reklama

Herní tip: Star Wars Battlefront 2 - jak hrabivost udělala ze skvělé hry odstrašující příklad

Čtěte více: videohra | Hvězdné války
  • Druhý díl střílečky ze světa Hvězdných válek přidává slíbenou příběhovou část.
  • Hra ukazuje události z konce první trilogie z pohledu Impéria i nástup Prvního řádu.
  • Místo ovací si vydavatel vysloužil kritiku a propad prodejů kvůli mikrotransakcím.
Star Wars Battlefront 2 Star Wars Battlefront 2 Foto: Electronic Arts

Měla to být oslava Star Wars. Dárek pro fanoušky, kteří si budou moci doplnit mezery v oficiální historii Hvězdných válek. A samozřejmě zábava na stovky hodin díky velké nabídce postav a hrdinů ze všech dosavadních dílů vesmírné ságy, od Darth Vadera po Rey. Star Wars Battlefront 2 se místo toho stal ztělesněním negativních trendů herního průmyslu.

Příběhová část Battlefrontu 2 je taková, jaká být měla. Zbytek hry ale vyvolal vlastní povstání. Hráči se hlasitě postavili proti myšlence, že za vylepšení postav v on-line kláních mají připlácet, navíc formou loterie. Výsledek se dostavil, hra se prodává hůře než první díl a po zákazu prodeje takzvaných lootboxů ve hrách volají zákonodárci v USA a Austrálii, v Evropě jej chce zakázat belgická loterijní komise. Ale to je na samostatný text.

My jsme si raději Battlefront 2 zahráli a zkusili jsme to bez předsudků. Ostatně vydavatelská společnost Electronic Arts ve hře mikrotransakce vypnula, dokud celý systém nákupů kompletně nepředělá.

Jak se rozpadá Impérium

Největší kritika prvního SW Battlefrontu byla pochopitelná. Hra ze světa Hvězdných válek bez příběhu, to byla promarněná příležitost. Dvojka se příležitosti naopak chopila naplno. Marketing sliboval nový příběh, který vyplní bílá místa v časové ose vesmíru mezi pádem Impéria v Epizodě VI a příchodem Prvního řádu ve dva roky staré Epizodě VII: Force Awakens. A stalo se. Příběh, který sleduje dceru imperiálního generála po zničení Hvězdy smrti II nad Endorem, je povedený, byť se neobešel bez několika klišé.

Pohled na zkázu Impéria zevnitř je působivý. Výsadek elitního komanda Inferno Squad na Endoru, snaha o zoufalý únik, kličkování mezi troskami imperiální flotily… to jsou silné momenty hned na začátku. Hlavní hrdinka Iden Versio je odkojená impériem. Z dcery generála se stala velitelka elitního komanda, které dostávalo ty nejnáročnější úkoly a jeho členové byli maximálně oddaní císaři. Fanoušci filmů se možná budou cítit trochu provinile, když palbou z blasterů pozabíjejí desítky povstalců, ale to byl záměr.

Star Wars Battlefront 2

Příběh Iden Versio nicméně nepřináší jen možnost bojovat za temnou stranu Síly. V příběhové kampani se objeví staří známí – Luke Skywalker, princezna Leia nebo Han Solo s vlastními příběhy a úkoly, které naznačují, co se s hrdiny Hvězdných válek dělo před událostmi ve filmu Síla se probouzí. Je to taková úlitba bohům, protože Iden Versio je zajímavá sama o sobě, ale i Rey a Finn ve Force Awakens potřebovali podporu známých hrdinů.

Blastery, světelné meče i TIE fightery

Příběhová část Battlefrontu doplňuje univerzum Star Wars o nový příběh, ale slouží také jako úvod do "hlavní hry" a tou jsou on-line klání. V průběhu 13 příběhových misí si tak hráč vyzkouší v podstatě všechny možné zbraně, bojové prostředky a speciální výbavu a schopnosti různých hrdinů.

Základem všeho jsou blastery v různých podobách, od pistolek po odstřelovací pušky. Každá postava ve hře má přitom kromě standardního prostředku zkázy možnost využít speciální dovednosti a výbavu – ať už jde o špionského robota, granáty nebo štíty. Střelbu autoři hry okořenili možností aktivního dobíjení zásobníku, jak ji proslavila herní série Gears of War. Pokud při nabíjení včas stisknete tlačítko, přebijete rychleji a v boji budete o trochu efektivní.

Star Wars Battlefront 2

Větší prostor si nicméně zaslouží vzdušné, či přímo vesmírné souboje. V příběhové kampani čeká hráče i Millenium Falcon, ale více času stráví v klasických filmových stíhačkách. Jejich ovládání je příjemnější než v prvním Battlefrontu, ale osobně jsem vícekrát zkazil misi kvůli nárazu do překážky než proto, že by mě sestřelil nepřítel.

Opatrná příprava na bitvy

Po dohrání příběhu by mohl nastat čas vrhnout se do on-line klání. Není to však nutné. Pokud si hráči ještě netroufají, mají nové možnosti, jak se na bitvy s ostatními připravit. Battlefront 2 nabízí sekci Arcade, ve které je možné hrát předem připravené scénáře se třemi úrovněmi obtížnosti, nebo si vytvářet vlastní.

V "bezpečném" prostředí je možné vyzkoušet si boj za všechny typy postav včetně slavných hrdinů, přitom v prostředí, které proti sobě staví týmy o osmi nebo dvanácti postavách. Výzev je připravených šestnáct, po osmi za světlou a temnou stranu Síly. Splnění úkolů je spojené s odměnami. Režim Arcade slouží také jako zdroj kreditů, za něž lze dokupovat vylepšení pro své postavy v podobě "hvězdných karet". Autoři hry ale omezili množství peněz, které je možné v tomto režimu denně získat. 

Star Wars Battlefront 2

Tím se však dostáváme k problému Star Wars Battlefront 2 – vylepšování postav a celému systému on-line hraní. Ten totiž nahrává dvěma skupinám hráčů – těm opravdu schopným a vytrvalým a pak těm, kteří jsou ochotní si za výhodu ve hře připlatit. Díky velkému množství odehraných hodin se postavám odemykají lepší zbraně, díky hvězdným kartám pak lze přidávat citelné výhody, jako je větší výdrž nebo automatické míření. O nějakém férovém hraní si zákazníci mohou nechat zdát.

Prokletí mikrotransakcí

Electronic Arts po nátlaku veřejnosti a telefonátu z Disney, který vlastní práva ke Star Wars, zrušila možnost nákupu herních výhod za reálné peníze. To, že taková věc vůbec ve hře byla, je strašná. Jako by nestačilo, že na mikrotransakcích jedou téměř všechny nové mobilní hry. Ve hře, za kterou člověk zaplatí skoro dva tisíce korun, nemají co dělat, natož aby ovlivňovaly hratelnost. A Battlefront 2 ukazuje, že mikrotransakce mohou úplně zkazit radost ze hraní.

Ono ani postupné odemykání vylepšení pro on-line zápasy samotným hraním není úplně motivující z pohledu člověka, který má málo času na hry a chce se jen bavit. Takový hráč má už z principu nevýhodnou pozici – nezná tak dobře herní mapy, nemá takový cvik… a ještě proti němu stojí zkušenější protivníci s lepším vybavením, silnějšími zbraněmi, větším množstvím zdraví. Kdo by se do něčeho takového pouštěl? Zvláště s vědomím, že bude fungovat jako kanonfutr pro ostatní celé desítky hodin, než se probabrá k lepší zbrani nebo k odemčení hrdinů, kterým fandí z filmů? 

Přítomnost "arkády", kde se bojuje proti počítačem ovládaným protivníkům, či dokonce na jednom zařízení ve dvou, je příjemnou záplatou na problém, který vůbec neměl vzniknout. A to všechno kvůli snaze Electronic Arts vydělávat na hře i po jejím úvodním prodeji. Firma s tím má ostatně velké zkušenosti díky režimu Ultimate Team ve svých sportovních hrách, a hlavně díky mobilní hře Galaxy of Heroes, v níž musí hráči zaplatit tisíce dolarů, aby odemkli všechny dostupné postavy. Předběžné (a ne stoprocentně přesné) výpočty ukázaly, že ve stejných relacích by se pohybovalo i odemčení všech hrdinů a vylepšení v Battlefrontu.

Star Wars Battlefront 2

Není to přitom tak, že by Electronic Arts po hráči chtěla třeba extra stokorunu za Darth Vadera. Nutné je kupovat lootboxy, ve kterých může, ale také nemusí být to, o co hráč stojí. Právě prvek náhody, loterie, je to hlavní, co na Battlefrontu 2 v původní podobě vadilo a vadí pořád. Odstranění mikrotransakcí znamená, že hráči musí v Battlefrontu trávit desítky, stovky hodin, aby se dostali ke všemu, co chtějí.

Pokud se spokojíte s arkádou a příběhem, je Battlefront 2 výborná hra. Ale ta druhá půlka už je mnohem slabší. A tak není divu, že rozumnější hráči čekají, až cena hry spadne na zlomek původní ceny. Sleva během černého pátku přitom nestačí. Až bude za pět stovek, možná. Ale ještě lepší bude počkat rok, až se Battlefront 2 dostane do služby EA Access na Xboxu nebo Origin Access na PC. Za stovku měsíčně totiž příběh určitě stojí.

Otakar Schön
Přeposlat
Diskuse
reklama

Concord byl citlivý a bylo nutné myslet napřed, říká jediný Čech, který jej pilotoval. K novým nadzvukovým projektům je skeptický

Firmy hýří optimismem. Lidé nejsou, zaměstnavatelé přesto chtějí nabírat jako nikdy v historii

Ve Velké Chuchli se začíná přepřahat. Rodina developera Radovana Vítka patrně ovládne firmu, která v Praze organizuje dostihy

Jsem eurofederalista, ale šéf německé SPD Schulz mě nepotěšil. Uškodil myšlence evropské federace jako nikdo jiný, řekl Zeman

V Rakousku explodoval plynový terminál, výbuch zabil jednoho člověka. Itálie se chystá na stav nouze, cena plynu stoupá

reklama