Zavání to klišé, ale při plánování své další cesty do Polska jsem si opět uvědomil, jak k sobě mají Češi a Poláci daleko. Nemám teď na mysli Vratislav, kam se budou zanedlouho přesouvat tisíce fotbalových fanoušků. Pojedu do Katovic, průmyslové metropole nad Ostravou, kam je to sice z Prahy dvakrát tak daleko než do Vratislavi, ale bráno čistě časově, tak cesta vyjde – autem – na stejně dlouho jako do Vratislavi, protože se jede pořád po dálnici.

V Katovicích se bude za dva týdny konat čtvrtý ročník Evropského hospodářského kongresu, kde budu moderovat debatu o budoucnosti jaderné energie v Česku a v Polsku, na kterou srdečně všechny zvu (registrace na kongres končí 4. května). Chtěl jsem, opravdu moc jsem chtěl, jet vlakem nebo přinejhorším autobusem. Ale katastrofální nenávaznost a řídkost spojů mě nutí usednout za volant. Jediný přímý vlak jede v noci a cesta trvá téměř devět hodin. Autem je to hodin pět, odmyslím-li si, že bych musel na vlakové spojení řadu hodin čekat. Spočítal jsem si, že na třídenní akci bych strávil další den cestováním.

Poláci, kteří znají dopravní situaci v Česku, nám tiše závidí systém Idos. Sami se ve snaze někam dostat spoléhají buď na auta, nebo desítky minut strávených u internetu ve snaze vyhledat spojení u několika firem. Ve vnitrostátní osobní dopravě tam kupodivu nepanovala taková konkurence, jakou svého času do Česka vnesl Radim Jančura.

Ale už se i v Polsku blýská na lepší časy, a to nejen kvůli tomu, že se země chystá na mohutný příval fotbalových fanoušků před Eurem. Do autobusové dopravy vstoupil dravý investor ze Skotska s autobusy PolskaBus.com (mají linku z Prahy!). Státním železnicím začaly konkurovat levnější vlaky InterRegio, vlastněné jednotlivými vojvodstvími. A levné domácí letenky už také nejsou utopií díky aerolinkám OLT Express, sesterské firmě levného německého dopravce.

Moje soukromá teorie navíc je, že až Poláci dokončí všechny rozestavěné dálnice a silnice první třídy, které měly být hotovy do Eura, ale budou se stavě ještě rok, tak stáhnou náskok, který nám Čechům v kvalitě a hustotě silnic dosud záviděli. Pod bičem termínu fotbalového mistrovství tak téměř dokonale využijí tsunami evropských fondů. Zatímco v Česku si rozkopeme hlavní dopravní tepnu a nemajíce žádného biče a neschopni využít unijních dotací, nebudeme stavět další.