Co je pro byznys nejdůležitější? Stabilita, předvídatelnost - a vláda práva. Není to povzdechnutí vyplývající z všeobecného rozčarování z prezidentské amnestie Václava Klause, ale závěr plynoucí z toho, že jsem dva dny před vánočními svátky seděl na jedné pohovce s polským ministrem spravedlnosti Jaroslawem Gowinem. Při veřejné debatě o střední Evropě, které jsme se s tímto vysokým, tichým prošedivělým elegánem účastnili, ale nebylo příliš času si pohovořit.

Gowin je ovšem živou připomínkou toho, jak důležitá je celou společnost a pro podnikání zvláště kvalita zákonů a především jejich vymáhání. Reformy, které ministr Gowin totiž uvedl v život, udělaly z Polska v posledním hodnocení kvality podnikatelského prostředí Světové banky nazvané Doing business 2013, nikoli mohutného tygra, ale přímo rychlého geparda.

Polsko se totiž v žebříčku posunulo rekordně nejvíc, o sedm příček na 55. místo. (Česká republika si oproti předchozímu hodnocení polepšila jen o dvě příčky na 65. místo). To se stalo zásluhou posunu ve čtyřech podkategorích, které se vyjma výběru daní přímo týkají právního prostředí, v nichž polské firmy působí. V řešení insolvence firem Polsko poskočilo o 54 míst, v prosazování smluv do praxe o 28 míst, v rychlosti a jednoduchosti registrace majektu o 25 míst a v placení daní "jen" o deset míst nahoru.

Ministr Gowin je ovšem jen ztělesněním úspěchu, o němž rád hovořil v tisku s tím, že to rohodně není konec polské cesty vzhůru. „Úspěch v žebříčku je signálem pro investory, ale 55. místo nás neuspokojuje. Kdyby se hodnotil stav nikoli v červnu, kdy tu byly experti Světové banky, ale na konci roku, bylo by to určitě lepší,“ řekl v rozhovoru listu Gazeta Wyborcza krátce po zveřejnění žebříčku.

Úspěch, založený podle něho především na reformách v oblasti registrace vlastnictví, si nepřisvojil, ale řekl, že je to výsledek práce řady vlád. Sám Gowin navázal na práci mladého právníka Krzysztofa Kwiatkowského, který byl ministrem spravedlnosti v první Tuskově vládě v letech 2009 až 2011.

A tady už začíná politika. Ve Varšavě se v kuloárech hovoří o tom, že Kwiatkowski byl v nastartování klíčových reforem natolik úspěšný, že ho premiér Donald Tusk raději do nové vlády nejmenoval. Zlé jazyky k tomu dodávají, že Tuskovi se také nelíbil Kwiatkowského neohrožený styl a sebevědomí vyplývající z toho, že dvačtyřicetiletý právník přežil v čase studií nádorové onemocnění a tak má prý pocit, že se nemá čeho bát.

Ale Gowin je možná ještě těžší váha. Patří spíš ke konzervativnímu křídlu Občanské platformy a už nejednou se spekulovalo o tom, že by ho v případě rozkolu ve straně podpořila silná skupina poslanců ve vzniku nové strany. Nebo bude mít co říci do nástupnictví po Tuskovi, který sonduje možnosti teplého místa v Bruselu poté, co skončí jeho nynější premiérské období. Na polské politické scéně Tusk nemá co do schopností příliš konkurence a co do popularity mezi veřejností mu zdatně konkuruje prezident Bronislaw Komorowski.

Celý loňský rok se debatovalo, zda má Gowin šanci třeba založit vlastní stranu, nebo zda je tento bývalý konzervativní novinář možným mostem Občanské platformy ke konzervativním voličům či přímo konzervativní opozici vedené Jaroslawem Kaczyńským. Ostatně, jeho bratr Lech Kaczyński zahájil svůj start do nejvyšších pater polské politiky také jako konzervativní ministr spravedlnosti v liberálně konzervativní vládě Jerzyho Buzka.

Gowin se zdá být klíčovým členem současné vlády, jejíž reformní étos se jinak poněkud zadrhl. Prosazuje i procesní změny u soudů, které mají zásadním způsobem zjednodušit práci soudců a změnit styl práce státních žalobců i advokátů. „Polsko je na druhém místě v EU pokud jde o náklady na soudnictví na hlavu obyvatele a pokud jde o čas čekání na rozhodnutí, tak je na místě posledním,“ řekl Gowin.

Gowinovy šance dramaticky vzrostou, pokud se mu podaří prosadit jednu z nejdůležitějších reforem, na které nyní pracuje: otevření zhruba 250 dosud složitě regulovaných profesí tak, aby v nich fungovala jinde běžná konkurence. V první fázi chce otevřít profese jako je například manažer realit, v druhé skupině budou finanční a stavební profese tak, aby třeba funkce urbanisty byla otevřená všem architektům a nikoli jen úzkým specialistům. Pak bude následovat ještě třetí vlna.

Vysoká míra regulace a uzavření přístupu k řadě profesí se ukázalo například jako jeden z velkých problémů rozvoje Řecka, kde chyběla zásadní pružnost na pracovním trhu. Pokud Gowin dokáže porazit silné oborové lobby, tak o něm ještě dozajista uslyšíme.