reklama

Vyšší dívčí Lucie Hrdličkové: Tři noční můry dovolené: odjezd, pobyt a návrat

Autor HN
Čtěte více: dovolená | psychologie | deprese
  • Je statisticky prokázáno, že v období po dovolených se zvyšuje frekvence rozvodů, výpovědí i případů deprese.
  • Podle psychologů se nevyplácí podcenit ani plánování dovolené či návratu, prožívání a hromadění zážitků či následné vyprávění.
  • Základem je začít před každou cestou trénovat psychickou odolnost pro různé situace.
jarvis_59661dfa498eda17db51a326.jpeg Chvíle nečinnosti o dovolené mohou mít podle psychologů blahodárný účinek. Foto: Shutterstock

Strávili jste v uplynulých dnech pár zbytečných hodin navíc na dálnici nebo ve vlaku? Zásobili jste své známé na Facebooku fotkami z "koupačky" či z výměny kola svého auta? Nebo jste se naopak octli v prázdné kanceláři? Tak či onak, všechno svědčí o tom, že propuklo nejoblíbenější a zároveň také nejkrizovější období roku. Čas prázdnin a dovolených. Jak ho přežít ve zdraví a pokud možno si z něj uchovat pocit uspokojení na delší dobu, je častým tématem různých psychologických studií.

Dovolená sama o sobě je pořádně náročná disciplína. Je statisticky prokázáno, že v období po nich se zvyšuje frekvence rozvodů i výpovědí a deprese v něm mnohdy udeří ve větší intenzitě. Aby si člověk po dovolené připadal šťastný a zároveň zvládl přechod zpět do reality, neměl by podle psychologů podcenit, či dokonce zanedbat žádnou z těchto fází: plánování dovolené i návratu, prožívání a hromadění zážitků a následné vyprávění o dovolené a její zhodnocení.

Klid v autě i v počítači

Základem je začít před každou cestou trénovat psychickou odolnost pro různé situace. Dobré je připravit se na to, že kromě svých vlastních požadavků budete pravděpodobně muset v plánování vyjít vstříc minimálně jednomu spolucestujícímu či členovi rodiny. Dovolená si ale žádá i koexistenci se širší populací − té pravděpodobně neuniknete v několikakilometrové koloně na dálnici D1, na průměrné benzinové pumpě kdekoliv na západ či na jih od naší domoviny ani na řecké pláži (pozor, tam bude podle cestovek letos skutečně plno).

Trénink a preventivní opatření je podle psychologů dobré uplatnit také na návraty do práce. Magazín Forbes a další byznysové tituly pravidelně zveřejňují žebříčky takzvaných návratových lifehacks − tipů, jak se vrátit v létě do kanceláře a nezešílet.

Jedním z osvědčených je opět nepodcenit plánování − tentokrát si však můžete dovolit být sobečtí a myslet hlavně na sebe. Odborníci totiž radí nasmlouvat si po dovolené jen takové schůzky a aktivity, které vám udělají radost. Jedním z triků je pozvat na oběd raději kamaráda než nepříliš oblíbeného kolegu. A jestliže jste vystaveni jeho ataku okamžitě po příchodu do práce, dobře prý funguje pečlivě vybraná a před dovolenou nachystaná kolekce hudby či mluveného slova ve vašem počítači (sluchátka tedy s sebou!).

Také rozmazlování není nikdy dost. Krotili jste se na dovolené před dětmi se zmrzlinou a jinými požitky? Dejte si po obědě cestou zpět k pracovnímu stolu velkou ledovou kávu a vychutnejte si v klidu svoje (utajené) sobectví.

Na řadu přichází kancelářská praxe. Psychologové doporučují nepřehánět to po návratu do práce se sebemrskačstvím. Období po dovolené nazývají "transakčním" a radí, že nic se nemá uspěchat. Do tempa se vracejte pozvolna. Zabrat to může i několik dnů a nadřízení by to měli mít na zřeteli. Pochopitelně není od věci se na úvod nové pracovní etapy podívat do kalendáře. Můžete začít nakukováním, co vás čeká ke konci týdne, a sestavováním priorit. Základem je nenechat se vystrašit. To samé platí o e-mailech, vzkazech a o zanechaných úkolech. Jedna z rad říká "nečtěte e-maily chronologicky". Ta druhá praví "rozhodně je nečtěte všechny".

Někteří například radí čistit poštu už během dovolené. Možností je ale víc. Chytřejší odesilatelé už vědí, že když vás nezastihli v pracovním režimu, je dobré se později připomenout, e-mail přeposlat nebo prostě zavolat. Nejurgentnější případy si k vám určitě cestu najdou samy. Pokud jste na dovolené sáhli na mobilu po funkci "vypnout synchronizaci e-mailů a zpráv", a tím pádem se zbavili všudypřítomného alarmujícího bzučení, možná není od věci v tom pokračovat a z kontroly e-mailů udělat jen rituál několikrát za den. Je to očistné.

K duševní pohodě přispívá také obyčejný úklid na stole a likvidace starých "předdovolenkových" pozůstatků. Jen proto, že jste byli na dovolené, nemusíte si hned ordinovat hodiny dřiny navrch, cituje Forbes personalisty a psychology. Ti naopak doporučují nehrát si na hrdiny, po dovolené si stanovit přívětivý čas odchodu z kanceláře, a dokonce si ho po pár dnů hlídat v mobilu či počítači formou upomínky. Dodržováním takového rituálu vydržíte podle odborníků alespoň nějakou dobu bez stresu, budete soustředění a přiměřeně v pohodě.

Dva týdny, jenže bez efektu

Ale zpět k prožitku samotné dovolené. To je totiž podle vědců hotová alchymie. Server Business Insider minulý týden citoval Daniela Kahnemana, uznávaného izraelsko-amerického psychologa Pricetonské univerzity, který prohlásil, že třeba dvoutýdenní dovolená může být ve finále zbytečná. Kratší odpočinek nebo naopak o poznání delší, obohacený o klidnější chvíle, je podle něj efektivnější z vícera pohledů. Psychologie zážitku, tvrdí Kahneman, se dělí na prožitek samotný a pak na vzpomínky. Delší pobyt nepřináší více vzpomínek − prostě proto, že během něj možná nezažijete tolik nových impulzů a rychlých přechodů, které si má mozek tendenci lépe pamatovat. Naopak si ale více užijete sami sebe. Protáhnout si cestování o týden plný usrkávání koktejlů u bazénu má rozhodně blahodárnější efekt než hrbení se nad pracovní klávesnicí. To se ale pochopitelně nemusí líbit našemu chamtivému já.

Z psychologova tvrzení si tak můžete vyvodit dva závěry: dovolenou plánovanou pro více zážitků nekompromisně zkraťte v půlce (pokud se vám to povede obhájit u ostatních), nebo ji naopak ještě zdvojnásobte. Alespoň polovinu času z ní se ale pak vyhýbejte drahým hotelům, autopůjčovnám a jiným dovolenkovým výdobytkům, ať vás vymítání stresu nepřivede na mizinu.

S vlastním pojetím této rady přišli o uplynulém víkendu autoři listu New York Times, kteří napsali konkrétně o skandinávských metropolích, že nejlepší je zůstat o dovolené doma ve vylidněném městě, zatímco zbytek národa mizí. Koneckonců o Praze to v létě platí zrovna tak.

Ať už ale ve finále s dovolenou naložíte jakkoliv, předpokladem spokojenosti je vše dobře vylíčit blízkým a kolegům. Tomu lze navíc věnovat několik "rozjezdových" obědů, které vám naordinovali vědci pro úspěšný návrat do práce. Opakování a popisování zážitků podle různých studií radost z dovolené prohlubuje. Okoukat správnou taktiku a zásady popisného líčení 21. století lze snadno ze sociálních sítí. Ráchali jste se na raftech nedobrovolně v ledové řece tolikrát, že vám to spíš křivilo úsměv? Osm set kilometrů od domova to nikdo z vašich známých neviděl. Stejně tak vás nikdo nepozoroval u opakovaných průtrží mračen, při nichž jste se celá rodina krčili pod skromnou stříškou na balkoně apartmánu. Zažehnat trochu mokré vzpomínky vám pomůže drobná lež. Blesky a mračna jste přece v klidu romanticky pozorovali za popíjení kvalitních bublinek.

Přibarvenou realitu vám historie i kolegové odpustí. Každý, kdo byl někdy na dovolené, moc dobře ví, že se z ní člověk vrací většinou ve stavu, kdy by ze všeho nejvíce potřeboval ještě jednu.

Lucie Hrdličková
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus

Uprchlíky přijměte do měsíce, nebo vás pošleme k soudu. Brusel dal Česku ultimátum

Ekonomice se daří nad očekávání dobře, letošní růst bude rychlejší, než se předpokládalo. Podpoří ho hlavně spotřeba domácností a export

Evropská komise dala Polsku měsíc na nápravu reformy soudnictví. Jinak zemi hrozí odejmutí hlasovacích práv

Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových motorů. Opatření se budou týkat i hybridů

Liglass, který získal obří zakázku v Kyrgyzstánu, nekomunikuje s tamními novináři. Místo tiskové konference jen zveřejnil video

reklama