1)         Reference

Doporučení představuje zlato prakticky jakékoliv společnosti. Spokojený zákazník či klient je nejen zrcadlem vašich služeb, ale též potenciálním zdrojem vašeho dalšího byznysu. Dobrá reference je proto vaší nejlepší reklamou. "Reference hrají důležitou roli, ať již jde o přesvědčení firem nebo jednotlivých koncových zákazníků. Většina větších i menších zakázek je v dnešní době zadávána prostřednictvím tendrů či průzkumů trhu. A právě reference mnohdy patří ke standardním požadavkům těchto výběrových řízení," upozorňuje Michal Küfhaber, ředitel mezinárodní produkce z jazykové agentury Skřivánek. 

2)         Kvalitní obchodní partneři

Vedle přímých zaměstnanců jsou s interním chodem společnosti úzce spojení i dodavatelé a obchodní partneři. Ti napomáhají vytvářet dobré, ale bohužel i špatné jméno vaší společnosti. Zákazníka nezajímá výpadek vašeho dodavatele. Jako garanta kvality vnímá vás.

To potvrzuje také majitelka e-shopu Spokojený Pes, Soňa Fialková: "Firmy, se kterými spolupracujeme, musíme vybírat opravdu pečlivě. Pokud nám nefunguje systém, nepřijde nám včas dodávka zboží, selže dopravce nebo vypadne telefonní linka, to vše vnímá zákazník velmi citlivě a  hlavně to vnímá jako naši chybu. Naší strategií je proto maximální spolehlivost a proto ji musíme požadovat i po našich partnerech. Na druhou stranu i my se snažíme, aby například naši dodavatelé zboží v nás měli stabilní partnery, kteří nedělají postranní dohody s konkurencí."

3)         Zaměstnanci

Ne nadarmo se říká, že zaměstnanci jsou výkladní skříní společnosti. V praxi jsou to totiž právě oni, kteří mezi prvními nosí vaši značku. Musí se tedy nejen s firmou sžít, ale sami ji i reprezentovat. Na to je potřeba myslet při výběru každého zaměstnance.

"Zásadní pro firmu je obklopit se lidmi, kteří si chtějí budovat své vlastní dobré jméno. Nedovolí si pak dělat velké chyby, jednat nečestně, nedodržovat termíny, doručovat průměrnou práci. Pokazili by si tak vedle jména firmy, za kterou jednají i to své," popisuje své zkušenosti Bob Tetiva, majitel kreativní digitální agentury Brainz.

Tomu přitakává Arben Topalli, majitel klenotnictví Beny: "Na dobrém jménu se z velké části podílí kvalifikovaní, pracovití a loajální zaměstnanci a jejich osobní přístup ke klientům. Proto by se měli vždy cítit důležitě a měli by mít pocit, že jsme tu my, majitelé, jen pro ně."

 4)         Interní komunikace

Vaši zaměstnanci obdobně jako vaši klienti jsou důležitým prvkem sebeprezentace. Nejde jen o výši platu či stravenky. Pro zaměstnance je důležitým benefitem též kvalitní pracovní prostředí, vztahy na pracovišti a respekt. "Všichni pracovníci by měli být seznámeni s filozofií společnosti a měli by mít na paměti, že ať už jedou na obchodní jednání, vystavují fakturu či jen otevřou zákazníkovi dveře, zastupují dobré jméno společnosti, ve které pracují. Pokud pracovní kolektiv bude sdílet představy a zásady firmy, mají její majitelé z poloviny vyhráno," hodnotí zásadní roli zaměstnanců Michaela Krištofová Hanusová ze společnosti Lorika CZ, dodavatele personální a průmyslové hygieny.

O důležitosti kolektivu a komunikaci mluví i Sandra Gligić, ředitelka společnosti Sun Marketing: "Aby vše fungovalo, musí mít firma i její lidi stejnou DNA. Můžete mít špičkové odborníky, kteří jsou nejlepší na danou problematiku, ale pokud nezapadnou do kolektivu nebude se jim pracovat dobře. Výsledkem bude zklamání na jejich i vaší straně. U nás proto už na pohovoru testujeme nejen to, jaké má uchazeč pracovní předpoklady, ale i to, jak zapadne do našeho týmu. Využíváme pro to dokonce externí společnost, která nám testy provádí."

5)         Umění rozchodu

Mít dobré vztahy se svými zaměstnanci je důležité, ale mnoho firem zapomíná i na takzvanou odchodovou politiku. Zde platí možná více než kde jinde ono známé "Konec dobrý, všechno dobré."

Alice Kubíčková, řídící partnerka v advokátní kanceláři LP Legal k tomu dodává: "Moment ukončení pracovního vztahu bývá ohniskem nejrůznějších sporů mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Pro tyto situace je třeba zaměřit se zejména na vypořádání všech nároků, které vůči sobě mohou strany pracovního poměru mít. V tomto směru je vhodné především vypořádat závazky vzniklé v souvislosti se mzdou, odstupným či případnou náhradou škody. Byla-li uzavřena dohoda o hmotné odpovědnosti, bude nezbytné provést inventarizaci zásob a další úkony. Následně je pak vhodné toto vypořádání veškerých záležitostí společným písemným prohlášením stvrdit."

6)         Krizová komunikace

V životě každé firmy se nejspíše objeví moment, který je potenciálním rizikem pro vztah s klienty, zákazníky či zaměstnanci. To nehorší, co byste jako společnost mohli udělat, je strčit hlavu do písku, přestat komunikovat či dokonce lhát.

"Krizové situace k podnikání patří. Ne vždy jsou způsobeny z důvodu vlastního pochybení, ale řešení důsledků zůstává stejné. Naše společnost se například spolu s dalšími výrobci osvětlení již několikrát potýkala s falešným uvalením insolvence. Krizová komunikace je tak i v podobných případech nezbytná, jak směrem ke klientům a zaměstnancům, tak k veřejnosti. Buďte otevření a hlavně nelžete," doplňuje Daniel Černý ze společnosti Halla, českého výrobce svítidel.

"V případě jakékoli krize je zásadní nikdy neutíkat od problémů. Vždy se snažíme problémy řešit. Důležitý je totiž pro nás nejen názor klientů a obchodních partnerů, ale také zaměstnanců, jejichž spokojenost je klíčem k prosperující společnosti," doporučuje Mirko Kalous, místopředseda správní rady společnosti Okin Group, která podniká v oblasti facility managementu. 

7) Profesionalita bez kompromisů

Jako firma můžete mít moderní sídlo na výborné adrese, perfektně provedené propagační materiály a ovládat umění prezentace výrobků či služeb na příslušných výstavách a konferencích. Nebude vám to ale nic platné, pokud základ veškerého vašeho počínání, tj. vaše práce nebude kvalitně odvedená. Nové boty, do kterých by hned druhý den teklo, přijde každý vrátit zpět.

"Nejviditelněji dělají dobré jméno firmy její výsledky a profesionálně odvedená práce spojená s požadovanou odborností," říká Roman Kavečka, obchodní ředitel stavební společnosti Manag. Profesionalita však neznamená jen kvalitní výrobek nebo službu. Pro podnikatele představuje také komplexní přístup k zákazníkovi. "V širším kontextu je to pak hlavně čestnost, jejíž samozřejmou součástí je přímá a otevřená komunikace s partnery a klienty. Pro mne hraje dále velkou roli upřednostnění dobrých vztahů před krátkodobým ziskem," doplňuje Kavečka.

8)  Diskrétnost

Alice Kubíčková z LP Legal k tomu dodává:  "Pokud jde o ochranu důvěrných informací společnosti, je vhodné tuto oblast ošetřit velmi pečlivě, a to v podstatě ve dvou fázích spolupráce se zaměstnancem. Je nutné zajistit ochranu informací o klientech, stavu společnosti, konkurentech, případně vizích a záměrech společnosti po dobu aktivního působení zaměstnance u  zaměstnavatele. Je nicméně rovněž velmi důležité zajistit mlčenlivost i pro případy, kdy zaměstnanec společnost opustí. Obě varianty je třeba řádně zajistit v rámci pracovní smlouvy nebo jiného dokumentu, který bude poskytovat maximální možnou ochranu zájmů společnosti."

9)         Společenská odpovědnost

Společenská odpovědnost by se měla dotýkat každé firmy. V dnešní době nejde pouze o bezmyšlenkovité charitativní projekty, ale především využití know-how a také vztah k zaměstnancům dané společnosti či ekologické smýšlení. "Podpora lokálních projektů je důležitá, neboť právě u nich je největší nedostatek financí. Samozřejmostí v naší agentuře je ekologické chování: třídíme odpad a tiskneme pouze důležité dokumenty. Ekologicky šetrné chování všech zaměstnanců považujeme za nezbytnou součást firemní kultury," popisuje Andrea Vojáčková, obchodní ředitelka jazykové agentury Skřivánek.

10)  Reputace na internetu

Vyhledávače jsou pro zákazníky primárním zdrojem informací. "Online trh je úplně jiný než ten offline. Má svá pravidla a to, jak úspěšně budete působit, závisí na jiných parametrech, než na které jste zvyklí v běžném prostředí. Proto je dnes už životně důležité mít přehledný, dobře použitelný a ideálně responzivní web. Neobejdete se bez toho, abyste pracovali na svých pozicích ve vyhledávačích a ani bez přítomnosti na sociálních sítích," uzavírá Sandra Gligić ze společnosti Sun Marketing.

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se