reklama

Benetton ztratil barvy. Módní značku zachraňuje dvaaosmdesátiletý zakladatel. Vrací se i fotograf provokativních kampaní

Čtěte více: Itálie | oděvní průmysl | móda
  • Dvaaosmdesátiletý Luciano Benetton z vedení italské oděvní společnosti United Colors of Benetton odešel před devíti lety. Nyní se vrací společně se svojí osmdesátiletou sestrou.
  • Donutily ho k tomu nepříznivé hospodářské výsledky podniku.
  • Značku dříve proslavily provokativní reklamní kampaně. Jejich tvůrce, fotograf Oliviero Toscani po sedmnáctileté pauze opět začíná tvořit pro značku Benetton.
Luciano Benetton Luciano Benetton Foto: Reuters

Před devíti lety odešel Luciano Benetton z vedení italské oděvní společnosti United Colors of Benetton. Nyní se do podniku, který se proslavil ikonickými barevnými svetry a provokativními reklamními kampaněmi, opět vrací. Dvaaosmdesátiletého Benettona k tomu donutily nepříznivé hospodářské výsledky podniku.

"V roce 2008, když jsem z podniku odcházel, měl zisk 155 milionů eur (3,9 miliardy korun). Loni měl ale ztrátu 81 milionů (zhruba dvě miliardy korun) a letos to bude ještě horší. Je to pro mě neúnosné," prohlásil pro italský tisk. "A to je důvod, proč se vracím," dodal.

Ztratili jsme barvy

Luciano Benetton původně předal vedení podniku svému synovi Alessandrovi. Ten ale později do jeho čela najal externí manažery, kteří změnili původní koncept značky a významně rozšířili nabídku. Největším "hříchem" podle Luciana Benettona bylo, že přestali vyrábět ikonické barevné svetry.

"Zatímco nás ostatní napodobovali, tak my sami jsme ztratili barvy. Je to naše chyba. Naše obchody byly plné jasu a světla, nyní jsou pochmurné a tmavé, asi jako v komunistickém Polsku," kritizoval současné vedení Luciano Benetton, který společně se svými třemi mladšími sourozenci v roce 1965 módní značku založil.

Na podnik také dopadá sílící konkurence dalších oděvních společností, kterými jsou například španělská Zara nebo švédský řetězec H&M, které často sází na "rychlou módu", kdy nové módní kolekce následují v rychlém sledu za sebou.

Společně s Lucianem Benettonem se vrací i jeho osmdesátiletá sestra Giuliana. Ta má podnik vrátit zpět ke kořenům. "Už začala opět připravovat svetry," upozornil Luciano.

Dvorní fotograf se vrací

Skomírající firmu United Colors of Benetton má oživit i její někdejší dvorní fotograf pětasedmdesátiletý Oliviero Toscani, který pro ni tvořil do roku 2000. Toscani měl vždy u podniku volnou ruku při výběru fotomontáží či snímků. "Naše cesty se znovu zkřížily," uvedl k tomu Toscani. Pro Benetton v minulosti vytvořil řadu kontroverzních reklamních kampaní, které nelze spojit s konkrétním výrobkem.

Do širokého povědomí se především dostaly fotografie jeptišky líbající mladého kněze, různých světových politiků v objetí nebo čerstvě narozeného dítěte s pupeční šňůrou.

Podobné kampaně se ale Benettonu vyplatily. Přilákaly pozornost veřejnosti i médií. Zajistily, aby se o italské oděvní značce pořádně mluvilo.

A nyní Toscani pro Benetton připravuje novou kampaň s tématem "integrace". První dvě reklamní fotky už firma zveřejnila. První z nich ukazuje italskou školní třídu plnou dětí různých národností před popsanou tabulí. Všichni v oblečení značky Benetton. "Je na ní 28 školních dětí z 13 různých zemí ze čtyř různých kontinentů. Tyto děti budou budoucností Evropy a Itálie," uvedl fotograf.

Na druhém snímku je pak učitelka obklopená žáky pocházejícími z různých zemí od Burkiny Faso po Filipíny, jimž čte Pinocchia.

Luciano Benetton se do budoucna dívá s optimismem. Bude mít hodně práce. "Připravuje nové výrobky, předěláme naše prodejny, studujeme využití barev. Zkrátka – čeká náš reorganizace," slibuje.

V tuzemsku United Colors of Benetton řadu prodejen v posledních letech uzavřel. Nyní má prodejnu v Praze v ulici Na Příkopě a pak také outlet.

Simone Radačičová
Přeposlat
Diskuse
reklama

Babišova vláda má šanci na život. Dojednané hlasy ve sněmovně zatím nemá, ale podpora ČSSD je stále pravděpodobnější

Concorde byl citlivý a bylo nutné myslet napřed, říká jediný Čech, který jej pilotoval. K novým nadzvukovým projektům je spíš skeptický

Vláda bez důvěry se nemusí omezovat, může zvyšovat platy i měnit náměstky. Právníci přesto nabádají ke zdrženlivosti

Sloupek Martina Malého: Prodám zachovalou břitvu, téměř nepoužívaná, zn. Occam

Oktany a bajty Luboše Kreče: Česko, země chytrým vozům zaslíbená

reklama