Kdo v lednu skoupil kobalt, neprohloupil. Od začátku roku jeho cena vzrostla téměř o 70 procent. Tento kov je zásadní pro výrobu baterií mobilů i elektromobilů. Současnou těžbu a tím cenu výrazně ovlivňuje politická situace v Demokratické republice Kongo, kde se nachází až 60 procent zásob tohoto kovu.

Cena kobaltu se ještě v prosinci 2016 pohybovala kolem třiceti tisíc dolarů za tunu. Raketový nárůst přišel v únoru a dále pokračuje. V pátek bylo možné tunu kobaltu koupit už za zhruba 55 tisíc dolarů.

Loni kobalt skupovaly švýcarské investiční fondy zaměřené na těžařský sektor, ale i jeden z největších komoditních fondů Shanghai Chaos Investment z Číny. Skoupily podle odhadů až 17 procent celosvětové produkce. Trh s kobaltem je relativně malý, v roce 2016 se vytěžilo pouze 93 tisíc tun. V roce 2005 to bylo 22 tisíc tun.

Cenu kobaltu táhne větší poptávka po lithium-iontových bateriích a pomalu nastupující automobilová revoluce. Například Čína tento týden oznámila, že na tamním thu se bude v roce 2025 prodávat 35 milionů vozů ročně, pětina z toho budou elektromobily a plug-in hybridy.

Prodeje elektromobilů a plug-in hybridů
Zdroj: CAAM, Cars21.com, evwind.es, Carsalesbase.com, InsideEVs.com

Kobalt je zásadní pro výrobu lithium-iontových baterií, které například pohánějí téměř všechny výrobky firmy Apple. Velmi důležitý je tento kov i pro automobilku Tesla, která se nyní chystá na trh s elektromobilem Model 3. Na výrobu baterií šla loni více než polovina světové produkce kobaltu.

Přidání kobaltu do baterií má vliv na jejich kapacitu, snížení hmotnosti a délku nabíjení. Prodlužuje i životnost. Do tří let se očekává, že 75 procent lithium-iontových baterií bude obsahovat kobalt, neboť umožňuje elektromobilům prodloužit dobu jízdy bez dobití. Kobalt se používá i v raketových motorech a elektrárnách.

Kovu se ale nedostává už letos. Analytici společnosti Macquarie Research očekávají, že příští rok bude na trhu chybět 885 tun a v roce 2020 už bude o více než pět tisíc tun kobaltu méně, než by bylo potřeba. Plánů na otevření nových ložisek je přitom poskrovnu.

Výrobci jsou proto stále závislejší na dodávkách z nestabilního Konga. V zemi se těží až 60 procent celosvětových zásob. Jedna z nejchudších zemí světa nyní stojí před volbami, které by mohly vyústit v občanské nepokoje. Země si navíc prošla řadou válek. Panují také podezření, že se při těžbě kobaltu využívá dětská práce. Kromě Konga se kov těží ještě v Rusku nebo Austrálii.

Další komplikace vychází z toho, že se kobalt většinou získává jako vedlejší produkt pří těžbě mědi a niklu. Jenže nedostatečný zájem o tyto materiály způsobil již ukončení činnosti několika dolů, produkce kobaltu každým tímto zavřením značně trpí.

Baterie stojí kromě kobaltu i na lithiu. Jeho cena za loňský rok vzrostla o téměř 80 procent. Od ledna letošního roku připsalo přibližně 16 procent. Z toho by v budoucnu mohla profitovat i Česká republika, neboť se zde nacházejí největší evropské zásoby lithia. České zásoby chce těžit společnost Geomet ve spolupráci s australským investorem European Metals Holdings.