O aféře dieselgate spojené s německou automobilkou Volkswagen toho bylo napsáno více než dost, a to zejména v negativním slova smyslu. Existují však subjekty, které z „cizího neštěstí“ mohly jednoznačně těžit. Jedním z nich je Toyota Motor Corporation, největší výrobce osobních aut na světě.

V průběhu července 2015 se v médiích objevily zprávy o změně na vedoucí příčce automobilového sektoru – Volkswagen předběhl Toyotu v počtu prodaných vozů za první polovinu roku 2015.

Německá radost však netrvala dlouho, před koncem září se světem rozletěla zpráva o podvodech s emisemi a preference zákazníků se (byť nepatrně) odklonily jinam.

Toyota: Největší automobilka světa

O místo na pomyslném výsluní se již roky přetahují tři automobilky – americká General Motors, Volkswagen a právě Toyota. Od roku 2008 na prvním místě úřaduje japonský výrobce, byť s krátkou přestávkou v roce 2011 (přírodní katastrofa – tsunami v Japonsku).

Lze číslům věřit?

Kredibilita výrobců aut byla v uplynulém roce značně poškozena. Lze považovat údaje o počtu prodaných automobilů jako pravdivé? Pravděpodobně nelze.

I automobilky se snaží uměle nafukovat čísla. Ve Volkswagenu pro tyto údaje mají zvláštní zkratku -UBAR*

Mezinárodní organizace automobilových výrobců (OICA) tak sleduje fyzickou výrobu, nikoliv prodané kusy. To znesnadňuje manipulaci s daty a přitom zachovává objektivitu, skladování automobilů není nejlevnější záležitost, kapacity jsou omezené a tím pádem statistiku nelze závratně zkreslovat.

Údaje o výrobě a prodejích se často zaměňují, v tomto článku se předpokládá totéž zjednodušení.

graf_car_manufacturing
(pozn. – údaje zahrnují všechny značky koncernů, vč. užitkových vozů)

Ať už je na vedoucí pozici kterákoli společnost, jedno je jisté, v loňském roce prodeje vozů lídrů odvětví spíše klesaly, což mimo jiné zapříčinila aféra s emisními podvody či zadrhávající se ekonomika Číny.

Samotná Toyota zaznamenala pokles o 2 % i kvůli slabší poptávce po značce ze zmiňované Číny.

Jak vypadá situace na největším trhu s automobily?

Čínská asociace automobilových výrobců (CAAM), která sleduje data o výrobě a prodejích automobilů, reportuje slábnoucí růst trhu. Růst prodeje osobních i užitkových vozů se podle předpovědi CAAM bude v letošním roce pohybovat kolem šesti procent.

graf_růst_prodejů

Vzhledem ke změnám v příjmové struktuře a růstu bohatství v nejlidnatější zemi světa se mění přirozeně i struktura poptávky po automobilech. Značky jako BMW, Mercedes či Audi (člen skupiny Volkswagen) zažívají v posledních letech hotové žně. Naopak střední a nižší třídě vozů se příliš nedaří.

Pohled na kvalitu vozů Toyota

Nyní se přesuňme od účetních a statistických výkazů k empirickým datům. Odedávna platí, že Japonsko rovná se kvalita. Lze to tvrdit i o současnosti?

V sektoru automobilů nižších tříd, kde ceny od roku 2008 prošly výrazným snížením, existuje přirozeně velký tlak na redukci nákladů. Výrobci se snaží již v základních výbavách nabídnout pohodlí a komfort, dříve dostupné jen za tučný příplatek.

Toyota vsadila na poněkud odlišný přístup. U levnějších modelů a nižších výbav parkovací senzory či zabudovanou GPS navigaci rozhodně nenajdete. Po nastoupení do vozu se můžete dokonce cítit, že japonskému výrobci malinko ujel vlak.

Opak je pravdou, co není vidět navenek, je uvnitř – Toyota nikdy neustoupila od přísných požadavků na kvalitu pohonných jednotek, podvozku, brzd či karoserie.

V nedávno publikovaném TÜV Auto Bild reportu 2016, který vykazuje statistiky poruchovosti u automobilů různých stáří a počtu najetých kilometrů se Toyota umístila velmi dobře. Její vozy nižších a středních tříd se zařadily po bok luxusních (a tedy mnohem dražších) vozidel, jako např. BMW, Mercedes, či Porsche. Volkswagen uspěl se značkou Audi, které však patří rovněž do vyšších cenových kategorií.

Akcie Toyota

Od začátku roku odepsala akcie společnosti Toyota 8 %. Svezla se přirozeně na vlně výprodejů a negativního sentimentu trhu.

graf_stock_Toyota

S cenou zahýbala data o prodeji aut z USA, oznámení o rušení značky Scion či zklamání z údajů o zisku za konec minulého roku (EPS 3,3 dolarů oproti oček. 3,4). Toyota se začíná blížit velmi zajímavému ocenění v porovnání s konsensem analytiků, cenou 138 dolarů.

graf_EPS

Vliv aféry dieselgate

Je nutno dodat, že dieselgate se společnosti fundamentálně nijak nedotkl. Toyota si zakládá na důvěře svých zákazníků a nic nenaznačuje tomu, že by ji mohla ztratit.

Ostatní automobilky, například Renault, Hyundai, Citroen, Fiat nebo Volvo, by do budoucna mohly mít v tomto ohledu problémy. Emisní podvody nejsou ojedinělým jevem, ale pravděpodobně velmi rozšířeným fenoménem.

Výhled

Růst ziskovosti Toyoty bude podle odhadů zpomalovat, avšak v horizontu příštích několika let má společnost potenciál úspěchu. Je jen otázkou času kdy kontroloři vznesou obvinění vůči dalším nedisciplinovaným automobilkám. Jejich zákaznici budou jistě hledat spokojenost jinde. Třeba právě v Japonsku.

Autor: Filip Tvrdek, Sven Subotič | aurainvest.cz

Tato zpráva není investičním doporučením. Aura Invest Group s.r.o., vázaný zástupce společnosti Colosseum, a.s., obchodníka s cennými papíry.

* Unsold, But AAK Reported – Neprodáno, vykázáno jako dodávky zákazníkům

O aféře dieselgate spojené s německou automobilkou Volkswagen toho bylo napsáno více než dost, a to zejména v negativním slova smyslu. Existují však subjekty, které z „cizího neštěstí“ mohly jednoznačně těžit. Jedním z nich je Toyota Motor Corporation, největší výrobce osobních aut na světě.

V průběhu července 2015 se v médiích objevily zprávy o změně na vedoucí příčce automobilového sektoru – Volkswagen předběhl Toyotu v počtu prodaných vozů za první polovinu roku 2015.

Německá radost však netrvala dlouho, před koncem září se světem rozletěla zpráva o podvodech s emisemi a preference zákazníků se (byť nepatrně) odklonily jinam.

Toyota: Největší automobilka světa

O místo na pomyslném výsluní se již roky přetahují tři automobilky – americká General Motors, Volkswagen a právě Toyota. Od roku 2008 na prvním místě úřaduje japonský výrobce, byť s krátkou přestávkou v roce 2011 (přírodní katastrofa – tsunami v Japonsku).

Lze číslům věřit?

Kredibilita výrobců aut byla v uplynulém roce značně poškozena. Lze považovat údaje o počtu prodaných automobilů jako pravdivé? Pravděpodobně nelze.

I automobilky se snaží uměle nafukovat čísla. Ve Volkswagenu pro tyto údaje mají zvláštní zkratku -UBAR*

Mezinárodní organizace automobilových výrobců (OICA) tak sleduje fyzickou výrobu, nikoliv prodané kusy. To znesnadňuje manipulaci s daty a přitom zachovává objektivitu, skladování automobilů není nejlevnější záležitost, kapacity jsou omezené a tím pádem statistiku nelze závratně zkreslovat.

Údaje o výrobě a prodejích se často zaměňují, v tomto článku se předpokládá totéž zjednodušení.

graf_car_manufacturing
(pozn. – údaje zahrnují všechny značky koncernů, vč. užitkových vozů)

Ať už je na vedoucí pozici kterákoli společnost, jedno je jisté, v loňském roce prodeje vozů lídrů odvětví spíše klesaly, což mimo jiné zapříčinila aféra s emisními podvody či zadrhávající se ekonomika Číny.

Samotná Toyota zaznamenala pokles o 2 % i kvůli slabší poptávce po značce ze zmiňované Číny.

Jak vypadá situace na největším trhu s automobily?

Čínská asociace automobilových výrobců (CAAM), která sleduje data o výrobě a prodejích automobilů, reportuje slábnoucí růst trhu. Růst prodeje osobních i užitkových vozů se podle předpovědi CAAM bude v letošním roce pohybovat kolem šesti procent.

graf_růst_prodejů

Vzhledem ke změnám v příjmové struktuře a růstu bohatství v nejlidnatější zemi světa se mění přirozeně i struktura poptávky po automobilech. Značky jako BMW, Mercedes či Audi (člen skupiny Volkswagen) zažívají v posledních letech hotové žně. Naopak střední a nižší třídě vozů se příliš nedaří.

Pohled na kvalitu vozů Toyota

Nyní se přesuňme od účetních a statistických výkazů k empirickým datům. Odedávna platí, že Japonsko rovná se kvalita. Lze to tvrdit i o současnosti?

V sektoru automobilů nižších tříd, kde ceny od roku 2008 prošly výrazným snížením, existuje přirozeně velký tlak na redukci nákladů. Výrobci se snaží již v základních výbavách nabídnout pohodlí a komfort, dříve dostupné jen za tučný příplatek.

Toyota vsadila na poněkud odlišný přístup. U levnějších modelů a nižších výbav parkovací senzory či zabudovanou GPS navigaci rozhodně nenajdete. Po nastoupení do vozu se můžete dokonce cítit, že japonskému výrobci malinko ujel vlak.

Opak je pravdou, co není vidět navenek, je uvnitř – Toyota nikdy neustoupila od přísných požadavků na kvalitu pohonných jednotek, podvozku, brzd či karoserie.

V nedávno publikovaném TÜV Auto Bild reportu 2016, který vykazuje statistiky poruchovosti u automobilů různých stáří a počtu najetých kilometrů se Toyota umístila velmi dobře. Její vozy nižších a středních tříd se zařadily po bok luxusních (a tedy mnohem dražších) vozidel, jako např. BMW, Mercedes, či Porsche. Volkswagen uspěl se značkou Audi, které však patří rovněž do vyšších cenových kategorií.

Akcie Toyota

Od začátku roku odepsala akcie společnosti Toyota 8 %. Svezla se přirozeně na vlně výprodejů a negativního sentimentu trhu.

graf_stock_Toyota

S cenou zahýbala data o prodeji aut z USA, oznámení o rušení značky Scion či zklamání z údajů o zisku za konec minulého roku (EPS 3,3 dolarů oproti oček. 3,4). Toyota se začíná blížit velmi zajímavému ocenění v porovnání s konsensem analytiků, cenou 138 dolarů.

graf_EPS

Vliv aféry dieselgate

Je nutno dodat, že dieselgate se společnosti fundamentálně nijak nedotkl. Toyota si zakládá na důvěře svých zákazníků a nic nenaznačuje tomu, že by ji mohla ztratit.

Ostatní automobilky, například Renault, Hyundai, Citroen, Fiat nebo Volvo, by do budoucna mohly mít v tomto ohledu problémy. Emisní podvody nejsou ojedinělým jevem, ale pravděpodobně velmi rozšířeným fenoménem.

Výhled

Růst ziskovosti Toyoty bude podle odhadů zpomalovat, avšak v horizontu příštích několika let má společnost potenciál úspěchu. Je jen otázkou času kdy kontroloři vznesou obvinění vůči dalším nedisciplinovaným automobilkám. Jejich zákaznici budou jistě hledat spokojenost jinde. Třeba právě v Japonsku.

Autor: Filip Tvrdek, Sven Subotič | auraivest.cz

Tato zpráva není investičním doporučením. Aura Invest Group s.r.o., vázaný zástupce společnosti Colosseum, a.s., obchodníka s cennými papíry.

* Unsold, But AAK Reported – Neprodáno, vykázáno jako dodávky zákazníkům