Jaro je v plném proudu. Zahrádky a parky jsou v květu, sezóna sakur je na vrcholu. Letos, díky výkyvu počasí jsou rozkvetlé sakury k vidění i skoro 14 dnů na některých místech v Japonsku. Jaro je symbolem nového života a naděje. Krize je sice pořád citelná, ale jak se říká "všechno špatné je k něčemu dobré". A tak, paradoxně díky krizi, mají úspěch jednotlivci a firmy, které by jinak neměly moc šanci se v Japonsku prosadit.

Příklad, jak lze i v krizi v Japonsku dobře prosperovat, když máte dobrý nápad, otiskl i prestižní Wall Street Journal letos v dubnu. A o co jde? Zdánlivě jednoduchý nápad, využívá mezery na trhu, která vznikla právě díky krizi.

Paní Nishiura začala v roce 2008 provozovat přes internet svoji společnost Nokisaki.com (v japonštině). Začátky nebyly zrovna slibné. Znak "noki" má význam přesah střechy a znak "saki" znamená vpředu.  Výraz „nokisaki" znamená v japonštině okraj přesahu střechy, čili prostor přímo před domem. Už možná tušíte, že se jedná o podnikání v „realitách" - přesněji o krátkodobý pronájem nevyužitého prostoru těsně před budovami. Hlavním sloganem na jejím webu je „sdílení nevyužitých prostor".

A jsme u toho. V Japonsku je opravdu málo místa. Kdo tam byl, zažil si to na vlastní kůži. Úzké uličky, kde se těžko manévruje s autem vedle cyklistů a chodců, tzv. kapsulové hotely, kde naše panelákové králíkárny jsou opravdovým luxusem, co se místa týče, atd. Ale nejde jenom o nedostatek místa, ten byl v Japonsku vždy. Mnoho lidí je teď bez práce anebo jsou nuceni si přivydělávat jak se dá. Pro drobné prodejce je velmi obtížné dostat povolení k prodeji zboží na veřejných místech ve velkých městech. Drobní prodejci nemají na to, aby platili pronájem prostor dopředu na několik měsíců předem, jak je v Japonsku zvykem. Když jsem v Japonsku hledala pronájem bytu, musela jsem mít někoho, kdo se za mne zaručí a složit dopředu roční nájemné. Tyto peníze mi sice byly z velké části vráceny, když jsem byt opouštěla (odečetly se výdaje na opravy atd.), ale jako počáteční investice poznamenaly můj rozpočet.

Ale zpět ke krátkodobým pronájmům. Paní Nishiura si založila vlastní společnost po své špatné zkušenosti, když v Tokiu marně hledala cenově dostupné a vhodné prostory k dočasnému pronájmu. Právě krize přinesla až jejímu byznysu cestu na výsluní. Lidé teď hledají cestu jak si přivydělat bez velkých počátečních investic spjatých s pronájmem místa a i vlastníci pozemků potřebují pokrýt výpadky v pronájmech vlivem ekonomické krize.

Vše funguje jednoduše. Ten kdo chce pronajímat svůj pozemek poskytne údaje o místě a fotografie na Nokisaki. Ti co naopak pronájem hledají, si pro sebe vhodné místo zarezervují (třeba jen na několik hodin) a zaplatí. Nokisaki si odečte 35% poplatek a zbytek pošle majiteli pozemku. Samozřejmě, Nokisaki ručí za správnost údajů i za nájemce.

Nejvíce těchto služeb využívají různí miniprodejci potravin, zeleniny a drobného zboží. Na chodníku, před vchodem do budov, před zavřenými obchody si tak můžete pochutnat na zmrzlině, sladkostech, dát si něco k pití, či nakoupit zeleninu a ovoce. Finančně se to prodejcům vyplatí. Pronájem prostoru pro minidodávku stojí orientačně 1300 jenů (kolem 260Kč) na 4 hodiny ve čtvrti Nakameguro v Tokiu.

Byznys krátkodobých pronájmů prostor je úspěšný.  Asi 40% inzerovaných pronájmů je v Tokiu. Paní Nishiura jich zprostředkuje cca 200 měsíčně. Že jde o dobrý nápad dokazuje i investice dvou „business angels", kteří do jejího podniku investovali v přepočtu cca 2 000 000 Kč. Myslíte, že by to mělo úspěch i u nás? Nevím z hlavy, jestli je to možné přes našeho úředního šimla, ale vím, že byrokracie v Japonsku je ještě tužší než u nás.