Uprostřed Itálie začíná mezinárodní festival pro novináře. Do Perugie se sjelo několik tisícovek studentů a novinářů (organizátoři jich očekávají kolem 20 tisíc!). V následujících pěti dnech s nimi bude diskutovat a učit je používat nejrůznější nástroje přes tři sta odborníků. Díky tomu je to zřejmě největší novinářský festival v Evropě.

Tím nejdůležitějším je z pohledu blogu o datech, že tu proběhne první Škola datové žurnalistiky. A povedou ji největší guru (jak se sami v programu označují): Liliana Bounegru, která vede Datovou žurnalistiku v European Journalism Centre, řídí udělování ceny pro datové novináře (Data Journalism Awards) a edituje web DataDrivenJournalism.net, spolu s ní tu budou Aron Pilhofer, který v New York Times vede oddělení interaktivního zpravodajství; taky Simon Rogers, zřejmě největší osobnost současné datové žurnalistiky a tvůrce Datablogu britského Guardianu, nebo Mirko Lorenz z Deutsche Welle.

Zatím největší debatu tu vyvolal komentátor Jonathan Tasini. Ještě před začátkem festivalu publikoval text o „nákaze jménem Huffington Post, která je jako rakovina“. Podle něj se po celém světě kvůli tomuto internetovému deníku začal rozšiřovat názor, že by novináři měli pracovat zadarmo.

Podle italských kolegů dostávají novináři na volné noze za jeden článek průměrně 25 euro a ty ještě musejí zdanit. Aby se dostali na průměrnou mzdu, museli by pracovat čtyřicet dní měsíčně.

Váš příští mobil bude Android

Guy Degen z organizace media140 natáčí pro Deutsche Welle a například i pro BBC. Nikoli však kamerou, ale vše jen pomocí mobilu. Každý novinář, který chce pracovat na internetu, podle něj musí mít v mobilu následujících 10 aplikací:

1.   Audioboo - pro iPhone, Android, Nokia, nahraje pětiminutové audio, můžete přidat fotografii, titulek, hashtag, polohu
2.   SoundCloud - pro iPhone a Android, opět nahrává, snadno se vkládá přímo do článků,
3.   PS Express - pro iPhone a Android, jde o mobilní verzi photoshopu, navíc je zdarma,
4.   Bambuser - pracuje skoro na všech typech telefonů, nástroj pro živě přenášená videa, můžete doplnit o hashtagy, popisy atd., navíc jsou okamžitě vidět reakce diváků,
5.  Hokusai - editování audia, zdarma
6.  Flickr - sdílení fotografií
7.  Fire - ještě lepší editace audia, zvláště s externím mikrofonem je téměř dokonalý
8.  Filmic Pro - verze jen pro iPhone, nejlepší editace videí na mobilu, můžete upravovat barvy, světlo, ostření, ale strašně zabírá místo na disku a žere baterii,
9.   Snapseed - asi nejlepší automatický upravovač fotek
10. 1st video - jen pro iPhone, editace nahraného videa, střih

Když jsem se ho zeptal, jaký telefon se k natáčení hodí nejvíc, odpověděl: „Teď mám iPhone. Ale telefony jsou čím dál lepší. A úplně nejlepší jsou Androidy. Můžete z nich například vyndat kartu. Proto je lidi čím dál víc používají. Příští telefon, který si koupíte, bude Android.“

Podle Guy Degena je pro novináře mobil v současnosti všechno. „Je to nástroj jako laptop, je to můj kalendář, můj zápisník, můj diktafon, můj foťák. Můžete si k němu přidat lepší objektiv, stativ atd.“

Přemlouvat papírové novináře k natáčení videí podle něj nemá smysl. Musejí na to přijít sami, jinak je nahradí nastupující generace, pro kterou to bude samozřejmostí. „Studenti žurnalistiky mají velkou výhodu: když se naučí pracovat s mobilem a budou natáčet, tak časem nahradí klasické novináře, kteří to dělat nechtějí,“ dodal.

Skříňka, ve které nosí Guy Degen příslušenství k mobilu, trošku připomíná vybavení ostřelovače z Profesionálů.