reklama

V Anglii se zdobí okurkami, Češi chtějí kulatou klasiku

  • Vejdete a nechcete odejít. Nevíte totiž, kam se podívat dřív a na co všechno si ve firmě Ornex sáhnout.
  • Jsou tu tisíce českých vánočních ozdob všech tvarů, na jaké si jen vzpomenete.
  • Komu by se nelíbil takový návrat do dětství.
jarvis_5a1e7b57498e089636cefd82.jpeg Do módy se navrací retro, tedy ozdoby, které na stromek věšely naše maminky a babičky zhruba před 40 lety. Foto: HN – Libor Fojtík

Na Moravě se jim říká "baňky", spisovně pak vánoční ozdoby. A nechť prominou lidé, kteří milují slámu a jablíčka na vánočním stromečku, pro člověka, jenž obdivuje skoro dvě stě let staré umění českých sklářů v podobě foukaných ozdob, je jablonecká firma Ornex pohádkovým rájem.

Přesněji: dnes jsou to víc ženy než muži skláři, kdo tu křehkou krásu vytváří a drží tradiční řemeslo nad vodou. I když je to mnohdy těžké, jak říká Petr Šourek, jeden ze spoluzakladatelů firmy, protože největší sláva českých ručně vyráběných ozdob podle něj už prý pominula.

Sotva se tomu dá věřit, když stojíte ve vzorkovně podniku a obdivujete více než 15 tisíc ozdob vystavených od podlahy až do stropu ve všech myslitelných barvách a formách: od osvědčené klasiky v podobě koulí, šišek a hvězdiček přes ptáčky, srdíčka, tulící se koťata až k extravagantním tvarům, jako jsou sladké muffiny, černošští andělé, trpaslíci, nebo dokonce třeba salátové okurky, melouny či brokolice. Chybí snad jen Hello Kitty. "Ty postavičky, bizarnosti a sladkosti nejvíc baví americký trh," ukazuje finanční šéf firmy Zdeněk Thorovský. Ale třeba okurka je velkým hitem v Anglii.

České vánoční ozdoby

Firma Ornex vznikla v roce 1991. Jde o čistě českou společnost, která se rozhodla využít regionálních sklářských tradic a umění lidí, kteří umí foukané skleněné a ručně malované či navlékané ozdoby vyrábět a vyvážet je do světa.
Vánoční ozdoby prodává do všech zemí, odtud také pochází název firmy: zkratka ze slov Ornaments Export.
Nejčastějšími odběrateli jsou anglické či německé trhy. Má pouhých čtrnáct zaměstnanců, ale exportně zastupuje prakticky všechny nejvýznamnější tradiční výrobce vánočních ozdob u nás.

To Češi mají nejraději osvědčenou klasiku v červené, bílé a zelené a tradičně kulaté ozdoby. Do módy se navíc vrací také retro, tedy ozdoby, které na stromek věšely naše maminky a babičky zhruba před 40 lety. Ty jsou pestrobarevné a patří sem kromě koulí i domečky, ptáčci, šišky nebo také muchomůrky ve skleněné kouli.

Nostalgii současných čtyřicátníků a padesátníků po tom, v čem jako malí vyrůstali, Ornex vyšel vstříc speciální retrokolekcí. Patří sem třeba i skleněný foukaný řetěz v podobě vláčku nebo bílozlaté starobylé rádio. Ceny přitom nejsou nijak závratné. Pohybují se od stokoruny za sadu ozdob až po necelých pět set korun za tu nejdražší. Výrobky se tu sice nedají koupit ve firemní prodejně, ale zákazníci si je mohou sehnat přes e-shop. "Potíž je, že dřív jsme prodávali ozdoby běžně na sady, dnes už spíš jen na jednotlivé kusy," povzdechne si Petr Šourek. 

Umělou hmotu tu nenajdete, zlato ano

Není náhoda, že tradice ručně vyráběných ozdob se soustředila právě v Jablonci nad Nisou. Skláři je tu vytvářejí od konce osmnáctého století a před revolucí tu měl silné slovo podnik Jablonex. Právě z něj vzešli lidé, kteří se postarali, aby tradiční české řemeslo neuvadlo a přes čtvrt století drží podnik nad vodou.

"Tehdy, v jedenadevadesátém, se sešlo šest lidí, kteří v této branži dělali. Oslovili jsme všechny nejvýznamnější výrobce a začali jsme pro ně vzorkovat, shánět barvy, perličky na navlékané hvězdy a pak nabízet jejich výrobky do světa i u nás doma," vzpomíná Šourek na počátky podnikání. Firma měla tehdy mnohamilionové obraty, dnes už své finanční výsledky spoluzakladatel společnosti raději sdělovat nechce a mává rukou. "Stačí se podívat, kdo jsou dnes v Česku největší výrobci ozdob. Jde asi o tři nebo čtyři podniky, většinou o chráněné dílny nebo výrobní družstva. To vážně není ziskový obor," vysvětluje.

Solidní byznys to byl podle Zdeňka Thorovského zhruba do konce tisíciletí. "Podívejte, zrovna tato ozdoba byla vytvořena ke konci milénia a prodalo se jí rekordní počet kusů," sahá překvapivě na jednu z celkem nenápadných tmavě modrých koulí s číslovkou 2000. Od té doby však podle něj tradiční ruční výrobu čím dál víc nahrazují levné kousky z čínského dovozu. A také umělá hmota. "Nákupní centra se ráda pochlubí krásně vyzdobenými a nasvícenými vánočními stromy až do stropu. Ale foukanou ruční výrobu si kupovat nebudou. Zajímají je ty nejlevnější plastové věci z dovozu," popisuje Šourek.

A ukazuje na opodál na zemi ležící košíček s asi patnácti vzorky koulí připravenými pro zahraničního zákazníka z Itálie. "Potíž s nimi je, že přijdou do firmy, vidí naše nazdobené stromečky v různém stylu, udělají, jééé' a pak stejně ukážou na něco jiného, mnohem levnějšího, a omluvně dodají: toto bych doma neprodal," říká.

Zrovna stojíme u stěny s nejdražšími "baňkami" − ta nejdražší přijde asi na patnáct eur. "Jenže na ceně se odráží pracnost výroby a použité materiály. Nemůžete mít člověka z ulice. To chce někoho, kdo to léta dělá, má hodně zkušeností a citu v ruce, protože všechno je ruční výroba. Takže je pracné vytvořit takovou citlivou krásu," říká Zdeněk Thorovský a dodává, že druhá věc jsou použité materiály. "Máme tu dokonce i ozdoby zlacené zlatem. Nanáší se na koule v tekuté formě a pak se vypalují v peci," přibližuje proces výroby. Na nejdražší ozdoby od deseti eur za kus se také využívají coby zdobení broušené kameny z Preciosy, nákladné laky, barvy či posypy.

Podobnou krizi, o jaké muži z vedení Ornexu mluví, však už české skleněné ozdoby jednou zažily. Po roce 1908 začaly tuzemskou produkci z trhů vytlačovat levnější japonské výrobky. Dnes je to Čína. Z nouze se tehdy zrodil nápad a šikovné zdejší ženy začaly vytvářet jablonecké vánoční ozdoby skládané z perel. Nejčastěji jde o stříbrné či zlaté hvězdičky, které se prodávají dodnes a patří k tomu nejdražšímu, co Ornex nabízí − právě kvůli pracnosti výroby. Ale také jsou v celém světě unikátem, který se nikde jinde nevyrábí. Takže, jak ukazuje historie, existuje naděje, že i současnou krizi české sklářství a foukané vánoční ozdoby přežijí.

Ptáčci se dotvarují ručně

Ke zdobení vánočních ozdob se používá stříbření, zlacení, barvení, ledování či ovíjení zdobnými třásněmi. "Baňky" jsou nejčastěji ze sodnodraselného skla nebo z technického skla. Fouká se tenkými trubičkami buď do předem připravených forem − třeba autíčka −, nebo, pokud má vzniknout koule, tak jen volně do prostoru. Naučit se je vyrábět tak, aby byly stejně velké v celé sadě obvyklých šesti kusů, trvá několik měsíců. Oblíbení ptáčci se však i přes vyfouknutí do formy znovu nahřívají a ručně ještě za tepla dotvarují.

Mezi největší experty v tomto oboru patří například lidé z výrobního družstva DUV ve Dvoře Králové. Ozdoby se tu vyrábí už přes 80 let. Když sem však chce přijít nový zaměstnanec, musí se připravit i na neúspěch. Třeba nejsložitější tvary se jen ti šikovní naučí vytvářet během tří až pěti let, takže není divu, že poměr těch, kteří umí a kteří to nezvládnou, je pět ku stu.

Od foukačů pak ozdoby putují do stříbřírny, kde průsvitné sklo získává barvu zevnitř, a pak jde do barvírny, kde se na něj nanáší vnější barvy. Poté přichází na řadu šikovné ruce malířek, které ozdoby ručně malují. Když zaschnou, jako poslední na řadu přichází korunka s očkem, za které se pak ozdoby na stromek věší.

Trendem letošních Vánoc jsou fuchsiová či fialová

Tak jako oblečení, bydlení nebo jídlo v restauracích, i vánoční ozdoby podléhají módě. Zatímco loni byla v kurzu pastelově modrá, růžová či mentolová, letos tento trend pomalu odeznívá a do módy přicházejí sytější fuchsiová či fialová s růžovými podtóny. Ti, kteří upřednostňují eleganci, mají na výběr dekorace v barvách jemně zlaté, hnědé a skořicové.

"Německé trhy jsou hodně konzervativní, tam barevné ani tvarové výstřelky moc nepěstují. Francouzi či Američané jsou odvážnější," popisuje Petr Šourek. Většina ozdob jde podle něj na vývoz, čeští zákazníci tvoří jen asi pět procent trhu.

Vzhledem k tomu, že se do prostor podniku obvykle dostanou jen nákupčí, těší se vedení podniku na to, že spolu s jabloneckým Muzeem skla a bižuterie dovybaví stálou expozici v muzeu − půjde o průřez historií výroby ručních foukaných ozdob v kraji.

jarvis_5a1e7b57498e089636cefd86.jpeg
„Hitem letošních Vánoc jsou ozdoby v barvách sytější fuchsiové či fialové s růžovými podtóny. Ti, kdo upřednostňují eleganci, mají na výběr dekorace v barvách jemně zlaté, hnědé a skořicové,“...
Foto: HN – Libor Fojtík
Lenka Petrášová
Přeposlat
Diskuse
reklama

"Hříšná daň" z tabáku a alkoholu nestačí, na řadě je maso. Jeho zdanění zabrání klimatickým změnám i zdravotní krizi, tvrdí analýza

Zeman jmenoval jednobarevnou vládu Andreje Babiše. Kabinet s devíti nováčky požádá o důvěru až po Novém roce

Mládkův náměstek skončil, když poslal Čechy za levnějšími mobilními daty do Polska. Vrátil se jako poradce a dostal odměnu čtvrt milionu

Concorde byl citlivý a bylo nutné myslet napřed, říká jediný Čech, který jej pilotoval. K novým nadzvukovým projektům je spíš skeptický

Oděvní firma Blažek chce po státu miliony za nezákonné stíhání kvůli dodávce bot pro policii

reklama