Astronomové vůbec poprvé objevili planetu mimo naši sluneční soustavu, která je stejně veliká jako Země a rovněž se na ní nachází stejné množství železa a kamene.

Podle agentury Reuters jde o další zásadní krok v pokračující snaze najít planetu, na které by stejně jako u nás mohl existovat život.

Planeta nazvaná Kepler-78b obíhá hvězdu, která je o něco menší než Slunce. Nachází se v souhvězdí Labutě asi 400 světelných let daleko.

Jeden světelný rok je přitom vzdálenost, kterou světlo ve vakuu urazí za jeden rok - světlo se pohybuje rychlostí 299 792 458 metrů za sekundu.

Kepler-78b byla objevena loni pomocí vesmírného teleskopu Kepler, který pro Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) vyhledává planety obíhající kolem hvězd.

Jak odhalilo následné měření, planeta je relativně malá, její průměr je jen o 20 procent větší než průměr Země. Její povrch je nicméně roztavený a panují zde velmi vysoké teploty, takže není pro život vhodná. Obíhá totiž velmi blízko své mateřské hvězdy - oběhne ji za 8,5 hodiny.

Hlavně kámen a železo

Dva nezávislé týmy astronomů se ale stejně snažily zjistit, jak moc se Zemi podobá, jaká je její váha i složení. A oba dospěly ke stejnému závěru: Kepler-78b má téměř stejnou hustotu jako Země, což naznačuje, že je rovněž složena hlavně z kamene a železa.

Hustota Země je 5,513 gramu na centimetr krychlový, hustota planety Kepler-78b pak 5,3 gramu na centimetr krychlový.

Vědci by rádi stejná měření provedli i u jiných planet podobajících se Zemi, zatím jim to ale neumožňují dostupné technologie.

"Jediným důvodem, proč se jim to nyní podařilo, je, že jde o planetu podobnou Zemi, která se nachází velmi blízko hvězdy," uvedl astronom Drake Deming.

"Pro mě to ale rovněž znamená, že existence těchto podobných planet není zas tak neobvyklá," dodal Deming.