Rekordně nízká nezaměstnanost a svižně rostoucí mzdy mají nadále pozitivní vliv na útraty tuzemských domácností, ty tak i v posledním čtvrtletí zůstávají tahounem hospodářského růstu. Dokazují to nejnovější statistiky, které ve středu zveřejnil Český statistický úřad. Podle nich maloobchodní tržby očištěné o inflaci v říjnu vzrostly meziročně o 6,3 procenta. Růstu do jisté míry napomohlo i to, že letošní říjen měl o dva pracovní dny více, než stejný měsíc loňského roku.

"Situace na trhu práce znamená z pohledu spotřebitelů nejen růst mezd a platů, ale také vyšší jistotu, že si udrží své pracovní příjmy. To ústí jak do lepší nálady spotřebitelů, tak do jejich chuti a schopnosti skutečně více utrácet," okomentoval čísla hlavní ekonom společnosti Generali Investments CEE Radomír Jáč.

Co se mezd týče, podle v pondělí zveřejněných statistik ČSÚ již v průměrná mzda v Česku překonala 29 tisíc korun a má nakročeno k 30 tisícové hranici. A co je nejvíce důležité, roste kupní síla obyvatel, jelikož navyšování mezd v soukromém i veřejném sektoru převyšuje růst spotřebitelských cen.

Tržby rostou obchodům napříč maloobchodním trhem, největší nárůsty však zaznamenávají e-shopy, pokračuje tak trend postupného odklonu spotřebitelů od nákupů v kamenných prodejnách. "Příjmy internetových obchodů tentokrát v reálném vyjádření poskočily o více než 20 procent a směřují tak zcela jistě k novému historickému rekordu," řekl analytik ČSOB Petr Dufek.

Jeho slova potvrzují i aktuální odhady Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Zatímco loni dosáhly tržby z e-commerce 98 miliard korun, letos by to podle výkonného ředitele Jana Vetyška mělo být již kolem 115 miliard. "Letošní rok je nejzajímavější v tom, že obrat e-commerce překročí hranici deseti procentního podílu na maloobchodu. Bude to asi 10,5 procenta," uvedl na dotaz HN Vetyška.

Nejvíce rostou prodeje elektroniky

Vyšší ochotu spotřebitelů utrácet pocítili v říjnu zejména prodejci elektroniky, jako jsou počítače či mobily, a také obchody prodávající vybavení pro domácnost. A i přes nárůst cen šly nahoru tržby i prodejnám s potravinami. Vyšší ceny, částečně způsobené zavedením EET, lidi neodradily ani od návštěv restaurací.

Naopak stagnovaly prodej oblečení a bot. "Dřívější nástup podzimu měl za následek, že domácnosti nakupovaly oblečení a obuv už o měsíc dříve, což způsobilo vysoký meziroční růst v září a zmíněnou stagnaci v říjnu," vysvětlil vývoj Jiří Pour, ekonom UniCredit Bank. Podle Dufka mohlo být důvodem i to, že spotřebitelé vyčkávali na výprodeje sezónního zboží.

Prodej ve specializovaných prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením byl vyšší o 11,5 procenta, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 8,3 procenta, s výrobky pro domácnost o 8,2 procenta a s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím o 5,7 procenta. Prodej oděvů a obuvi zůstal přibližně na stejné úrovni. Ve specializovaných prodejnách potravin se tržby zvýšily o 6,5 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o 1,8 procenta.

Rozporuplný byl vývoj prodejů automobilů, kde sice došlo ke zrychleni meziročního růstu na 8,5 procenta, roli zde však sehrály zmíněné dva pracovní dny navíc. Jinak by tržby rostly po očištění o necelá dvě procenta.

"Celkově tak dynamika prodejů motorových vozidel v letošním roce slábne. Zatímco v posledních třech letech rostla dvoucifernými tempy, za celý letošní rok zrychlila o zhruba tři procenta," upozornil hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler. Zpomalující prodeje automobilů nejen v ČR, ale i v celé EU by podle něj mohly časem negativně dopadnout na tuzemský průmysl.

Maloobchodní tržby dál porostou

Podle Jiřího Poura z UniCredit Bank vše nasvědčuje tomu, že se maloobchodu bude díky rostoucí ekonomice dařit i nadále. "Překážkou by ale mohlo být výraznější posílení koruny, jež by část poptávky domácností přesměrovala do blízkého zahraničí," podotkl ve svém komentáři.

A podobného názoru jsou i další ekonomové, a to i přesto, že říjnový růst maloobchodních prodejů i přes zmíněný vyšší počet pracovních míst o něco zaostal za očekáváním. "Trend směrem k silnému růstu spotřebních výdajů se nijak nemění a výhledu zůstává pozitivní i do roku 2018, kdy růst mezd a platů podpoří domácnosti k dalšímu zvyšováním spotřeby," uvedl Jáč z Generali Investments CEE.