reklama

Jak obout mileniály: Pro mladou generaci jsme vyrobili americké tenisky, říká marketingový ředitel Bati

Pracovní oběd
  • "Když prodáváte boty, prodáváte z velké části emoce a ty se dají ovlivnit," říká Ondřej Cedidla.
  • S marketingovým ředitelem firmy Baťa pro Česko a Slovensko jsme poobědvali v pražské Podolce.
jarvis_598c4ef5498e27acf72e467f.jpeg Ondřej Cedidla, marketingový ředitel firmy Baťa pro Česko a Slovensko Foto: Libor Fojtík

Dnes je třetího srpna? Tak to je přesně rok, co jsem nastoupil k Baťovi," říká Ondřej Cedidla. U obuvnické společnosti šéfuje marketingu pro český a slovenský trh a má spoustu práce. Se svým týmem se snaží značku Baťa v povědomí zákazníků nebo spíš zákaznic oprášit a k silné historii rodinné firmy dodat i silnou současnost. "Baťovská image je spíš konzervativní společenská obuv, lodička nebo polobotka do práce. Přitom nabízíme širokou škálu bot na sport nebo pro volný čas. Jenže v těchto kategoriích nebýváme u klientů volbou číslo jedna. To chceme změnit."

Pracovní oběd s Ondřejem Cedidlou, marketingovým ředitelem firmy Baťa pro Česko a Slovensko

S Ondřejem Cedidlou se setkáváme v pražské restauraci Podolka, v té původní, na nábřeží u řeky, nikoliv v karlínské odnoži. Právě v Podolí manažer donedávna i s rodinou bydlel. Nabídku restaurace má proto v malíku "Výborně tu připravují burgery. Doporučuji jehněčí s bramboro-mrkvovou kaší. Vizuálně to sice není žádný zázrak, ale chutná výtečně." Nechám se nalákat, zatímco můj spolustolovník zvolí lehčí pokrm − steak z červené řepy s pečenými batáty. K tomu si objedná decku zemitějšího merlotu, já zůstanu u svěží frankovky rosé.

Podolka

◼ Restaurace hned u řeky na Podolském nábřeží si dokázala bohatou nabídkou vegetariánských jídel i nápaditou úpravou masitých pokrmů získat věhlas nejen v Praze 4, ale v celé metropoli.

◼ Umí tu i moučníky, například jahodový dort je lehoučký a není přeslazený. Skvěle se hodí do horkého letního dne, jenž se díky celé jedné prosklené stěně dere do místnosti. Kmitající obsluha ale chodí i ven na zahrádku.

◼ V době oběda je na každém stole zdarma k dispozici karafa s vodou a skleničkami, což je velmi příjemné.

Čí je značka Baťa?

Učňovská léta markeťáka strávil Ondřej Cedidla ve společnosti Nestlé, kde se staral o segment bonbónů. Postupně se vypracoval do vedoucí pozice, ale s manželkou se chtěli vrátit ke svým valašským kořenům. Začal hledat odpovídající práci na střední Moravě a povedlo se to ve Zlíně, kde sídlí tým zajišťující obchodní aktivity Bati pro Čechy a Slovensko.

Obuvnickou společnost zanedlouho čekaly velké změny. Pravnuk zakladatele Thomas Archer Bata se rozhodl marketing firmy globálně sjednotit. Dosud byl řízen lokálně, což mimo jiné vedlo k tomu, že nejen Indové jsou přesvědčeni, že značka Baťa je jejich, národní. Marketingová centrála sídlící v Praze by ráda vnímání klientů posunula k vědomí, že mají co do činění se světovou značkou, a to už kvůli takzvaným mileniálům, kteří vyrůstali již ve světě on-line technologií a pro něž jsou celosvětově působící brandy přitažlivější.

"Mladou generaci musíme oslovit i v Česku a na Slovenku. Půjdeme na ně přes jednotlivé modely. Už jsme začali s Baťa Bullets, což jsou tenisky inspirované botami, které Baťa vyráběl v Americe v roce 1964 pro basketbalový tým v Baltimoru," vysvětluje Ondřej Cedidla. "Málokdo ví, že Baťa v 80. a 90. letech, když tady fungoval jenom Svit, vyráběl v Americe sportovní obuv. Ta se bude redesignovat a relaunchovat. Třeba na podzim v podobě modelu Baťa Atletico, který lokálně představí ve formě nafoceného vizuálu violoncellistka Terezie Kovalová," dodává Cedidla.

Málokdo ví, že v 80. a 90. letech vyráběl Baťa v Americe sportovní obuv. Tu budeme redesignovat.

Obuj mi střevíček

Oslovit mileniály ale není jediný úkol, který před společností Baťa stojí. Vzhledem k rozpětí sortimentu − od dámských a pánských bot až po ty sportovní či dětské − hledali marketéři svého typického zákazníka. A našli ho. Je to Angela. "My jsme si ji počeštili na Andělu," usmívá se Ondřej Cedidla. "Víme o ní všechno. Je to žena mezi 30 a 39 lety, chodí do práce, ale má děti, takže musí stihnout hodně věcí. Chce vypadat dobře, ale zároveň má ráda pohodlí. Za rok vystřídá patery až šestery boty podle toho, jak obměňuje šatník. Obouvá i děti a radí také manželovi," vypráví marketingový ředitel. V obchodě se prý Anděla ráda nechá obsluhovat od prodavaček.

jarvis_598c4ef5498e27acf72e47a2.jpeg
Ondřej Cedidla, marketingový ředitel firmy Baťa pro Česko a Slovensko
Foto: Libor Fojtík

"Tak to asi nejsem vaše Anděla. Ráda si vybírám i zkouším boty sama a nesnáším, když mi někdo stojí za zády," říkám. "Tomu rozumím," přikývne můj spolustolovník. "Když jsem nastoupil k Baťovi, musel jsem stejně jako všichni z managementu nejdříve na týden na prodejnu. Zpočátku jsem se hned hrnul k zákaznicím a nezastavil pusu. Některé se stáhly do sebe a stalo se, že i prchly. Naproti tomu třeba ruské zákaznice na Václavském náměstí si někdy nechají boty i nazouvat. Jde o to poznat, co komu vyhovuje. Když prodáváte boty, prodáváte z velké části emoce a ty se dají ovlivnit. Proto mě práce tolik baví," udělá optimistickou tečku za naším setkáním Ondřej Cedidla.

Tereza Hromádková
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus

Firmy ve světě vyplácejí největší dividendy v historii. Pražská burza patří k nejatraktivnějším v Evropě

Mandátový a imunitní výbor nevěří policistům. O Babišovi a Faltýnkovi rozhodne, co poslancům řekne žalobce

FlixBus tlačí na RegioJet. Jestli v boji podlehneme, přesuneme všechny autobusy do Německa, říká Jančura

Sloupek Martina Malého: Bolševická privatizace slov aneb Jak si komunisti přivlastňovali slova a otáčeli je tak, že se z nich stala karikatura

Apple opouští projekt samořízeného vozu. Podle NY Times se soustředí jen na samotnou technologii

reklama