reklama

Rusko Ondřeje Soukupa: Oko za oko, zub za zub

Čtěte více: Rusko | USA | média
  • Ruské ministerstvo spravedlnosti prohlásilo, že může omezit činnost ruských redakcí Hlasu Ameriky a Svobodné Evropy.
  • Šlo by o odvetu za požadavek, aby se kremelská televize RT registrovala v USA jako zahraniční agent.
  • Americké úřady RT a agenturu Sputnik vyšetřují kvůli podezření ze zasahování do prezidentských voleb.
jarvis_59dd0794498e2987e194a370.jpeg Na snímku Svobodná Evropa. Foto: Reuters

Kreml varoval ruskou redakci Hlasu Ameriky a Svobodné Evropy, že může omezit jejich činnost na území Ruska. A to pokud americké úřady budou nutit kremelskou televizi RT America zaregistrovat se jako tzv. zahraniční agenti (zástupci zájmů cizího státu). Pokračuje tak spirála odvetných kroků mezi Moskvou a Washingtonem. Po diplomatech jsou nyní na řadě novináři.

"To je z ruské strany varování. V našich zákonech je možnost odvetných kroků v případě omezení činnosti našich novinářů v cizím státě," prohlásil předseda parlamentního výboru pro informační politiku Leonid Levin. Dodal, že ruská strana ale pouze reaguje na americké kroky.

Podle nejmenovaného zdroje státní agentury RIA Novosti reakce Moskvy může znamenat omezení počtu zahraničních novinářů nebo rušení jejich akreditací. "Není také vyloučeno, že v nejbližší době proběhnou prověrky, zda americká média dodržují ruské daňové a pracovní zákony. Výsledky prověrek budou zveřejněny," napsala agentura RIA Novosti, která je součástí holdingu Rossija Segodnja.

Další jeho součástí je televizní stanice RT. Po televizi chce americké ministerstvo spravedlnosti, aby se zaregistrovala coby "zahraniční agent", protože prosazuje zájmy ruského státu.

Americké úřady také vedou vyšetřování, nakolik se RT podílela na ovlivňování výsledků prezidentských voleb.

Zpráva amerických tajných služeb, zveřejněná v lednu tohoto roku, uvádí, že RT a další ruská agentura Sputnik soustavně negativně informovaly o Hillary Clintonové a naopak pozitivně o jejím soupeři Donaldu Trumpovi. FBI také vyslechla bývalého zpravodaje RT Andrewa Feinberga, který podal výpověď kvůli tomu, že mu ruští šéfové diktovali, jaké otázky má pokládat na tiskových konferencích v Bílém domě.

Šéfka RT Margarita Simonjanová ovšem tvrdí, že jde o hon na čarodějnice. Stěžuje si, že jako zahraniční agenti se nemusí registrovat BBC nebo al-Džazíra. Přitom i zde jde o státní televize. "Naši místní zaměstnanci podávají hromadně výpovědi, protože se bojí o svou bezpečnost. Nemůžeme najít ani lidi pracující na volné noze," prohlásila dramaticky Margarita Simonjanová.

V ruském parlamentu šéfka RT prohlásila, že její stanice se nijak nepodílí na šíření tzv. fake news (falešných zpráv). To ovšem vyvolalo vlnu komentářů, kde autoři připomínali RT desítky případů, včetně šíření zprávy o údajném ukřižovaném chlapečkovi na Donbasu. Z posledních případů to byla reportáž z newyorské restaurace, kde údajně k poctění narozenin Vladimira Putina podávali pětipatrový burger. Následně se ukázalo, že reportáž byla zinscenovaná.

Francouzský prezident Emmanuel Macron v květnu o RT prohlásil, že to "nejsou novináři, ale vlivoví agenti".

Ondřej Soukup
Přeposlat
Diskuse
reklama

Spojuje průzkumy a sázkařské kurzy. ČSSD slábne, stoupá SPD a piráti. Babiš asi nesestaví vládu sám, říká

Banky ve třetím čtvrtletí zpřísnily podmínky úvěrů na bydlení, i tak ve zbytku roku čekají zvýšení poptávky

Nastala nová éra astronomie. Vědci poprvé pozorovali zdroj gravitačních vln v místě, kde splynuly neutronové hvězdy

Česká měna je už téměř na úrovni jako před intervencemi. Na konci příštího roku může euro stát 25 korun, odhadují analytici

Narcos a další seriály Netflixu přilákaly za čtvrt roku 5 milionů uživatelů. Tržby vzrostly meziročně o třetinu

reklama