Holland, Sarkozy, nebo – nedej bože – nacionalistka Marine Le Pen?

Otázka, kdo bude prezidentem, trápí už několik měsíců celou Francii. Část odpovědi už je známá – po víkendovém prvním kole prezidentské volby vypadla ze hry Le Pen a oba kandidáti se tak můžou férově poprat o ultrapravicové voliče.

Jak jsou po prvním kole rozdané karty, ukazuje pěkná volební mapa Guardianu.

Hlavní témata prezidentských voleb: krize, Evropa a daně 

Ve skutečnosti je otázka, kdo zvítězí, poměrně nezajímavá a trapně jednorozměrná. Je celkem jedno, kdo z obou favoritů si nasadí papuče v Elysejském paláci. Francie dávno nemá velmocenské ambice (jak mile vysvětlují japonští animátoři) a oba kandidáti budou nakonec řešit tak nepříjemné problémy, že drobné ideologické rozdíly budou muset ustoupit do pozadí.

"Denně přes vyhledávání Googlu proteče miliarda dotazů, na Twitteru se objeví 140 milionů zpráv a na YouTube uživatelé nahrají 70 000 hodin videa. Ještě pořád si myslíte, že tradiční média poskytnou dostatečně živé zpravodajství o prezidentských volbách?" - Google France

Pokud ale odhlédneme od výsledku a budeme se na volby plus několikaměsíční kampaně dívat jako na příběh o francouzské společnosti, objeví se spousta zajímavějších otázek: Jak o kandidátech během kampaně vyprávěla média? Co si o nich špitají francouzští strejdové na sociálních sítích? Jaká byla hlavní témata kampaně? Kdy, kde a jak se kandidáti střetávali?

Data, ve kterých se schovávají odpovědi, má k dispozici Google. Najít relevantní souvislosti a vizualizovat je ale není úplně snadné, a tak francouzská pobočka loni na podzim vyhlásila všelidovou soutěž: kdo dokáže z googlovských a twitterových dat vymodelovat nejzajímavější vizualizace, vyhraje pětidenní výlet do Kalifornie a návštěvu legendárních headquarters firmy v Mountain View.

Francouzští datoví designéři vytvořili desítky vizualizací, ze kterých Google poskládal šestici nejlepších. Podívejte se, o čem všem můžou volební data vyprávět. (Pokud neumíte francouzsky, pomůže vám služba Google Translate – do interaktivních prvků vizualizací ale bohužel proniknout neumí.)

 

Mediarena

Vyzkoušejte

Vítězná aplikace se soustředí na mediální pokrytí voleb. Staví proti sobě dvojice médií a na základě několika proměnných (počty článků, počet tvítů, nejčastější slova, frekvence výskytu konkrétních slov...) ukazuje jejich vztah k prezidentským kandidátům. Který deník stranil Hollandovi, který Sarkozymu?


Politweets

Vyzkoušejte

Vizualizaci spustíte tlačítkem play vlevo dole. Chvíli to trvá, ale stojí za to: autoři rozdělili příspěvky na Twitteru, které se dotýkají kandidátů, podle témat. V několika „grafech“ pak zobrazili jejich vztahy. Snadno tak najdete odpovědi na zajímavé otázky: Kdo mluvil víc o ekonomice a kdo o imigraci? Kdo přebíral/kradl Sarkozyho témata? Koho napadala Le Pen nejčastěji? Jak často politici mluví o kultuře nebo životním prostředí?

 

ThemaTweets2012

Vyzkoušejte

Aplikace propojuje kandidáty s tématy. O kom se na Twitteru nejvíc mluví a ve spojení s čím? U Sarkozyho a Le Pen vede krize, u Hollanda daně. Kromě toho můžete sledovat vývoj témat v čase, celkově nejzajímavější témata, společná témata více kandidátů... Jak aplikace vznikala, si můžete přečíst na anglicky psaném blogu.

 

Bubble T

Vyzkoušejte

Kuličky, které začnou poskakovat po monitoru, jsou tvíty. Košíky, do kterých padají, prezidentští kandidáti, o kterých se v tvítech píše. Všechno probíhá živě, v reálném čase. Dole se pak můžete podívat, které dvojice politiků se nejčastěji v tvítech vyskytují pohromadě.

 

Retwhit

Vyzkoušejte

Sleduje den po dni nejpopulárnější tvíty přímo na účtech prezidentských kandidátů. Naskládá je na sebe a klikáním si vybíráte, který bude nahoře. Nápad zajímavý, ovládání trochu neohrabané. 

 

Social TV livebattle

Vyzkoušejte

Poslední aplikace úplně jednoduše sčítá tvíty ke kandidátům a podle toho nafukuje jejich bublinu. Nic divokého, ale vypadá to pěkně.