Cena akcie Ford se v současné době pohybuje okolo hodnoty 12,7 dolarů, tedy na úrovni z přelomu let 2009 a 2010.

ford_vývoj

Ford: Akcie ve slevě

Velice pozitivním faktorem akcie Ford je relativně nízká valuace. Poměr ceny akcie k zisku (P/E) se drží na 6,76, přitom průměr u výrobců automobilů dosahuje násobku 13.

Ford vyplácí dividendu ve výši 0,6 dolarů na akcii, dividendový výnos tak činí 4,58 %, přičemž průměr v odvětví je 3,55 %.

Příznivé podmínky

V současné době panují poměrně příznivé podmínky pro pořízení automobilu. Cena ropy osciluje okolo 40 dolarů za barel. Levná ropa má za následek levnější benzín a tím pádem i nižší náklady pro provozovatele.

Uvolněná měnová politika znamená levné financování nákupu. V USA se navíc ukazatel průměrného stáří vozidel vyšplhal na rekordní maximum (11,5 roku), což bude mít v dlouhodobém horizontu pozitivní vliv na poptávku.

ford_averageage

Rekordní rok 2015

V minulém roce dosáhly výnosy společnosti Ford 149,6 mld. dolarů, přičemž část připadající na prodeje automobilů čítala 140,6 mld.

Více než 65 % těchto výnosů (necelých 92mld.) bylo vygenerováno v Severní Americe (v roce 2014 to bylo 82,4 mld. USD).

ford_výnosy

Dobré výsledky na americkém trhu jsou taženy především prodejem velkých vozů typu pick-up, když nejvíce oblíbený je model Ford F-150. Automobilka uvádí, že na tomto typu vozů dosahuje o 35 % větší marže než je její průměrná marže!

Mimo Severní Ameriku výnosy z prodeje spíše klesaly či stagnovaly. Ford však ve své výroční zprávě formuluje pozitivní výhled na vývoj prodejů na rozvíjejících se trzích. Konkrétně píše o zemích ze skupiny BRIC, kde předpokládá vyšší tempo růstu než na vyspělých trzích.

Je otázkou, na kolik je tento výhled reálný.

ford_srovnání

Za rok 2015 dosáhla společnost Ford čistého zisku ve výši 7,4 mld. dolarů, tedy přibližně šestinásobku profitu z roku předchozího.

ford_netprofit

Vysoké zadlužení

Dalším důležitým faktorem je financování Ford. Celkové zadlužení dosahuje 132 854 milionů dolarů a poměr dluhu k vlastnímu kapitálu (debt to equity ratio) je na úrovni 4,64 (koncem roku 2011 byl poměr D/E 17,56!).

U konkurentů jako je například Toyota, GM nebo Fiat Chrysler však tento ukazatel dosahuje hodnot okolo 1,5.

ford_zadluženost

Ford Automotive vs Ford Credit

Pohled na strukturu dluhu však napoví, že velká většina závazku připadá na finanční divizi Ford Credit, která nabízí zákazníkům možnosti financování nákupu automobilů Ford.

ford_strukturadluhu

Zadlužení Ford Automotive dosáhlo v roce 2015 12,8 mld. dolarů a bylo nejnižší od roku 2000. Ford Credit získává financování z trhu a dluh využívá k poskytování půjček klientům.

Drtivá většina dluhu společnosti tak ve skutečnosti vydělává! Zisk před zdaněním divize Ford Automotive činil v roce 2015 8,2 mld. dolarů a Ford Credit přidal další 2 mld. USD.

Závěr

Valuace Ford se v současné době pohybuje na velice zajímavé úrovni. Na trhu automobilů, zejména v USA, panují příznivé podmínky. Levná ropa a nízké úroky v kombinaci s rekordním průměrným stářím vozů nabízejí pozitivní výhled na vývoj poptávky. Pozitivně vyznívají také prodeje z roku 2015.

Určitá rizika jsou spojena s divizí Ford Credit, která je vystavena poměrně vysokému kreditnímu riziku. Otázkou také je, jak dlouho vydrží nízké ceny ropy a nízké úrokové sazby.

Loni na podzim zahájil FED cyklus utahování měnové politiky, předpokládá se však, že úroky neporostou nijak závratným tempem. Cena ropy se bude odvíjet zejména od rozhodnutí OPECu o snížení či nesnížení produkce.

Autor: Sven Subotič, Jan Helcl

Tato zpráva není investičním doporučením. Aura Invest Group s.r.o., vázaný zástupce společnosti Colosseum, a.s., obchodníka s cennými papíry.