reklama

Nalezeno v překladu

  • Podle vžité představy se v překladu významy spíše ztrácejí.
  • Abstraktní část vědy přitom nedělá nic jiného, než že překládá z reality do abstraktna a zpět, a právě v tomto překladu nachází netušené souvislosti.
  • Žijeme v jedinečné době, kdy každý z nás může lehce pozorovat migraci tohoto světa z hmotné reality do abstraktní virtuality.
Tomáš Sedláček. Tomáš Sedláček. Foto: Archiv autora

Ztraceno v překladu je název známého filmu od Sofie Coppoly, který jistě mnozí z vás viděli. Dva cizinci se potkají v hotelu v Tokiu (Bill Murray a Scarlett Johanssonová) a sami se tak trochu "ztratí v překladu", lépe řečeno se v onom překladu tak trošku, kulantně řečeno, "zapomenou". Film nahrává konvenční představě, že se v překladu věci prostě ztrácejí. Přitom věda − a naše porozumění vůbec − v překladu spíše věci nalézá, než ztrácí.

Základní vědecká metoda je přeložit problém do ještě abstraktnějšího (zato přesnějšího) jazyka (většinou matematického), než je jazyk samotný, chvíli si s problémem v tomto matematickém světě hrát a pak výsledek zase přeložit zpět do jazyka lidí. Abstraktní část vědy nedělá moc jiného, než že překládá z reality do abstraktna a zpět, a právě v tomto překladu nachází netušené souvislosti a provádí své objevy.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

Tomáš Sedláček
Přeposlat
Diskuse

Tuzemák obsahuje rakovinotvornou látku, odborníci řeší, jak moc je nebezpečná. V případě zákazu by chtělo Česko u EU výjimku

Omlouvám se zničeným firmám, řekl ministr Pilný. Na odvolání šéfa finanční správy se ale zatím necítí

Mexiko zasáhlo další silné zemětřesení. Pohroma si vyžádala přes dvě stě mrtvých a srovnala se zemí desítky budov

Lidl zpřístupnil svůj e-shop všem. Zboží se na internetu objeví o týden dříve než v kamenných prodejnách

Školní kuchařky a další nepedagogické pracovníky "ošidili", slíbený vyšší plat mnozí dostanou později

reklama