Značnému zájmu britských médií se už dnes před svým středečním koncertem těší česká skupina Plastic People of the Universe. Skupina v souvislosti s úspěšnou hrou dramatika Toma Stopparda Rock'n'roll, kde má jedno z ústředních míst, hraje v Londýně na jediném koncertě pod heslem "Britský debut jediné rockové skupiny, která změnila běh evropských dějin".


Koncert v Queen Elisabeth Hall, betonové vícefunkční koncertní síni na břehu Temže ve středu Londýna, je již vyprodán.
Na programu rozhovorů členů skupiny je už dnes program rozhlasové stanice BBC 3 zaměřující se zpravidla na vážnou hudbu a vážná témata. Kromě toho ještě poskytnou rozhovory několika dalším pořadům BBC, včetně významné revue Newsnight Review a televizi Channel 4 do středeční zpravodajské relace.


Deník The Times už otiskl rozhovor, kde Vratislav Brabenec odpovídá na otázku, co bylo zdrojem inspirace pro plastiky jedním slovem: "Alkohol." Pak ještě dodává: "To je skutečný příběh Plastic People." Brabenec se také přiznal, že se trochu obává české premiéry Stoppardovy hry, protože Češi to možná budou považovat za trochu směšné, a protože je možná skupina ve hře podávána příliš heroicky. "Nebyli jsme hrdinové," dodal.


Jiný anglický deník, The Independent, ještě rozvinul zmíněný propagační slogan a v titulku svého článku uvedl, že Plastic People jsou skupinou, která změnila svět. Autor píše, že jejich politický význam se s trochou nadsázky takto popsat dá, ale "nikdo není schopen definovat hudbu, jakou dělají".


List cituje Stopparda, který o PPU řekl, že je potřeba si ujasnit, že komunismus neporazili oni. Stopparda na nich fascinuje právě to, že je politika vůbec nezajímala. "Na Západě chtějí být kapely chápány jako politicky angažované a nevadí jim, když tisk píše spíše o jejich protestu, než o jejich muzice. Ale Plastic People of the Universe se tohle nelíbilo. Chtěli, aby je lidé oceňovali kvůli hudbě." Díky Václavu Havlovi si pak podle Stopparda intelektuálové uvědomili, že život v pravdě může mít formu účasti na rockovém koncertě.


Členové skupiny se sice nikdy necítili jako protirežimní aktivisté a tvrdili, že chtěli pouze svobodně hrát svou hudbu, přesto je v roce 1976 komunistická policie zatkla a postavila před soud za "protistátní činnost". Na protest proti jejich uvěznění podepsala řada lidí Chartu 77, na níž se významně podílel Václav Havel, který ve své eseji "Moc bezmocných" vysvětlil, proč cítil, že je tak důležité vystoupit na jejich obranu. "Každý tehdy pochopil, že útok na český hudební underground byl útokem na ty nejzákladnější a nejdůležitější věci. Hrát rockovou muziku je stejně základní svobodou jako svoboda psát a vyjadřovat se." Havel chápal, podle svých slov, uvěznění členů skupiny jako útok totalitního systému na život sám.