Dovolená za volantem nebude letos znamenat pro řidiče zdaleka tak velký zásah do peněženek jako před rokem. Česká cena benzinu se nyní sice pohybuje těsně nad hranicí 29 korun, ale pořád jde v současné době o výrazný - víc než tříkorunový - pokles oproti loňské motoristické sezoně. A v meziročním srovnání, podle aktuálních dat z Ústředního automotoklubu (ÚAMK), čekají řidiče příznivější ceny prakticky v celé Evropě.

Může za to loňský extrémní vzestup cen ropy a naopak letošní krize i propad spotřeby ropy i pohonných hmot. Výrazně nižší ceny nejprodávanějšího benzinu s oktanovým číslem 95 (Natural - v Evropě Super) tak čekají české řidiče v zemích, jako jsou Chorvatsko, Polsko, Španělsko, Estonsko, Rumunsko, a hlavně Rusko či Ukrajina.

V Chorvatsku, které je stále hitem českých turistů, stojí začátkem léta litr benzinu 24,60 koruny, to je o čtyři koruny laciněji než loni (přestože byla koruna tehdy k euru silnější než nyní).

Přitom chorvatský benzin je zároveň letos o víc než čtyři koruny lacinější než u tuzemských pump. Nevídaný meziroční cenový skok směrem dolů ale udělaly především polské pumpy, kde z loňských průměrných víc než 33 korun klesla cena litru benzinu téměř o osm korun. Miroslav Preclík z ÚAMK připomíná, že jde v každé zemi o hrubý průměr, počítaný jednotlivými národními autokluby a přepočítaný kurzem eura ve švýcarské centrále evropského automobilového klubu. "Ceny se liší v jednotlivých zemích třeba podle umístění pumpy u dálnice a podobně. Ale princip kalkulace je stejný ve všech zemích, a údaje tedy poskytují poměrně přesné srovnání jednotlivých částí Evropy," říká Preclík.

Srovnání přibližně odpovídá i poznatkům společnosti Colosseum, která sleduje vývoj cen komodit dlouhodobě. "Česko se v ceně benzinu pohybuje zhruba v prostředku zemí Evropy. Naftu máme vzhledem k vyšším maržím českých pump o něco dražší, než je evropský průměr," uvádí Petr Čermák z Colossea.

Cena pohonných hmot by podle něj v nejbližších dnech neměla s ohledem na světové ceny ropy výrazně růst. "Během sezony pak možná krátkodobě u nás překročí třicetikorunovou hranici, ale většinou bude stát méně než třicet korun," prorokuje na nejbližší měsíce.

V celé Evropě vycházejí distributoři z cen ropy typu Brent, a především z ceny na burze v Rotterdamu. Velké rozdíly v jednotlivých zemích pak mají na svědomí místní daně. Především ta spotřební, která podobně jako u nás tvoří někde zhruba polovinu i víc z celkové ceny paliva u pumpy.

V porovnání s Českem tak vyjde řidiče tankování zhruba stejně v Rakousku, nejdráž ale v Nizozemsku, Německu, Itálii, částečně i ve Francii, kde v přepočtu zaplatíme přes 33 korun - v Nizozemsku až přes 34 korun. Pořád jde ale v průměru na litr zhruba o dvě koruny méně než loni v létě.


30 korun za litr naturalu 95

Jen výjimečně by v létě měla cena převýšit v Česku tuto hranici. Jde o průměr všech pump, nadprůměrná bývá cena například u dálnic.