Ještě před pár lety bychom si pod pojmem “pandora” nedokázali vybavit nic jiného, než mýtickou postavu z řeckých dějin, která otevřením skříňky přinesla bídu a utrpení.

Dnes se však zdá, že dánská šperkařská firma přináší dívkám a ženám po celém světě naprostý opak. Luxusní osobité šperky se staly naprostou senzací, což dokazuje i dlouhodobý a konzistentní růst ceny akcie.

graf_stock_Pandora

Převrat v roce 2012 a masivní expanze

Pandora byla založena v Kodani v roce 1982, ale poprvé o sobě dala významněji vědět teprve před několika lety díky velmi úspěšné marketingové kampani. Kampaň se šíří všemi dostupnými komunikačními kanály a její úspěšnost se významně podepisuje na tržbách a čistém zisku společnosti.

graf_net_income_sales

Vysokému zisku přispívají nízké výrobní a pracovní náklady, neboť všechny šperky se vyrábějí v Thajsku, kde průměrná mzda v roce 2000 dosahovala v přepočtu 4 320 korun*. Hrubá marže společnosti Pandora se pohybuje nad 70 %.

graf_mean_income_Thailand

Stěžejním bodem zahájené kampaně bylo rozšíření sortimentu ze dvou tematických oblastí na sedm (Valentýn, Jaro, Den Matek, Léto, Před-podzim, Podzim a Vánoce) a vytvoření příběhu náramků, na kterých stojí celý prodejní koncept.

Strategie zahrnuje vstup na nové trhy ale i posílení pozice na těch stávajících. V únoru Pandora zahájila jednání se společností Oracle Investment (Hong Kong), která svými marketingovými znalostmi o čínském trhu zabezpečí dokonalou alokaci nově otevřených poboček v Číně v období od roku 2015 do roku 2018.

Mezi další plány pro období 2016 – 2018 patří otevření 200 – 300 nových obchodů, přičemž 60 % z nich v Evropě, 20 % v Americe a 20 % v Asii.

graf_pobočky

Pandora: Zajímavý dividendový výnos

Akcie Pandora je nejen atraktivní svým stabilním růstem, ale také dividendovým výnosem. V průměru za posledních 5 let rostla dividenda o 22 %, když za rok 2015 bude vyplaceno 13 dánských korun na akcii. Průměrný dividendový výnos se pohybuje nad hranicí 4 %.

graf_dividends

Pandora cílí na emoce – osobní příběh a hra na city

Pandora zamotala hlavu nejen ženám ale i mužům, kteří mají pocit, že darují mnohem víc než kus stříbra. Dokonalý koncept spočívá v tom, že koupí vztah mezi zákazníkem a prodávajícím nezaniká, ale naopak vzniká silný impulz k dalšímu nákupu. Nejlépe v takové podobě, aby každý náramek zdobilo co nejvíce korálků.

Dokupování jednotlivých korálků by mělo reflektovat všechny podstatné události v životě, což dokládá slogan Pandory “unforgettable moments” (nezapomenutelné zážitky). Pandora se snaží prodat především emoce všem ženám a dívkám na celém světě.

Jako slabou stránku tohoto konceptu lze označit velmi úzké portfolio produktů, kterému vévodí právě zmíněné náramky. Jako výhodu i nevýhodu je možné vidět v ocenění produktů. Cena samotného stříbrného náramku se pohybuje v řádech tisíců a korálky se v průměru prodávají za tisíc korun za kus.

Zůstává proto otázkou, za jak dlouho se všechny ženy vzpamatují z omámení korálkovým sentimentem a zda bude po dlouhém růstu následovat strmý pád. Vše ovšem naznačuje, že korálkové „šílenství“ bude mít delšího trvání. Důkazem toho jsou nekonečné fronty před obchody Pandora, nad kterými se pozastavil snad každý návštěvník obchodních center o Vánocích.

Autor: Sven Subotič, Karolína Barotová | aurainvest.cz

Zdroj dat: Pandora 2015 report, tradingeconomics.com, finance. yahoo.com

Tato zpráva není investičním doporučením. Aura Invest Group s.r.o., vázaný zástupce společnosti Colosseum, a.s., obchodníka s cennými papíry.

*kurz THB/CZK 0,68096 k 22. 2. 2016