reklama

Kdysi nejdelší evropský most prochází složitou rekonstrukcí. Negrelliho viadukt se na dva roky uzavře

Panorama
Čtěte více: železnice | rekonstrukce | Praha
  • V době svého dobudování v roce 1849 to byla nejpozoruhodnější železniční stavba v Evropě.
  • Více než kilometr dlouhý pražský Negrelliho viadukt nyní čeká první celková a důkladná oprava skoro za jednu a půl miliardy korun.
  • Projekt nepočítá s úpravou či využitím prostor, které viadukt vytváří. Napravit se to rozhodli pražští architekti z Centra pro středoevropskou architekturu.
  • S vyprázdněnými prostory mají velké plány.
jarvis_59159e9f498ed7c7ba1ef85d.jpeg Dnešní most v ulici Prvního pluku stavbaři vymění za zcela nový s obloukovou konstrukcí. Foto: Studie CCEA

Pod okny kolem šedejch domů Evropu odděluje viadukt, zpívá Ivan Hlas ve svém nejslavnějším hitu Karlín.

Atmosféru periferní pražské čtvrti devadesátých let vystihla píseň poutavě a přesně. Funkci legendárního železničního mostu, kterému se dnes říká podle jeho rakouského stavitele Negrelliho viadukt, ale písničkář pojal trochu svérázně.

Ojedinělá dopravní stavba tvořená klenutými oblouky z pískovce a žuly totiž Karlín s Prahou a potažmo Evropou od začátku spíš spojovala.

Téměř 170 let, během kterých po kolejích nad pražskými ulicemi i řekou Vltavou projížděly desítky vlaků denně, se však na stavu díla logicky podepsalo. Viadukt, který byl ve své době výjimečnou železniční stavbou − až do roku 1910 to byl nejdelší evropský most −, je dnes silně zchátralý. Ničí ho zejména zatékající voda, hyzdí nevzhlednost desítek zabudovaných garáží, dílen a sprejerských výtvorů.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

Martin Biben
Přeposlat
Diskuse

Číňanům nejde o byznys, ale o evropské technologie a vliv. Česko by mělo jejich investice kontrolovat, varuje část senátorů

ANO bude mít předsedy sedmi výborů, Demokratický blok čtyř, dohodly se strany. Kontrolní výbor připadne opozici

Zeman nám sdělil, že ve státních médiích pracují šílenci a ruské vedení to vlastně nepopírá, píše ruský tisk

Odboráři ve Škodě hrozí největší stávkou v historii Česka, zastavit výrobu by mohli až na tři týdny

Rusnok připustil možné oslabení nezávislosti ČNB. Na určování výše inflace by se podle něj mohli podílet politici

reklama