reklama

Věříme nesmyslům, jsou lepší než pravda

Čtěte více: internet | policie | hoax
  • Policie dala svým vyjádřením nesmyslné zprávě o sebevražedné hře Modrá velryba punc opravdovosti.
  • Rostoucí vliv sociálních médií vede k tomu, že se informace ověřují stále méně.
  • V informačním věku tak podléháme nesmyslům naprosto stejně jako naši předkové ve středověku.
Julie Hrstková. Julie Hrstková. Foto: HN - Matej Slávik

Modrá velryba, prý jakási kontroverzní hra na sociálních sítích, vede české děti k sebepoškozování a sebevraždám. Tímto tvrzením policie zpopularizovala poslední hoax neboli falešnou zprávu natolik, že se stala internetovým fenoménem. A možná i nějaká modrá velryba začala kdesi v kyberprostoru skutečně existovat.

Nebuďme ovšem k policii přísní. Varování vydala ve chvíli, kdy o hře s názvem Modrá velryba už několik dní nepřetržitě informovaly weby, jež jsou brány jako oficiální. Tedy ty, které spadají pod velká vydavatelství, byť je jejich náplní bulvár. Není ale rovněž na škodu podotknout, že jejich redaktoři mají nebo by měli mít s ověřováním zpráv i se sociálními sítěmi víc zkušeností než běžný pracovník policie.

Ve chvíli, kdy zprávy ovlivňuje čtenost a kdy se katastrofy, neštěstí a vůbec bombastické informace prodávají podstatně lépe než cokoliv jiného, bylo ovšem jen otázkou času, kdy podobná fáma dostane potvrzující "razítko" policie. Moderní doba je totiž založená na informacích, které buď nejdou osobně ověřit (informaci, že se něco stalo na druhém konci světa, prostě věříme, protože se tam nikdo nepojede podívat), nebo je jejich ověření časově či z jiných důvodů obtížné.

Stačí vzpomenout nedávnou uprchlickou krizi, kdy se podle podobných zpráv imigranti houfně shromažďovali na českých nádražích, případně znásilňovali nevinné české dívky na náměstích. Ve skutečnosti se imigranti dřív i později Česku vyhýbali, a pokud se zde náhodou někteří jednotlivci ocitli, tak většinou omylem po cestě do Německa.

Do ranku podobných zaručených informací pak patří příběh mnohačetné rodiny, která si luxusně žije ze sociálních dávek, aniž by musel jakýkoliv z jejích členů pracovat. Ti, kteří tuto fámu s chutí rozesílají na všechny možné adresy, by si možná měli předtím, než tak učiní, onen luxusní život na dávkách vyzkoušet osobně. Nic z toho ovšem autoři či distributoři podobných hoaxů v úmyslu nemají.

Oficiální média mají alespoň nějaký aparát k tomu, aby věc prověřila. Rostoucí obliba informací na sociálních sítích a zejména víra v ně ovšem vedou k tomu, že jsme ochotni věřit nesmyslům možná víc než naši "tmářští" předkové. Asi bychom nevěřili, že lze proměnit vodu ve víno, když se ovšem objevila zpráva o tom, že "vědci vyrobili víno v prášku", našlo se dost zájemců o koupi.

Vzdorovat falešným zprávám je obtížné, pokud je navíc potvrdí policie, skoro nemožné. Můžeme však naše děti varovat, aby nevěřily všemu, co je na sociálních sítích. A my sami bychom měli víc přemýšlet než věřit.

Julie Hrstková
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus

Češi pijí méně, zato si připlatí za kvalitnější alkohol. Po metanolové aféře se drží ověřených značek

Strany bojují s novými pravidly, která limitují cenu kampaní. A už přišly na to, jak "strop" 90 milionů překročit

Výroba slovenského létajícího auta začne za dva roky. AeroMobil již má několik vážných zájemců

České pivovary loni uvařily nejvíc piva v historii. Rostla domácí spotřeba i export

Dovolená v Česku až o 15 procent podraží. Dvoulůžkový pokoj u Lipna už nyní stojí i jako pobyt u moře

reklama