reklama

Zakladatel Liftaga Ondřej Krátký: Nechceme být průtokovým ohřívačem amatérských šoférů

Pracovní oběd
Čtěte více: pracovní oběd | jídlo | osobnosti | taxi | tipy
  • Pro lidi, jejichž životy se odvíjejí ve světě mobilních aplikací, Ondřej Krátký spoluzaložil a spravuje taxislužbu Liftago.
  • Neplést s Uberem.
  • "Máme jiné hodnoty," tvrdí podnikatel.
Spoluzakladatel Liftaga Ondřej Krátký Spoluzakladatel Liftaga Ondřej Krátký Foto: HN - Lukáš Bíba

Ondřej Krátký prý jezdí po Praze častěji tramvajemi než taxíky, pro něž pomohl přivést na svět aplikaci Liftago. Do restaurace La Bottega Linka kousek od pražského Masarykova nádraží přišel pěšky, protože to má ze své kanceláře jen asi 200 metrů. Tento poměrně nový podnik s italskou kuchyní v prostorách, kde dřív sídlilo známé lahůdkářství, už jednou navštívil a zaujala jej "jednoduchá" jídla, která zde servírují. "Právě na takových poznáte, jestli jsou kvalitní. Nemám rád přezdobené a načančané věci," říká.

Obědváme v den, kdy noviny hlásí odstoupení šéfa firmy Uber Travise Kalanicka. Lidem, kteří stále dávají přednost klasickému objednávání taxislužby, často rozdíl mezi aplikacemi Liftago, Uber či Taxify splývá v jeden virtuální šum, ale 32letý Ondřej Krátký prohlašuje, že jejich zlepšovák už aktivně využívá 160 tisíc zákazníků a podnik má "úplně jiné hodnoty" než proslulejší Uber. "Ať už jde o respekt k pravidlům, ale hlavně k řidičům. Chceme pro ně udržitelný byznys, a ne být průtokovým ohřívačem pro amatérské šoféry," zdůrazňuje absolvent Vysoké školy ekonomické.

Byl bych šťastný, kdybych za deset let měl třeba vlastní kapelu.

S myšlenkou Liftaga přišli podnikatel Martin Hausenblas a dosavadní ředitel společnosti Juraj Atlas, s nimiž Krátký, dnes "ředitel růstu" firmy, před čtyřmi lety podnik zakládal. V Praze, Brně, Ostravě a Bratislavě pro ni jezdí více než 1500 profesionálních řidičů taxíků. Ty lze po stažení aplikace vybírat podle rychlosti příjezdu, ceny, typu auta nebo hodnocení taxikáře od ostatních klientů. Protože Liftago registruje pouze šoféry s taxikářskou licencí, zatímco u Uberu či Taxify mají pod křídly amatéry, Krátký tvrdí, že jeho služba je tím pádem spolehlivější a bezpečnější. "A průměrný čas příjezdu taxíku máme pět minut," zdůrazňuje.

La Bottega Linka

Třeba v Praze je stále ještě asi 60 procent taxikářů řízeno různými dispečinky a mnohé z nich se na lov Liftaga v jejich řadách pochopitelně dívají s nevolí. "I dnes některé dispečinky dávají pokuty řidičům za využití naší služby, ale neděje se to už tak často jako dřív," tvrdí Krátký. Ekologicky smýšlející podnikatel si pochvaluje, že vstupem Liftaga na trh se výrazně zvedla vytíženost řidičů. Velké množství z nich podle něj do té doby mělo většinu naježděných kilometrů bez zákazníka v prázdném voze.

La Bottega Linka

Podnik se chlubí troubou zvanou X-Oven, kde se maso připravuje na dřevěném uhlí. Jde o páté bistro "z dílny" v Praze žijícího italského šéfkuchaře a restauratéra Riccarda Lucqueho (založil mimo jiné Aromi). Všechna jídla jsou v "biokvalitě", je tu i obchod s italskými lahůdkami. Zajímavý interiér mísící industriální retro se středomořskou atmosférou doplňují originální stropní svítidla.

Liftago žije z podílu na jízdném svých řidičů, který činí 10−20 procent − podle toho, jak často pro aplikaci jezdí. Měsíční obrat firmy s třicítkou zaměstnanců, jež by ráda expandovala i do zahraničí, je 20−30 milionů korun. Podnikatel věří, že lidé ve velkých městech jednou přestanou potřebovat a kupovat vlastní auta, protože místní dopravu jim zajistí aplikace jako Liftago v kombinaci s "emhádéčkem" a car­sharingovými společnostmi.

Vyzkoušel jsem i lekce zpěvu

"Odjakživa jsem měl tendenci kibicovat a přicházet s nápady na zlepšení," vypráví rodák z Hradce Králové, jenž po škole pracoval jako obchodní nebo marketingový manažer, podílel se mimo jiné na reklamní kampani pro čokoládu Milka. V 28 letech se přihlásil do kreativní soutěže Young Lions a vyhrál její evropské finále v Cannes. Zadání bylo tehdy vytvořit projekt časopisu, který prodávají lidé bez domova (podobně funguje v Česku Nový Prostor) a řešení Krátkého týmu porotu ve Francii nadchlo nejvíce. O úspěchu se dozvěděl zmíněný Martin Hausenblas, s Krátkým se sešel a zanedlouho bylo Liftago na světě.

"Nejvíc si užívám snídaně," říká Krátký u oběda v La Botteze. Zároveň přiznává, že sám velmi rád vaří, a to i rafinovanější pokrmy než třeba smažená vejce. Má rád asijskou kuchyni, ale naposledy měl radost, jak se mu podařilo připravit doma pro přítelkyni hovězí po burgundsku. "Moc složité to nebylo, trouba to udělala víceméně za mě," připouští.

Nejen u plotny jej baví učit se nové věci. "Vyzkoušel jsem lekce zpěvu od profesionální operní pěvkyně nebo třeba skydiving a byl jsem překvapen, v čem všem se člověk může ještě rozvíjet." O svých byznysových plánech pro vzdálenější budoucnost zatím příliš nepřemýšlí. "Byl bych šťastný, kdybych za deset let měl třeba vlastní kapelu," směje se.

Vladimír Ševela
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus

Uprchlíky přijměte do měsíce, nebo vás pošleme k soudu. Brusel dal Česku ultimátum

Ekonomice se daří nad očekávání dobře, letošní růst bude rychlejší, než se předpokládalo. Podpoří ho hlavně spotřeba domácností a export

Evropská komise dala Polsku měsíc na nápravu reformy soudnictví. Jinak zemi hrozí odejmutí hlasovacích práv

Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových motorů. Opatření se budou týkat i hybridů

Liglass, který získal obří zakázku v Kyrgyzstánu, nekomunikuje s tamními novináři. Místo tiskové konference jen zveřejnil video

reklama