Asambláž nazvaná Variace na dva trojúhelníky od výtvarnice Běly Kolářové se v neděli v Praze vydražila za 1,6 milionu korun bez aukční přirážky. Jde o autorčin rekord, řekla majitelka aukčního domu Sýpka Irena Velková.

Ten nabídl téměř tři stovky uměleckých děl i užitého umění zejména z poválečného období.

Za vydražené položky během neděle utržil na sedm milionů korun.

Velková uvedla, že výsledky aukce potvrdily trvající zvýšený zájem o umění, což se projevilo i vydražením díla Kolářové.

Její práce se podle Velkové v uplynulých 12 let dražily jen dvakrát a vždy byly prodány za cenu v řádu statisíců korun. Vyvolávací cena její v neděli vydražené asambláže z patentek na kartonu byla 280 tisíc korun.

Kolářová, která se zabývala nejrůznějšími výtvarnými technikami a postupy, je řazena mezi nejoriginálnější české umělkyně 20. století.

Dílo autorky, jež zemřela v roce 2010, vznikalo paralelně s tvorbou jejího manžela Jiřího Koláře. Často se uvádí, že Kolářová žila v jeho stínu, zachovala si ale tvůrčí nezávislost.

Spojován je s ní i pojem ženského umění. V 60. letech Běla Kolářová spoluzaložila skupinu Křižovatka. Samostatně svou tvorbu představila v roce 1966.

Za druhou nejvyšší cenu v neděli aukční dům Sýpka vydražil olejomalbu Jana Merty s názvem Podlaha malíře, kterou nový majitel získal zhruba za půl milionu korun bez přirážky.

V rámci aukce kupci měli možnost získat i nově objevené návrhy plakátů automobilů Tatra od Fratiška Kardause a jeho sádrový model Tatraplánu.

Podle Ireny Velkové se prodaly dva návrhy zhruba po 80 tisících korun bez přirážky.