O koupi francouzské vojenské lodi Mistral se sice nerozhodlo, jinak však přineslo mezivládní setkání premiérů Ruska a Francie, tedy Vladimíra Putina a Francoise Fillona své ovoce. Konkrétně zhruba 25 ekonomických smluv.

Nejvýznamnější je dohoda „francouzského ČEZu“, tedy koncernu EdF s ruským Gazpromem o vstupu do projektu plynovodu Southstream. Potvrdil to dnes podle francouzské zpravodajské televize LCI ruský premiér Vladimir Putin, který se setkání poblíž Paříže účastnil.

Zdroj z EdF podle agentury AFP upřesnil, že podíl francouzského gigantu v konsorciu tvořeném kromě Gazpromu také italskou společností Eni bude desetiprocentní.

"Dospělo se k dohodě ohledně spolupráce na francouzském území a na území třetích zemí v Evropě. Jde prakticky o výměnu aktiv," podotkl Putin. Francouzský vládní zdroj jeho slova vysvětlil tak, že EdF se dostane k více plynu od Gazpromu. Ten zase bude mít přednostní právo na elektřinu, kterou EdF bude exportovat.

Na severu s Němci, na jihu s Francouzi

"Je to to samé, co jsme předtím učinili s našimi německými partnery v této oblasti. Nyní děláme totéž s našimi francouzskými partnery," dodal Putin s odkazem na německo-ruský projekt plynovodu North Stream, který má vést Baltickým mořem.

South Stream je hlavním konkurentem projektu Nabucco, kterým se chce Evropská unie odpoutat z plynové závislosti na Rusku. Zatímco Nabucco má čerpat plyn z oblasti Blízkého východu a do Evropy jej vést mimo Rusko, přes Turecko a Balkán do Rakouska, South Stream povede ruský plyn do Evropy mimo problematickou ukrajinskou trasu, a to pod Černým mořem do Bulharska, Řecka, Srbska, Maďarska, Itálie a možná i Rakouska.

Francouzský diplomatický zdroj dnes podle AFP ujistil, že "Francie také podporuje Nabucco". Podle něj je v zájmu evropské energetické politiky "diverzifikovat zdroje a cesty". "Tady diverzifikujeme cesty," upozornil.

South Stream má přepravit ročně 63 miliard krychlových metrů plynu, u Nabucca se uvádí kapacita 31 miliard metrů krychlových za rok. Projekt, který obchází Rusko, ale ještě nemá od jiných států smluvně zajištěný dostatečný přísun plynu.

Rusko možná vstoupí do Renaultu. Ten zachrání AvtoVAZ

Další významnou dohodou je restrukturalizace největšího, avšak krachujícího ruského výrobce automobilů AvtoVAZ. Renault, který v něm vlastní 25 procent akcií, do něho investuje prostřednictvím moderní techniky 240 milionů eur (6,3 miliard Kč).

Protihodnotou mu je závazek ruské vlády poskytnout finanční injekci na záchranu AvtoVAZU ve výši 25 až 75 miliard rublů (15 až 45 miliard Kč). Automobilka potřebuje na zaplacení dluhů a zajištění dalšího rozvoje v přepočtu 33,4 miliardy Kč. Deník Kommersant navíc v pátek napsal, že by na oplátku mohlo získat Rusko podíl v Renaultu.