reklama

Německý politolog: Ztratili jsme mladé turecké muslimy

  • Nejproblematičtější je v Německu integrace u mladých lidí tureckého původu, ztratili jsme je, říká německý politolog Muhammad Sameer Murtaza.
  • Podle něj se velká část z nich necítí být Němci.
  • Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan jim nabídl pocit sounáležitosti se "silným" Tureckem a "my Němci budeme mít velkou práci přivést tyhle lidi zpět do naší společnosti", míní Murtaza.
jarvis_5968e78b498e6104b9776b21.jpeg Podporují autokrata. Loni v létě po nezdařeném puči v Turecku se demonstrovalo na podporu Erdogana například v Kolíně nad Rýnem. Foto: ČTK/AP

Nejproblematičtější je v Německu integrace u mladých lidí tureckého původu, ztratili jsme je, říká německý politolog a odborník na islámskou filozofii a teologii Muhammad Sameer Murtaza. Podle něj se velká část z nich necítí být Němci. Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan jim nabídl pocit sounáležitosti se "silným" Tureckem a "my Němci budeme mít velkou práci přivést tyhle lidi zpět do naší společnosti", míní Murtaza.

Erdogan utvrzuje v Turecku svoji moc a mezi Němci tureckého původu získal silnou podporu pro vybudování autokratického státu. V dubnovém referendu o posílení Erdoganových pravomocí, v němž mohli hlasovat i lidé s tureckým občanstvím žijící v zahraničí, získal mezi německými Turky 63procentní podporu. Často šlo o lidi narozené v Německu, kteří však mají dvojí občanství, i když už ani nemluví turecky.

Jak mohli lidé vychovaní v demokracii hlasovat pro změny, jež mohou vést k jejímu omezení? "Nedívali se důkladně na změny, pro něž hlasují. Bylo to více hlasování pro Erdogana jako pro osobu, která jim nabídla ruku. Za to mu vyjádřili důvěru a vděčnost, že se o ně zajímá," tvrdí Murtaza.

Muhammad Sameer Murtaza (35)

Německý politolog a filozof muslimského vyznání pákistánského původu, specialista na salafismus a islámskou filozofii. Vystudoval politickou vědu a filozofii v Mohuči, nyní pracuje v nadaci Weltethos v Tübingenu, přednáší na tamní univerzitě a také na univerzitě v Osnabrücku.

Podle Murtazy "není úplně v německé hlavě" běžné uvažovat o muslimech žijících v Německu jako o německých občanech s muslimskou vírou a stejnými právy a povinnostmi jako mají ostatní. "Od 60. do 90. let pracovali v Německu v zaměstnáních, která nikdo jiný nechtěl dělat. Když muslimka v šátku uklízela podlahu, bylo to v pořádku. Pak ale přišla v roce 1998 Fereshta Ludinová, jež chtěla učit se šátkem, a začala debata o muslimech a islámu," vysvětluje.

V Německu se pak objevily pravicové skupiny, jež tvrdily, že Němci jsou jen ti, kteří mají německé předky a že jde fakticky o rasovou věc. I když muslimové samozřejmě nejsou žádná rasa a v německé ústavě je uvedeno, že kdo má německé občanství, je Němcem. Podle Murtazy to bylo i proto, že se s postupující globalizací objevila otázka, co to vlastně je být Němcem nebo Evropanem a někteří lidé se začali cítit nejistě. "Ve skutečnosti to nemá moc co dělat s muslimy, je to projevem nejistoty v identitě," říká.

Další zlom přišel v roce 2010, paradoxně po vyjádření tehdejšího prezidenta Christiana Wulffa, který prohlásil, že islám patří k Německu. "Wulff to chápal tak, že v Německu žijí čtyři miliony muslimů a ti patří k naší společnosti. A muslimové to brali jako určitý druh vyjádření sympatií vůči nim." Podle Murtazy však v následné debatě mnozí lidé s tímto výrokem nesouhlasili a objevily se názory, že "k Německu patří muslimové, ale ne islám". To je ovšem velmi těžké oddělit.

"Mnozí občané tureckého původu pak začali cítit, že nikdy nebudou patřit k Německu. I když se snažili být Němci," uvádí Murtaza. Právě muslimové tureckého původu mají silné vědomí národnosti, zatímco pro německé muslimy arabského původu či původem Pákistánce nebo Indy je národnost cizí a obtížně pochopitelný koncept. Němečtí Turci se cítili odvrženi a právě v té době zesílil Erdogan svou propagandu. "Řekl − jsem tu pro vás − a změnil myšlení části lidí tureckého původu," říká Murtaza a uvádí příklad: "V německé televizi vystoupil muž tureckého původu a řekl: ,Léta se Turci zajímali, co si o nich Němci myslí a jestli je mají rádi, ale teď už se nezajímají ani trochu, co si o nich myslí.'"

Podle Murtazy teď musí Německo přitáhnout tyhle lidi zpátky a umožnit jim stát se znovu Němci. "Musíme obnovit důvěru, nabídnout jim ruku. Bude to dlouhý proces. Není to otázka náboženství. Jde o to, že ti, kteří jsou vzdělaní, jsou velmi dobře integrovaní. Nevzdělaní lidé mají problém. Důležitější je mluvit o vzdělání, chudobě a bohatství, o ekonomických věcech než o náboženství," tvrdí politolog.

jarvis_5968e78b498e6104b9776b25.jpeg
Německý politolog Muhammad Sameer Murtaza.
Foto: Marek Hudema
Marek Hudema
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus

Bitcoin se v srpnu nejspíš rozštěpí na dvě měny. Další rozkol, se čeká v listopadu

Bude po volbách někdo spolupracovat s Okamurou? Místopředseda hnutí ANO Brabec to nevylučuje

O2 se může dál jmenovat O2. Firma kontrolovaná PPF zaplatí španělské Telefónice za užívání obchodní známky téměř miliardu korun

Rusko vyhostí část amerických diplomatů a zavře jejich rekreační objekty. Reaguje na návrh nových sankcí

Sociální sítě Miloše Čermáka: Návod na použití vlastního života neexistuje. Ale někteří lidé ho mají

reklama