, kde vystudoval francouzštinu, film a literaturu. Název měl dříve než obsazení − prý mu trvalo, než našel specificky osobité spoluhráče.

Také ti nakonec rozhodli, že Interpol bude znít jako anglická, nikoliv americká skupina − třeba baskytarista Carlos Dengler zvukem připomínal Petera Hooka z manchesterských Joy Division. A nešlo o jedinou spojitost Interpolu s hnutím označovaným škatulkou postpunk.

Často byla newyorská čtveřice přirovnávána k ostrovním The Smiths nebo do sebe uzavřeným kapelám z 90. let, jež hrály žánr shoegaze − například sestavám Ride či My Bloody Valentine.

Desky Interpolu vytvářené pod touto inspirací tak měly vždy největší ohlas ve Velké Británii. Roku 2002 se ale skupina se svým debutem Turn on the Bright Lights trefila i do vkusu dozrávající americké mládeže: tamní publikum ji většinou zařazovalo do těžko definovatelné kategorie "indie", mezi takzvané nezávislé.

Ještě větší komerční úspěch znamenalo druhé album Antics z roku 2004. Pověst si pak Interpol upevnil příležitostným skládáním hudby pro filmy či televizní seriály a především vytrvalým vystupováním − už v minulé dekádě patřil k nejčastěji koncertujícím americkým sestavám a předskakoval třeba slavnějším U2 či The Cure.

Neustálé koncertní vypětí však roku 2010 vedlo k odchodu basisty Denglera, kterého dlouhá turné vyčerpala. Prý si dokonce vypěstoval odpor ke svému nástroji.

Skupina pak na jeho postu vystřídala několik muzikantů. Protože žádný nevyhovoval představám, nakonec se baskytary chopil sám zpěvák Paul Banks.

Od té doby je z Interpolu trio, jež na koncertech doplňují dva najatí muzikanti − zejména kvůli klávesovým nástrojům, které zní z nedávných studiových nahrávek.

Ta zatím poslední se jmenuje El Pintor, vyšla před třemi lety a díky výraznému hitu All the Rage Back Home konečně zarezonovala také v České republice.

Teď se Interpol vrací takřka na den přesně dva roky po svém pražském debutu. Přestože hraje hudbu značně introvertní, u publika má ohlas. Novou desku chystá až příští rok, a tak na letošním turné sází na jistotu − také v Praze naživo připomene patnácté výročí svého debutu Turn on the Bright Lights.

Střízlivější posluchači Interpol dodnes považují spíše za miláčka hudebních kritiků. Ale skupina přísně drží svůj vybroušený, kultivovaný styl, plný snivých a temných barev. Také v Praze Interpol ukáže, že od první desky jeho laťka neklesla.