reklama

Znalec a poradce v investicích do filatelie Kopřiva: Za modrého mauritia se bude platit stále víc

Veletrh Sběratel
  • "Za vzácné klasické známky se platí víc a víc," říká David Kopřiva.
  • Loni českému sběrateli pomohl k nákupu jednoho modrého mauritia a tří červených.
  • "Na světě existuje asi 70 milionů aktivních filatelistů," tvrdí.
jarvis_59a7f0af498e27ac20675e14.jpeg David Kopřiva, znalec a poradce v oblasti investic do filatelie Foto: Lukáš Bíba

Známkami se David Kopřiva zabývá od dětství, ale tehdy ho vůbec nenapadlo, že by se tím mohl jednou živit. Nyní radí milionářům, jak budovat prvotřídní sbírky.

O svých zkušenostech bude mluvit také na konferenci Investor Prague Show, která tento čtvrtek otevírá letošní veletrh Sběratel.

Pro svou kariéru máte dobrou průpravu: jste sběratel, absolvent matematicko-fyzikální fakulty, který si střihl ještě studium historie.

Historii a filozofii jsem studoval jen tři roky z čistého intelektuálního zájmu a snobismu. Pak jsem šel do ekonomické praxe. Ale máte pravdu, historické znalosti se mi rozhodně hodí. Ve známkové tvorbě se historie zemí odráží. Vedle toho jsou historií i samotní účastníci trhu. Šlechta, panovníci, velcí podnikatelé. Ti všichni sbírali známky.

Nejstarší známky měly na sobě vždycky hlavičky panovníků?

Většinou ano, panovník symbolizoval stát. Na prvních je to královna Viktorie, francouzské známky zdobil portrét Napoleona III. Na rakouských byl habsburský znak nebo František Josef. Jsou ale klasická vydání, na nichž panovník nebyl. Ve Francii první známky nesou portrét bohyně plodnosti Ceres. A například ve Švýcarsku vycházely zpočátku známky třeba jen s prostým číslem, jež označovalo nominální hodnotu.

Odráží to švýcarský smysl pro demokracii?

Přesně tak. Kantony byly demokratické útvary, nikdo je neovládal, proto i známky byly neutrální. Známky jsou svědkové svých dob. To je jeden z aspektů, které sběratele baví. Tím, že známky vlastní, se stávají součástí něčeho nadčasového, dotýkají se skrze ně starých časů a míst a dávných událostí. To s sebou nese unikátní zážitky, pozitivní emoce a doslova smysluplnost.

Proto je filatelie nejrozšířenějším sběratelským oborem?

Kouzlo známek přitahuje opravdu velké množství lidí. Na světě existuje asi 70 milionů aktivních filatelistů. Odhaduje se, že roční obrat na poli filatelie je 10−12 miliard dolarů.

Kolik z těch 70 milionů filatelistů investuje miliony? To víte také?

Vlastně nevím, celá branže je velmi diskrétní. Na nejvyšší úrovni jsou to spíš investoři, které přiláká možnost dobře uložit peníze. Ale velmi často se i z nich stávají sběratelé, leckdy velmi zapálení. Jednotlivců či firem, jež investují v řádu milionů dolarů během nějakého krátkého období, budou stovky. Když ale budeme uvažovat o budování milionové sbírky či portfolia v mnohaleté perspektivě, pak takových subjektů je po celém světě mnoho tisíc.

Když si milovník umění koupí obraz, pověsí ho na zeď a kochá se jím. Co udělal český sběratel s modrým mauritiem, kterého s vaší pomocí koupil minulý rok?

Uložil jej do trezoru mimo Českou republiku. Ale zapůjčí ho na světovou výstavu Praga 2018. Nejen modrého mauritia, ale i červeného. Sběratel je koupil dohromady téměř za 100 milionů korun. Větší díl té částky, odhaduji 80 milionů, připadá samozřejmě na modrého mauritia.

Když chcete někomu doporučit nákup známky, musíte ji vidět?

Ne, v první fázi nemusím. O vhodných takzvaných investičních titulech se v odborných a poradenských kruzích ví, je tedy možno doporučovat v jakési obecné rovině. Známka je jeden z exemplářů určitého titulu. Například poštovně nepoužitá první známka světa, Penny Black z roku 1840 s královnou Viktorií, to je typický investiční titul, který doporučuji každému. Teprve když se najde konkrétní exemplář na trhu, dochází k posouzení jeho investiční smysluplnosti. Hodnotí se jakost, atraktivita, cenová historie a cenový trend. Je to trochu alchymie, ale filatelie se vyznačuje tím, že existuje obrovské množství tržních dat. Aukčních archivů, indexů, katalogů, ceníků. Expertní podpora je veliká a trh je díky tomu důvěryhodný, transparentní.

Není důležitým kritériem také příběh známky?

Samozřejmě. Dobrá známka je stará a vzácná. Je na trhu 100−150 let, během kterých něco "prožila" a patřila vynikajícím osobnostem své doby.

Jaký příběh má modrý mauritius?

Blue Mauricius Post Office, jak se mu odborně říká, byl vytištěn na stejnojmenném ostrově v roce 1847. Známky se nalepily na dopisy a odeslaly do Francie, Indie i jinam, tam pak končily nepovšimnuty v archivech nebo byly prostě vyhozeny. Tehdy ještě filatelie neexistovala. O pár měsíců později se začaly tisknout identické známky, jen místo nápisu Post Office na nich stálo Post Paid. Ty vyšly v několika nákladech. O generaci později, když už filatelie kvetla, se najednou začaly objevovat i ty původní mauritiové Post Office. Tu se objevil jeden exemplář, tam druhý. Nejprve se myslelo, že je to mýtus, ale pak začala honba. Už tehdy se stal Mauritius Post Office velmi prestižním.

jarvis_59a7f0af498e27ac20675e18.jpeg
Být v elitním klubu vlastníků modrého mauritia – za to se bude platit stále víc a víc. Ten trend nic nezastaví.
Foto: archiv

A dodnes roste i jeho cena. Zastaví se vůbec někdy?

Za vlastnictví této známky, za to, že se majitel může připojit do elitního klubu dřívějších vlastníků, se bude platit víc a víc. Je tomu tak skoro 150 let a není nic, co by mohlo ten trend zastavit.

Své elitní členství si ale majitelé mauritiů moc neužívají, když zůstávají v anonymitě, nemyslíte?

Tak je tomu ale u nás, jinde ne. Je to naše mentalita a netýká se jen filatelie. Český majitel zůstane v pozadí, i když bude jeho modrý mauritius vystaven na letošní superexkluzivní výstavě v Monte Carlu. Připomenu ještě, že kromě modrého a červeného loni koupil ještě dopis se dvěma červenými mauritii, takzvaný Bombay Cover. Je to v současnosti největší soubor těchto známek na světě. Například britská královna vlastní jeden modrý mauritius a jeden dopis s červeným − a to má jinak vynikající sbírku budovanou od Jiřího V., v hodnotě, odhaduji, 200 milionů liber.

Může stejnou prestiž, jakou mají klasické známky, někdy získat i nějaká novější známka?

Nejvzácnější a nejslavnější známky jsou většinou přes 100 let staré a ty nejlepší budou čím dál dražší a prestižnější. Nic, žádná rarita, která vznikla v naší době, je nedožene.

Magdalena Čechlovská
Přeposlat
Diskuse
reklama

Ázerbájdžánské dělostřelectvo se chlubí českými houfnicemi. Ministerstvo netuší, jak se do země i přes embargo dostaly

Textilka Pegas Nonwovens změní majitele, investorovi R2G Rohan budou patřit čtyři pětiny jejích akcií

Volební deník Petra Honzejka: Triumf Babiše, nástup pirátů, konec Kalouska? Pomalu. Průzkumy jsou proroctví s ručením omezeným

Zemřela herečka Květa Fialová. Představitelce filmové Tornádo Lou bylo 88 let

Zisk společnosti Philip Morris ČR vzrostl o čtvrtinu na 1,6 miliardy. Podpořilo ho zvýšení cen i růst trhu cigaret

reklama