reklama

Babiš chce rozbít důvěru veřejnosti v ČT

Názory
  • Vicepremiér Andrej Babiš potřebuje před parlamentními volbami znevěrohodnit Českou televizi.
  • Babiš napodobuje úspěšnou taktiku Donalda Trumpa, který před volbami v USA také dělal všechno pro to, aby opoziční média znevěrohodnil.
  • Česká televize se dopustila chyby, když se nechala vyprovokovat a vtáhnout do konfliktu.
Komentátor HN Petr Honzejk. Komentátor HN Petr Honzejk. Foto: HN - Matej Slávik

Nalézt motiv útoků Andreje Babiše na Českou televizi není obtížné. Její publicistické pořady jsou vůči němu kritické a komplikují mu cestu k srdcím voličů. Babiš ví, že Reportéry ČT ani pořad 168 hodin do říjnových voleb nevypne, a tak potřebuje televizi alespoň znevěrohodnit. Proto všechny ty stížnosti na "manipulace", proto křik o "zkorumpované pakáži", proto osobní dopis předsedovi Rady ČT Janu Bednářovi, v němž si stěžuje na "kampaň" proti své osobě. Je to prastará a osvědčená taktika: Když o někom dostatečně dlouho vykřikujete, že je lump, lidé si začnou říkat, že na tom něco bude, protože přece "není kouře bez ohně".

Babiš napodobuje úspěšnou taktiku Donalda Trumpa, který před volbami v USA také dělal všechno pro to, aby jemu netleskající média znevěrohodnil. Vylíčil je jako součást elitářského, od lidu odtrženého komplexu, přičemž se za hlas lidu prohlásil on sám. V Česku je to ale přece jen trochu jiné. Babiš si nemyslí, že by mohl veřejnost přesvědčit, že nelichotivá zjištění, která o něm ČT odvysílá, jsou jen lži "zkorumpované pakáže".

To může vyprávět snad jen tvrdému jádru vlastních voličů, pro které je jeho slovo zjevenou pravdou a kobliha z Penamu hostií. Smysl útoků na ČT je jiný. Mají většinového voliče znejistit v postoji vůči veřejné službě jako takové a rozbít důvěru v Českou televizi jako politicky neutrální instituci.

Vtip je v tom, že Babišovi, který sám ovládá značnou část českých médií, úplně stačí, pokud lidé uvěří, že neexistuje žádná neutrální platforma, která měří všem stejně.

Stačí mu, když vytvoří dojem, že v mediálním světě existuje jen "Babiš" a "Antibabiš"; tudíž že sice na znepokojivých informacích České televize o (ne)majiteli Agrofertu sice možná něco je, ale vlastně se dohromady nedá věřit ničemu, protože kdo ví, co za tím vším vlastně je a komu to slouží.

Proč to Babišovi stačí? Inu proto, že v prostředí informačního nihilismu, kde se má za to, že pravda je za babku a babka za pravdu, se dá veřejné mínění nakonec přetlačit penězi. Stačí, když PR aparát zaútočí na city − jako jsme to viděli v případě milionového daru rodině vážně nemocného dítěte. Najednou je lhostejné, že Babiš kryje vlastní průšvih a že rozdává peníze, které by měl poslat spíš finanční správě. Podstatné je, že volič řekne: "Možná je trochu švindlíř, Babiš jeden, ale možná ne. A je to vlastně fuk, podívejte se, jak má rád děti!"

Celé je to geniálně cynické, cynicky geniální.

Ale zpět: Česká televize udělala chybu, když se nechala vyprovokovat a vtáhnout do konfliktu. Její šéf Petr Dvořák začal vyprávět, že praktiky (ne)Babišovy Mladé fronty Dnes vůči televizi jsou podobné praktikám estébáckým. Chyba. Za prvé je to přepjaté. A za druhé se televize nechala vmanipulovat do pozice, ve které ji chtěl Babiš mít: Ubude lidí, kteří ji vnímají jako neutrálního rozhodčího, přibude těch, kdo ji budou brát jako aktéra sporu. Ironické: Babiš chce Českou televizi uškrtit a Dvořák mu nevědomky pomáhá utahovat oprátku.

Petr Honzejk
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus
reklama

Babiše bychom měli žalovat. Ztráta důvěryhodnosti by byl konec nezávislosti ČT, říká Wollner

Živě: Babišovo hnutí si zvolilo nové vedení. Kandidáta na prezidenta vybere až v referendu

Mobilní veletrh v Barceloně ovládnou telefony bez rámečků. Vrátila se i legendární Nokia

Babišův nepostradatelný. Faltýnek hlídá, aby ANO fungovalo, jak šéf potřebuje

Metr na operu Jiřího Černého: New York chce Rusalku znova a znova

X
Nemáte-li registraci, pokračujte zde
Nepamatuji si heslo
Potřebujete poradit?
Volejte:233 071 197
e-mail: predplatne@economia.cz