reklama

Operátoři na to jdou špatně, neomezené služby StreamOn a Video Pass "kradou" zákazníkům data

Čtěte více: T-Mobile | Vodafone | LTE | mobilní internet | ČTÚ
  • T-Mobile a Vodafone nabízejí příplatkové služby se slibem neomezeného přístupu k hudbě a videu.
  • Obě služby mají zásadní nedostatky, jsou principiálně pochybné a uživateli kladou překážky.
  • Problematické je technické zabezpečení, které neumí správně odlišit zdroje dat.
FIlmy a seriály s českými titulky na Netflixu FIlmy a seriály s českými titulky na Netflixu Foto: Netflix

Datové jaro přešlo v neomezený podzim. Mobilní operátoři znovu mění nabídku tarifů pro přístup k mobilnímu internetu. Po mírném zvýšení datových limitů spolu s mírným zvýšením cen a Evropskou komisí vynuceném konci roamingu přichází balíčky, které slibují neomezený přístup k zábavě. Jako první službu StreamOn představil T-Mobile, několik hodin poté spustil Vodafone balíčky Video Pass a Music Pass.

Bohužel pro české zákazníky, ani jedna služba není skutečně neomezená a už vůbec ne svobodná. Oba operátoři se rozhodli nabídnout pouze vybrané aplikace. V základní nabídce oběma chybí například nejpopulárnější hudební služba Spotify či konkurenční Google Music. Vodafone nepodporuje Netflix, a oběma chybí možnost volby sledování televize přes internet nebo populární služby pro živé vysílání jako je Twitch, Youtube Gaming nebo Mixer.

Vodafone slibuje brzké přidání Spotify a oba operátoři uvádějí, že přidají jakoukoliv službu nabízející odpovídající obsah, jen o to musí provozovatel dané služby požádat. Tento přístup má pomoci operátorům vyhnout se obvinění, že porušují zásady síťové neutrality zvýhodňováním určitých služeb před ostatními. Fakt, že v první vlně podporovaných aplikací chybí velcí globální i důležití lokální hráči však „neutralitu“ tohoto přístupu popírá – uživatel si nemůže vybrat, od koho bude hudbu nebo video bez počítání dat odebírat.

Problematické rovněž je, že o zařazení služby nemůže zažádat třeba sám uživatel. Určitě i v Česku existují lidé, kteří se raději než na Youtube dívají na francouzskou obdobu Dailymotion nebo na Vimeo. A co teprve videoservery s pornografickým obsahem jako je PornHub nebo Freevideo.cz.

Je nutné věřit, že oba velcí operátoři mají dostatek drahých právníků, aby to z pohledu tuzemských i evropských zákonů bylo v pořádku. Nic to nemění na tom, že samotný princip podobných balíčků jde proti myšlence síťové neutrality, protože operátoři jednoznačně zvýhodňují video, zvuk a v případě Vodafone také sociální sítě před ostatním obsahem na internetu.

Takzvaný zero-rating, tedy neúčtování dat vybraným službám dle evropského nařízení, které upravuje síťovou neutralitu, nepatří mezi výslovně zakázané praktiky. Ve vodítkách, která k evropským pravidlům vydalo sdružení regulátorů BEREC, je ale možnost takto postupovat výrazně omezena a jednotlivé telekomunikační úřady musí pečlivě posuzovat vliv takových služeb na trh a konkurenční prostředí. Operátoři se tak pohybují v poněkud šedé zóně a protože služby jako Stream On a “Passy” nabízí T-Mobile respektive Vodafone ve více zemích, zřejmě bude i postup regulátorů koordinovaný.

Jeden z regulátorů se nicméně už k Stream On vyjádřil - začátkem října německý regulátor BnetzA prohlásil, že snižování kvality videa je v rozporu s evropským právem, stejně jako nemožnost používat balíček v ostatních zemích EU za stejných podmínek, jako doma (respektive za podmínek “férového využívání služeb” v roamingu). A operátoři sami nastavili služby tak, že Služby také přestanou fungovat, pokud uživatel vyčerpá svůj datový limit v rámci tarifu. V opačném případě by totiž šlo o porušení evropského práva.

Služby plné technických komplikací

Složitost nabídky „neomezeného sledování“ a „budoucnosti bez počítání dat“ ukazují obchodní podmínky. Vodafone například varuje, že může přístup ke službě zrušit, pokud uživatel během tří po sobě jdoucích dní využije v rámci passu 90 procent z ten den přenesených dat. To se přitom může stát každému, kdo na telefonu bude jen vyřizovat e-maily a sledovat Youtube. Firma se hájí, že jde jen o možnost zakročit v případě “cíleného zneužití služby”. proti lidem, kteří službu zneužívají. Jak je ale možné zneužít neomezenou službu jejím používáním, Vodafone nevysvětlil. Stejně tak nevysvětlil, kde je hranice mezi normálním využíváním a “cíleným zneužitím”.

S využitím dat i v rámci vlastního datového balíčku s omezeným objemem ale podle všeho nebude problém. První zkušenosti zákazníků ukazují, že i při využívání „neomezených“ služeb utíkají data kolem. Jako největší zloděj dat se přitom jeví reklamy na Youtube, které se do aplikace stahují z jiných serverů, než jsou ty, na kterých běží samotné Youtube. Stejný problém se ale vyskytuje ve Vodafone Video Passu u Netflixu, ve kterém se data minimálně zčásti odečítají z limitu zřejmě v momentě, kdy má uživatel zapnutou automatickou kvalitu videa.

Nejde přitom o zanedbatelné objemy dat, ale potenciálně o gigabajty nebo dokonce desítky gigabajtů za měsíc, které by měl zákazník zaplatit, přestože používá aplikace zařazené do balíčků s neomezeným přístupem.

Je v podstatě jisté, že nejde o záměr ze strany operátorů, ale o technickou komplikaci, neschopnost dostatečně rozlišit původ přenášených dat. K tomu se přidávají starosti se sledováním datových toků, vyúčtováním… Operátoři hlavně riskují vlnu stížností od zákazníků, kteří využijí stávající bezplatnou nabídku vyzkoušení nových služeb – až jim nečekaně dojdou data, jejichž spotřebu mají naplánovanou na celý měsíc a hromadu reklamací. Ostatně Český telekomunikační úřad již přislíbil, že situaci kolem neoprávněného počítání dat prošetří.

Řešení je přitom jednoduché, levné a potenciálně výhodné pro operátory: stačí zavést skutečně neomezené tarify. Už jednou to česká oligopolní trojka dokázala, když přišly neomezené tarify pro volání. Jejich struktura je prostá – neomezené volání ve vlastní síti, neomezené volání do všech sítí. Toť vše. Tyto tarify zvýšily spokojenost zákazníků, řada z nich navíc platí více, než dříve.

U datových služeb by to mohlo být podobné. Data ze zahraničí ukazují, že operátoři, kteří mají v nabídce neomezená data, finančně nestrádají, a hlavně si lépe udrží zákazníky. Tomu se říká win-win situace. Na českém specifickém trhu ale jednoduchá logika neplatí, lepší je ze zákazníků dělat hlupáky.

Otakar Schön
Přeposlat
Diskuse
reklama

Unikátní volební model Univerzity Karlovy: Prezidentskou volbu vyhraje na 90 procent Zeman, nebo Drahoš

Vejce na českém trhu jsou kvůli obchodníkům a drůbežářům už dražší než v zemích, kde vypukl skandál s insekticidem

Čeští podnikatelé vydělávají na boomu bitcoinů. Sami si ale myslí, že se trh s kryptoměnou přehřívá

Levnější byty v Praze nebudou, říká ředitel Geosanu Beneš. Se svým týmem se chce zaměřit na energetickou náročnost budov

Praha bude hostit summit prestižní Singularity University. Do Česka se tak sjede vizionářská elita

reklama