Fronty před řeckými benzinkami mizí. Stávka řidičů cisteren a nákladních vozů ztrácí na razanci, zajišťování klíčových míst převzala armáda.

V Aténách včera dokázali vojáci dodat pohonné hmoty už do více než poloviny čerpacích stanic. Vojáci využívali i cisterny, které policisté stávkujícím zabavili.

Zásobování se zlepšilo také na dalších místech Řecka, mnozí řidiči se vraceli do práce. Násilné potyčky, které se odehrály uplynulý týden, už byly spíše výjimkou.

Stávkující diskutovali, zda protest ukončit. Nakonec se včera večer odborové svazy řidičů dohodly, že stávku skutečně zruší.

Trpí obchodníci i turisté

Stávka stihla za týden těžce zasáhnout turistický sektor, který se podílí na řecké ekonomice pětinou. Řadě turistů protest zkřížil plány.

"Bylo nám řečeno, že benzin došel," svěřil se na stránkách BBC britský turista Peter, pobývající na ostrově Kefalonia. "Museli jsme tedy přehodnotit náš záměr projet autem celý ostrov."

Podobně na tom byly desetitisíce dalších. Turisté uvízli v kempech a hotelech. Nesehnali do aut benzin, aby mohli odjet domů. Na pár stanicích, kde ještě benzin byl, se tvořily nekonečné fronty.

Na Krétě skupina zhruba 200 turistů jednoduše odstavila pronajatá vozidla, když neměli čím naplnit nádrže. Nefungovalo ani mnoho trajektů.

Čeští turisté, kterých v Řecku pobývá okolo 20 tisíc, ale stávku spíše nepocítili.

"Nezaznamenali jsme žádné narušení, cestovní kanceláře plní smlouvy," uvedl mluvčí asociace českých cestovních kanceláří Tomio Okamura. Transfery z letišť i nasmlouvané výlety podle něj probíhaly podle plánu.

Škody na pověsti země jsou ale nevyčíslitelné. Z obav před potížemi stornovaly své pobyty tisíce zahraničních návštěvníků. Představitelé řeckých cestovních kanceláří varovali, že turistickému sektoru hrozí zhroucení.

"Pro turistický průmysl to je poslední rána," napsali ve společném prohlášení představitelé cestovních kanceláří na Krétě, Korfu a Rhodosu.

Chtějí se soudit

Situaci tak zvládla až armáda. Vláda totiž nejprve ve středu vydala nařízení, podle kterého se měli stávkující řidiči vrátit do práce. Využila příkaz civilní mobilizace, který byl součástí nouzových ustanovení, určených obvykle v době války či přírodních katastrof. To ale nepomohlo. Odboráři vládě vzkázali, že nařízení ignorují.

Ve stávce vytrvali i přesto, že jim úřady hrozily odebráním licence, pokutou i vězením. A nehodlají ustoupit. "Chceme se bránit proti krokům vlády právní cestou," varoval George Tzortzatos, který stojí v čele stávkujících řidičů.

Prostor k ústupkům ale nemá ani vláda. Uvolnění konkurence v dopravě a dalších uzavřených odvětvích považují ekonomové za nejdůležitější část reforem.

"Je to dokonce důležitější věc, než stabilizace veřejných financí," soudí analytik Yannis Sturnanas z aténského think tanku IOBE.


Stávka řidičů

Razance protestu

Ke stávce se před týdnem připojili majitelé a řidiči více než 30 tisíc nákladních vozů a cisteren. Podařilo se jim zablokovat dodávky potravin a pohonných hmot, což poškodilo cestovní ruch.

Co jim vadí

Řidiči protestují proti plánům na změnu licenčních pravidel, které mají zlepšit konkurenceschopnost v odvětví. Plány jsou částí podmínek půjčky ve výši 110 miliard eur od zemí eurozóny a MMF.


Horká sobota
Stávkující řidiče kamionů, kteří v sobotu před ministerstvem dopravy v Athénách protestovali proti vládním úsporám, rozehnala policie. Zraněni byli oficiálně pouze dva lidé.
foto: reuters