Závěry nový průzkumu společnosti Kaspersky Lab, kterého se zúčastnilo také tisíc respondentů z České republiky, ukazují, že většina lidí (93 %) sdílí informace digitálně, přičemž 70 % těchto informací představují fotografie a videa dětí. Ve 45 % případů uživatelé sdílejí soukromé fotky nebo videa, které zobrazují další osoby.

Znepokojujícím faktem je, že necelá polovina (44 %) internetových uživatelů zveřejňuje své soukromé informace. Tím však ztrácejí kontrolu nad jejich dalším šířením. Jeden z pěti navíc přiznává, že někdy sdílel citlivá data s někým, koho moc dobře nezná, nebo s úplně cizím člověkem. Lidé se tak sami vystavují riziku krádeže identity nebo finančních ztrát. Podle průzkumu totiž 37 % dotázaných někdy sdílelo své finanční a platební údaje, 41 % sdílelo sken svého cestovního pasu, řidičského průkazu nebo jiného osobního dokladu a 30 % dokonce sdílelo svá hesla k různým účtům.

Tato zjištění jsou součástí reportu společnosti Kaspersky Lab „Má citlivá data: nebezpečí číhá v síti“, který se zaměřil na uživatelské tendence ve sdílení dat. Z jeho výsledků vyplývá, že lidé sdílejí nejen svá data, ale dokonce i svá zařízení s citlivými daty. Každý desátý (10 %) poskytl neznámému člověku PIN pro přístup do svého zařízení, přičemž každý pátý (22 %) nechal svůj nezaheslovaný přístroj bez dozoru ve skupině lidí. Obzvláště alarmující je zjištění, že bezmála čtvrtina (23 %) lidí půjčila své zařízení jiné osobě, která ho po určitý čas využívala.

„Je samozřejmě zcela nereálné očekávat od internetových uživatelů, že mezi sebou přestanou sdílet své fotografie, osobní údaje a další soukromé informace. Právě proto je ale na místě je nabádat k větší opatrnosti a rozmýšlení před tím, než něco uveřejní na internetu. Důrazně také uživatelům doporučujeme využívat bezpečnostní řešení pro zvýšení ochrany dat a svého soukromí,“ říká Petr Kuboš, regionální obchodní manažer pro východní Evropu ve společnosti Kaspersky Lab.

Sdílení soukromých a citlivých fotek sebe sama je doménou především mladé generace. Podle studie tak činí 61 % lidí ve věkovém rozmezí mezi 16 a 24 lety. Naproti tomu generace nad 55 let tento obsah sdílí v 38 % případů. Tento vzorec chování platí i pro sdílení finančních údajů, kdy je dvě pětiny (42 %) mladých běžně sdílí. Stejné údaje pro srovnání sdílí pouze 27 % starších 55 let.

Více informací o průzkumu se dozvíte zde.